Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

En myra bland många myror

blom

Det är på Huddinge sjukhus jag arbetar nu. Någon av mina arbetskamrater sa att området Huddinge sjukhus upptar lika stor yta som ”Gamla sta´n” i Stockholm. Det förvånar mig inte, att det kändes extra bökigt att hitta rätt från början är att det är en byggarbetsplats idag, jag saknarde också skyltar runt byggnaderna var huvudingången finns.

Som väl är så var jag där under fm för att kolla in hur jag skulle finna till min arbetsplats senare under kvällen. Det tog sin lilla tid, men på kvällen var det inte så besvärligt… 🙂

En av morgnarna när jag gick hem var jag kanske tröttare än vanligt, jag blev road av tanken på att jag var en liten myra bland andra myror som var på väg mot samma håll när jag lämnade arbetsplatsen. De flesta myrorna gick dock mot andra hållet, mot sjukhuset, jag stretade på mot pendeltåget. När jag kom fram var jag så ofokuserad så hade pendeltåget kommit bums så hade jag åkt  på fel håll. Hann dock tänka om, jag skulle ju in mot centrum… 🙂 Pendeltåget kom, jag kryllade in i myrstacken, där samlades alla myror med alla andra som var på väg mot storstadens centrum… vi kryllade in och stod så tätt så det var omöjligt att falla omkull. Trots ”inpackningen” så kryllade jag ut vid rätt station.

När jag kommer fram till ”min station” så befann jag mig åter i storsta´ns hets på ett annat sätt än hemma i Småland. Men så brukar jag inte röra mig i den här sta´n vid den här tiden på dygnet. Farligast upplevde jag det var med cyklisternas framfart. De fanns överallt, kändes det som… Då är det lätt att tänka ”stockholmare” samtidigt som man skakar litet på huvudet… Stig upp  några minuter tidigare och stressa mindre, skulle jag vilja säga till dessa personer… Men jag har förstånd nog att vara tyst och låta dem susa fram där som galningar!

En aning trött och sliten idag, blir inget allvarligare än det här idag från mig… 🙂

Kommentarer till: "En myra bland många myror" (9)

  1. Påminner mig om när en arbetskamrat och jag skulle på studiebesök på Astrid Lindgrens barnsjukhus. Ingen av oss kände/känner till Stockholm och vi visste inte vilken buss vi skulle ta. Men vi blev hänvisade till en hållplats… som var fel! För det var på mottsatt sida av gatan vi skulle stå.
    Vi kom i alla fall till sjukhuset, men steg troligtvis av på fel ställe för vi hittade inte ingången.
    Vi kom förstås för sent till mötet vilket min kompis tyckte var mycket pinsamt. Inte jag… det var bara att förklara anledningen.
    Stackars myror i myrstacken, förresten. Tur att du bara är på besök. Då går det an.

    • Vet inte hur ofta de kör med ”korta tåg”. Det var det den här morgonen när jag var som tröttast. Annars har jag fått sittplats… Det är faktiskt kul att stanna en några veckor och få känna in livet som levs här… 🙂

  2. Gissa om jag är glad att slippa trängas på bussar, tåg och tunnelbana längre! Nu kan jag lugnt njuta av mitt kaffe tills det är dags att rasta hundar.
    Men när man är mitt i det hela så är det ”bara” att följa strömmen…

  3. För tankarna till Jersilds bok Babels hus. Stora sjukhus är säkert bra och välbehövda men känns ibland lite opersonliga

  4. Det är oerhört lärorikt att kosta på sig och jobba på lite olika ställen… tänk så olika man kan göra samma saker.

Kommentera

Etikettmoln

