Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Tyrannens barn

tyrannens barn

Anne-Cathrine Riebnitzsky har skrivit en självbiografisk bok om att vara barn till psykiskt sjuka/störda föräldrar. Boken kunde ges ut först efter pappans död.

Författaren berättar om Lisa som växer upp tillsammans med syskon och föräldrar. Boken är gripande, har fått många utmärkelser i Danmark där författaren är född och uppväxt, lättläst. En dyster historia, men mycket läsvärd.

Att boken får så högt betyg av mig beror på att jag tycker att den bra berättar om barnets utsatthet gentemot vuxenvärlden. Hur syskonen ständigt kollar in vad som kan sägas och inte sägas, vilket humör föräldrarna är på.  På minuskontot hamnar att författaren blandar nutid med dåtid, växelvis. Främst i första halvan av boken kändes det rörigt och jobbigt, på slutet framgick det tydligare.

Betyg 4 av 5.

 

Kommentarer till: "Tyrannens barn" (11)

  1. Just nu läser jag mycket. Den boken som du skriver om kan bli mitt nästa köp. Om jag vågar. När du berättar om den känns den lite skrämmande…

  2. Ett ämne som blir allt mer vanligt i böcker. Många som vill tala ut.

  3. Stackars barn. 😥 Antar du också har läst Dave Pelzers böcker? https://sv.wikipedia.org/wiki/Pojken_som_kallades_Det

  4. Tänker att kanske dåtid och nutid blandas då intrycken är så många över längre tid. Inte läst den boken, men en av Lisbeth Pipping, kommer inte i håg titeln just nu.
    Skriva av sig och tala ut hjälpår många, den som skriver och den som läser vare sig en upplevd det eller inte, den som inte upplevd får ju insikten.

  5. Det låter som en bok man både vill och inte vill läsa. Men man får väl inte backa för att den tar upp jobbiga saker.

  6. Tänk vad boktips man får på bloggen. Lika roligt varje gång. Hinner inte läsa alla men bra iallafall. Tack för tipset.

Kommentera

Etikettmoln

