Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Mycket promenerande blir det

gastan1

Inatt har jag ledig natt. Vädret var kalas igår. Dags för ny promenad i centrala Stockholm, jag tar vara på varje sådan dag jag orkar…

Trots mitt dåliga, ja helt obefintliga, lokalsinne så vill jag lära mig att hitta i de mest centrala delarna i Stockholm. Trodde jag hade litet bättre koll än jag har. Det upptäckte jag igår när jag skulle från T-Centralen till Gamla Sta´n. Nåja den rutten klarar jag, men igår ville jag gå litet annorlunda just för att lära mig hitta bättre! Jag kom till Gamla Sta´n efter betydligt fler steg än jag tänkt… 🙂

gastan2

Den här upptäckarnyfikenheten ger mig guldstunder under mina jobbperioder. Vissa som jag bor ihop med ibland bryr sig inte om platsen vi är på. Endast jobbet som lockar…. Nåja, jag vandrade en del gator i gamla sta´n som jag misstänker att jag aldrig varit på. I vart fall inte vad jag minns… Hamnade bl.a vid en butik med en massa tomtar i ett av skyltfönstren. Den butiken gick jag in i, det fanns så mycket annat i andra skyltfönster till samma butik som lockade mig. Ni som har varit där förstår nog att det är Lena Linderholms butik jag syftar på. Köpte en liten ljusstake, har funderat på om jag inte ska gå tillbaka och köpa en till…:-)

Promenaden gick vidare via Helgeandsholmen, fann Medeltidsmuseumet, orkade dock inte gå in, har tänkt göra besök där idag! Fortsatte hemåt. När jag kom till Gustav Adolfs torg så villade jag bort mig fullkomligt. Igen! Kom åter till samma ställe ett par gånger trots att jag trodde jag gått mot Centralen! Upp med mobilen som jag missat att ladda när jag sov, batterimängden var inte mycket att hurra för…. den började visa ”Anslut laddaren”… Jag kom i vart fall till Drottninggatan med hjälp av mobilen…. sedan kunde jag lotsa mig så jag kom hem med pendeltåget. Hade tänkt sätta mig någonstans för att ta en öl i det vackra vädret, men tog en Loka citron istället för säkerhets skull… Efter nattjobb och endast några få sovtimmar kanske en öl skulle räcka för en fylla, och  det var inte det jag var ute efter… 🙂

Behöver jag säga att jag gillar Stockholm!? Det gör jag verkligen… så vacker huvudstad vi har… men ogillar allt trafikbrus… Skulle bli galet jobbigt att behöva vistas i det dagligen… alltså därinne i centrum!

Skittrött när jag kom hem, somnade innan 21.30, vaknade vid midnatt.. sitter nu här kl 02.30 och skriver. Ska strax i säng igen för att sova några timmar. Dygnsrytmen blir litet knepig med det liv jag lever… 🙂

Kommentarer till: "Mycket promenerande blir det" (8)

  1. Låter verkligen som ett spännande pensionärsliv. Visst är det så att man tror att man känner till de stora städerna någorlunda, men bara någon liten”felgång” kan så småningom bli väldigt stor avvikelse. Ännu värre kan det vara i skogen. Tur att mobilgps finns.Ha det gott i huvudstaden!

    • 🙂 Jag är medveten om att jag måste lära mig att känna igen platser för att ha som riktmärken för att hitta. Har alltid haft svårt för det, kompassen var inte medskickat i mitt paket! Jag tränar på. Litet tråkigt att alltid gå samma vägar, försöker därför utöka mitt ”kända” område…

  2. Jag gick vilse överallt första åren här 😊

  3. Jag skulle vilja ha en inbyggd GPS precis som brevduvor…fast då skulle jag i och för sig bara hitta hem och inte iväg ut på äventyr. Kram

Kommentera

Etikettmoln

