Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Självscanning i matbutiker

drammenbro

Vad är det för bra med att vi kunder scannar priserna när vi handlar vår mat?

Ja om du frågar mig så handlar det om att det behövs färre anställda i butikerna. Är det bra eller dåligt, ja, det beror förstås ur vilken synvinkel man ser det?

Sedan vet jag att det finns många som tycker det är så bra för att det går mycket snabbare att betala. De slipper stå i kö till kassan. Jag har testat självscanning i drygt ett halvår nu och tycker inte det är det minsta tidsbesparande. Förmodligen tvärtom. Det tar massor med tid att väga allt som ska vägas, leta upp varan på vågen och sedan försöka scanna alla prislappar på det jag handlat. Det är inte det lättaste alltid. Ibland får jag försöka både en, två och tre gånger innan priset läggs in… Någon gång är inte varan inlagd i vågens sortiment och då måste man koppla in personal innan man går ut. Igår när jag betalat mina varor och studerade kvittot upptäckte jag att jag hade betalat bananerna två gånger. En skitsumma, först tänkte jag strunta i det, men bestämde mig att inte bjuda på det så jag tog kölapp och stod i kö  till kundtjänst.

Sparar det verkligen tid för konsumenten? Jag är väldigt tveksam, kanske är det ett försök att få oss att tro det för att butikerna ska få större vinst!?

Innan jag började självscanna gick  min runda att plocka till mig det jag skulle handla betydligt snabbare än idag. Visst fick jag stå i kö, men oftast inte speciellt lång sådan om jag inte handlat vid tider när väldigt många slutar sina arbeten. Idag som pensionär är det inga problem att handla förmiddagstid för mig och jag är ganska säker på att mina besök i butikerna tar längre tid nu än tidigare. Tror det är en tidsfråga innan jag åter börjar köa för att få betala mina varor via kontakt med en levande människa… 🙂

Hur gör du? Vad tycker du i ämnet?

 

 

Kommentarer till: "Självscanning i matbutiker" (22)

  1. mormorkerstin sa:

    Jag självskannar när jag storhandlar på Coop Forum, men inte alltid när jag kompletteringshandlar i närbutiken. Det jag gillar bäst är att jag slipper packa upp och ner varorna flera gånger. Jag handlar med flera kassar, så jag lägger kylskåpsvarorna i en kasse, specerier i en, fryst i en osv… sparar massor av tid när jag kommer hem och är less på allt vad handlande heter. 🙂

    • Efterarbetat ska man förstås räkna in också, men jag har svårt att se tjusningen i det hela… 🙂

      Det kanske blir roligare om du tänker på att det är daglig ADL. Alltså att du gör rörelser, att du ”tränar” kroppar… !? Jag tror på det här med att göra saker på egen hand så länge man kan är det bästa, även om det är bekvämare om någon annan gör. Nu har jag ämne för ännu ett inlägg! 🙂

  2. Vi scannar oftast själva när vi handlar på Coop men nu ligger en ICA bättre till och där har vi ännu inte skaffat kort

    • De flesta verkar gilla självscanningen. Det är jag som faller utanför ramen, men det gör mig inget… Alla sätt är bra, utom de dåliga, sägs det ju!

  3. Jag är livrädd för att åka dit för ofrivillig snatteri, så jag har inte ens börjat självscanna. Men jag kan tänka mig prova. Sannolikt är det mest tidsbesparande att betala på kassan som vanligt, men handla när det är lite kunder i butiken.

  4. Jag irriterar mig SÅ på självscannarna. Väldigt mycket.
    Jag tycker att de tar tid från mig.
    Ofta(st) går de parvis, stannar till vid trånga passager, lyfter på den vara de ska köpa, letar efter eankoden, scannar, tar nästa vara och gör samma långsamma procedur osv.osv. Ibland ska de ju också diskutera om den, eller den, eller DEN varan ska köpas…. Blockerar för andra kunder under tiden.
    De som inte självscannar, ( alltså bl.a. jag), plockar varan direkt i varukorgen och går sedan vidare. Funderar också ibland… men stoppar inte upp andra kunder på samma sätt.
    Jag kan förstå att fördelen mad att slippa stå i betalningskö, (kanske särskilt om man har småbarn med), men som du skriver så tycker jag inte att det köandet är särskilt jobbigt eller tidsödande.

    • Ja, jag sällar mig förmodligen till din skara igen! Jag tycker det är överreklamerat. Men förstår handlarna, det är säkert en bra affär för dem att kunderna gör jobbet själva… 🙂

  5. Som jag ser det är största fördelen att det minskar kassapersonalens arbetsskador, möjligen också stressen. Jag självskannar därför gärna om tillfälle ges. Att det går snabbare att handla tvivlar jag däremot på, men numera har jag sällan bråttom. 🙂

  6. scannar nästan aldrig. blir tokig vid storhandel o man ska kolla allt…. ingen blir bra sen när man ska packa stressad o galen..nejtack. tar kassor med levande fysiks personal kul o slänga ett ord o som sagt man ska vara rädd om de fysiskajobben…

  7. Jag självscannar inte. När det gäller syftet så är jag övertygad att det handlar om att minska på personalen.

    • Absolut. Alla förändringar/rationaliseringar går ut på att tjäna mer pengar. Personalen är det som kostar mest i all verksamhet, misstänker jag.

  8. Jag självscannar aldrig. Försöker i stället handla på fm när det är mindre kunder i affären. Har sett ibland när en röd lampa lyser att en självscannare får plocka upp alla sina varor. Där rök den tidsvinsten!….ifall det nu är någon sådan. Tror det är helt andra skäl till att självscanning har blivit på modet. Ha det gott.

  9. Spar tid gör det inte, det har jag märkt som scannar för det mesta .. men tycker det ger mig en bekvämlighet vid kassan och smidigt packa ner. Jag har all tid 🙂

  10. Jag självscannar aldrig.

  11. Jag har inte sett mig vara i behov av den här tjänsten så därför har jag inte skaffat den. Varför alltid ha så rasande bråttom och kassörsker är ju trevliga. Dessutom kan det ju uppstå små trevliga samtal i kön även om det inte är vanligt i vårt samhälle. Kanske skulle göra det iallafall? 😉

Kommentera

Etikettmoln

