Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Efterlängtade droppar

kaffe

Så  var dagen inne för lantisen Mia att dra till storsta´n. Ända sedan jag 2011 började arbeta som bemanningssköterska har jag velat lägga en eller några perioder i Stockholm. Jag gillar vår huvudstad mycket, brukar åka hit något weekend ibland, men aldrig haft tillfälle att stanna någon längre tid. Nu blir det i alla fall några få veckor.

Trots att jag kommer att arbeta jättemycket flera av veckorna så hoppas jag att jag ska hinna med en del trevligheter. Det gäller att ta vara på de lediga dagarna, om det inte regnar. Men regnet har inte precis öst ned senaste tiden så jag hoppas jag ska få tur med mina lediga dagar.

Tågresan upp till Stockholm gick bra, trots att jag tycker det börjar kännas litet otryggt  att åka tåg med  tanke på det eftersatta underhållsarbetet. Spåren höll, men toalettern hade lagt av – ”Ur funktion” stod det på toalettdörr efter toalettdörr, när jag gått genom tre vagnar med samma resultat så struntande jag i det och vände åter. Hörde senare att det fanns en låååångt bort som var öppen och i funktion!

Jag funderade på om jag skulle ta pendeltåg eller taxi till bostaden när jag kom fram till Sthlm C, valde pendeltåget så jag lär mig hitta…. Tack vare mobilens karta fann jag till rätt adress utan några större problem, var dock ordentligt trött när jag kom fram. Kånka på en stor tung resväska plus på en tung ryggsäck kräver sin kvinna. Jag var nyfiken på bostadens skick då jag har väldigt dålig erfarenhet av svenska boende vi bemanningssyrror får, men den här gången är det fullträff. Ett litet radhus med plommon och äpplen i trädgården som bara väntar på att bli omhändertagna. Jag har dock inte orkat kolla in frukten än. Inomhus är det hemtrevligt och mycket finns till vårt förfogande. Sådant uppskattas!

Jag åt frukost hemma i Jönköping vid 08-tiden och sedan blev det ingen mat förrän vid 17-tiden då jag varit i bostaden och var på väg ut för att handla det allra nödvändigaste. Enda nackdelen med bostaden är att det inte fanns någon kaffebryggare, endast vattenkokare. OK, får köpa en bryggtratt var min tanke. I butiken fanns ingen bryggtratt, men de sålde kaffebryggare för medlemspris. Jag var så kaffesugen så jag köpte en bryggare… 🙂 Sitter nu och dricker den första muggen kaffe från den bryggaren. Smakar alldeles utmärkt. Får se om bemanningsföretaget pröjsar för den annars får jag bjuda mina medsystrar på bryggaren. Jag är nämligen inte så förtjust i pulverkaffe eller snabbkaffe eller vad det nu kallas… 🙂 Det går bra någon gång ibland, men inte vecka efter vecka.

Det finns badkar i huset! Innan jag går och lägger mig ska jag ta mig ett riktigt varmt och behagligt bad. Så sällan jag numer badar i badkar och saknar det ibland. Hoppas jag lyckas ta mig upp från karet också… 🙂

Kommentarer till: "Efterlängtade droppar" (21)

  1. Jag gillar inte heller pulverkaffe, en kopp går an men inte en vecka. Usch!

  2. Kaffetåren den bästa är…
    Nej, det går inte vara utan!
    Hoppas du får en trevlig tid i kungliga huvudstaden.

  3. Välkommen till Stockholm. Hoppas att du får en bra tid här.

    • Tack! Tror nog det, jag har alltid trivts bra här, utom första gången jag besökte sta´n. Då tyckte jag det var alldeles för många bilar i rörele +stressiga människor… 🙂 Men det är många år sedan det besöket var…

  4. Låter spännande att jobba i stora huvudstaden. Men att inte Sj har fungerande toaletter, det låter inte klokt. Borde finnas mat/kaffe också. Njut av kaffet och storstaden…. och den fina hösten.

  5. Hoppas du fick ett riktigt skönt bad oh att du tog dig upp ur baljan också. Särkilt vintertid kan jag sakna det gammla badkaret men men … Gott också med en trevlig bostad. Nu hoppas jag du får några trevliga veckor i stor staden. 🙂

    • Ruskiga höstdagar när jag varit ute och blivit blöt då brukar jag sakna badkar. Igår, det blev inget bad… jag fick inte i proppen! Tänk vad stockholmarna har konstiga grejer… 🙂 Skämt åsido, när det inte gick med en gång så tog jag en dusch, jag var riktigt ordentligt trött. Ska undersöka proppens funktion vid annat tillfälle… Nog ska jag få till ett bad eller flera här….

  6. Jag hade gjort som du…köpt en kaffebryggare. Måste vara skönt och ha ett mysigt bände att komma hem till efter jobb. Det borde vara en självklarhet, kan jag tycka, när man flyttar runt och jobbar på olika ställen. Är det inte arbetsgivarens skyldighet att se till det?

    • Jo, det är det… framförallt att det finns ”allt” jag behöver och att det är fräscht.

      Det är bemanningsföretaget (min arb.giv) som fixar boendet, men drabbar så klart uppdragsgivaren i sista ände. För att hålla ned priset misstänker jag att de har försökt skaffa enkla boende, med resultat att det blir mycket klagolåt från oss som jobbar.När vvi arbetar 40-50 tim/vecka måste ledigheterna fungera…

  7. Boende ska det klart stå.

  8. Spännande att kunna variera jobbet så! Hoppas du får en trevlig tid i Sthlm!

  9. Oj så spännande att få jobba i huvudstaden, och Stockholm är ju en fin stad och alltid länder det nåt där.
    Båda låter mysigt. Det ska man göra om man kan.

    Ha en fin ny toppenvecka nu.
    Kramkram.

  10. Ja det här med tågen är ju ett problem för det mesta. På ett eller annat sätt. Jag valde till sist min egen bil på resan upp till Västerbotten. Det var ett bra val visade det sig, när jag hörde att norrgående tåg stod stilla just den dagen och den tiden när jag var på väg. (Toaletter kan jag hitta på många platser under en bilfärd. Skog finns det gott om…).
    Hoppas du får en bra vistelse i Stockholm. Städer kan också vara vackra, om än inte på samma sätt som höstnatur i norra Sverige 😉

    • Så sant så. Varje plats har sin charm. Jag gillar att strosa i städer, överhuvudtaget gillar jag att ”semestra”, att se mig om, upptäcka nya platser. Sedan är det inte riktigt därför jag är här. Jag är ledig alldeles för få dagar för att hinna upptäcka så mycket… Får njuta av det lilla!

  11. Kul med Sthlm! Även om jag alltid känner mig vilsen där. Ha en fin tid och hoppas du kom upp ur karet!

    • Jag är inte så hemma i Sthlm heller, men trots allt mer hemma här än i Göteborg eller Malmö. Gillar Stokholm, som du säkert redan förstått.

Kommentera

Etikettmoln

