Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Mörkerfotografering

morker1

Jag är både förvånad och litet förtjust över att min kamera i min mobil tar bättre mörkerbilder än vad jag får med min systemkamera. Om jag använder mig av stativet så tror jag att jag kunde få ännu bättre bilder med min kamera, har dock inte testat. Däremot har jag testat att ta mörkerbilder med den, med inte alltför bra resultat. Visst är det fascinerande att kameran i mobilen är så bra. Innan jag hade en smartphone så sa jag att jag har telefonen till att ringa med… Nu är det det minsta jag använder den till, att ringa alltså.

Igår kväll efter en trevlig kväll tillsammans med vänner så tyckte jag att jag behövde komma ut en runda för att förbättra dagens  ”stegande”. Brukar aldrig gå utmed Vättern efter mörkrets inträdande, men gjorde det igår/inatt. Härligt. Två personer klädde på sig, förmodligen hade de tagit ett nattbad. För övrigt syntes en enda människa till. Inne  i en av restaurangerna utmed playan verkade det städas av efter dagens arbete.

Det blev en mysig avslutning på en bra dag.

Kommentarer till: "Mörkerfotografering" (6)

  1. Jag använder min mobil väldigt lite till att fotografera. Jag tycker det är lättare med en digitalkamera. Mörkerbilder får jag aldrig bra så jag håller mig till fotograferandet under dagtid. Ha det bra.

  2. Ja de nyare telefonerna tar verkligen bra bilder. Eller , det gör de ju inte, det är ju människan bakom knäppandet som avgör hur bilden blir. Hur som helst, min mobiltelefons kamera är inte alls bra. Tyvärr, för det är ju betydligt bekvämare att ha med sig en liten telefon än med en större systemkamera.
    Trevligt med en kvällspromenad!

  3. Får testa mobilkameran… kanske den är bättre på natten än på dagen. Även om jag inte är så nöjd med mobilkameran,så är det ju fantastiskt att kunna ha så många olika ”verktyg ” samlade på samma ställe. Använder du stegräknaren på mobilen? Den funkar ju jättebra. .

    • Smarttelefonerna är en smart uppfinning! Jo, jag använder mig av stegräknaren i min Samsung även om den är litet klumpig att alltid ha på mig.

  4. Hur användningen av mobilen har förändrats under årens gång är rätt märkligt. När det gäller att fota är den bra för den finns oftast med. Den är också väldigt bra att ha när lilla jag irrar omkring ute i skogen och det håller på bli mörkt. Tryggt på något sätt. Hoppas allt är bra med dig.

    • Absolut är det en trygghet att ha en telefon med sig. Hoppas bara att täckningen finns också där jag irrar, om det händer att jag irrar bort mig fullständigt.

Kommentera

Etikettmoln

