Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Kryss i taket!

gastan

Någon gång under november månad i fjol anmälde jag intresse att bli flyktingguide i Jönköping. Då stod det att läsa på hemsidan att det beräknades ta två månader innan Röda Korset skulle ta kontakt med mig. Hög arbetsbelastning var orsaken. Två månader tyckte jag var helt OK.

I månadsskiftet mars/april försökte jag ta kontakt med projektledaren. Kontakt fick jag först med dem efter att jag klagat hos kommunen om deras ”obefintlighet” När jag äntligen fick kontakt med projketledaren sa han att under maj månad skulle vi som anmält intresse bjudas in till temakvällar som ett första steg. Månad för månad har gått, inte ett ljud från Röda Korset i ämnet. Jag har slutat tro att jag skulle få någon slags respons.

Döm om min förvåning: Idag fick jag ett mail från dem där jag bjuds in till ett Öppet Hus den 4 oktober! Då kan inte jag, jag är fortfarande kvar i Stockholm då. Efter så lång startsträcka för dem att komma till skott så verkar de tro att vi sitter hemma och väntar på dem. Får inbjudan EN VECKA innan träffen! Det här inger inte respekt från mig till deras projekt, hur bra grundtanken än är.

Kan det bli något bra av detta projekt? Jag tänker med sådan startsträcka, att inte ens ha haft någon sags mailkontakt med oss som anmält oss. Det bådar inte något gott för fortsatt samarbete med dem, känner jag. Nej tack säger jag, tror inte på detta…. 🙂

 

Kommentarer till: "Kryss i taket!" (12)

  1. Verkligen dåligt av Röda Korset! Det är ju så enkelt att skicka iväg ett mejl i god tid till dom som har anmält sig med upplysning om att till hösten kommer det att bli Öppet hus.

  2. Usch, vad dåligt! 😦

  3. Känns inte som om planeringen eller logistiken varit den bästa. En vecka är för kort varsel tycker jag.

    • Absolut. När han i mars/april sa att vi skulle inbjudas så tog jag för givet att få inbjudan cirka 2 veckor innan… Det tycker jag är rimligt… Gärna någon hint om ”avsätt x datum” ännu tidigare, sedan mer detaljerad inbjudan… Kommer en sådan för långt innan så glöms det bort! 🙂

  4. Jag har också blivit ”bortglömd” på ett liknande sätt, för några år sedan. Då hade jag inte heller lika mycket tid över som jag har nu och lät det hela bero. Funderar på att anmäla mig igen…

  5. Jag blir lite sorgsen i hjärtat när jag läser ditt inlägg och förstår hur dåligt det sköts. Förtroendet blir ju inte större för Röda korset precis. Snarare tvärtom och tyvärr har mitt aldrig varit särskilt stort för dom. Tur det finns fler som arbetar för detta.

    • Jag tillhör också den skaran som varit tveksam till dem, men det var de som stod bakom ett projekt jag tyckte lät spännande. Nu är förtroendet så lågt så jag kommer aldrig att intressera mig för något deras namn finns inblandat i. Till råga på allt har jag ju börjat arbeta igen så nu är det inte aktuellt heller.

  6. Det här låter som Röda Korset i ett nötskal. Har hört precis likadana historier i massor. Pengar vill de ha, men det händer ingenting i praktiken ändå, ingen har något ansvar som det verkar. Inte heller brukar man vara så värst välkommen när man väl vill hjälpa till

    • Ojdå, det visste jag inte att de var kända för att inte få något gjort. Röda Korset kammade inte hem några poäng hos mig i alla fall.

Kommentera

Etikettmoln

