Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Medeltidsmuseet och öl

sthlm-text

Igår var jag på Medeltidsmuseet. Inga problem att hitta dit när jag går väl ingångna stråk… 🙂 Museet var mycket intressant och informativt för den historieintresserade. Betoningen låg på hur Stockholms stad såg ut både utseendemässigt som hur folklivet var.

Materialet till muren på bilden nedan har grävts fram och tros ha bildat en mur runt Gustav Vasas Stockholm. Vacker, men var det rädsla för fiende eller för vilda djur som var anledningen? Förmodligen var det mot fienden.

sthlmmur

Sedan fortsatte jag mot Kungsträdgården. Det var så varmt så jag promenerade sakta i t-shirt, på väg hem tog jag på mig en tunnare tröja. Innan jag tog pendeln hem så åt jag asiatisk mat, som jag i vanliga fall älskar, och tog en öl. Öl-längtan hade inte försvunnit från dagen innan. Konstigt, när jag väl fått något i huvudet så måste det tillfredsställas innan jag kan släppa det. Så sällan jag längtar efter eller dricker öl. Ölen var god, Mariestad, men syltan jag var på var felvald. Köttet var segt, det var inte speciellt tilltalande, bra priser…. men jag vill ha god mat när jag äter! 🙂 Dit kommer jag inte att återvända! Maten serverades dessutom på plasttallrik!

Gustav Adolfs torg undvek jag, för det var där mina stora problem med att hitta rätt väg började dagen innan… 🙂 Det blir kanske en utmaning för mig en annan dag.. Inatt blir det jobb igen, så nu är det slut på nöjena för några dagar…

Kommentarer till: "Medeltidsmuseet och öl" (10)

  1. Låter som ett spännande museum men tråkigt med maten
    roligt att få följa dig på dina vandringar i Stockholm , så sällan man besöker den staden
    ha det bra på dina natt jobb nu då

    • Ja, det var trist. Jag tror det var första gången jag blev missnöjd med asiatisk mat. Sällan jag blir missnöjd, mat brukar gillas av mig! 🙂

  2. I Thailand är det vanligt att få maten på plasttallrikar

    • OK, det visste jag inte, har endast mellanlandat i det landet. Hur som helst, inte brukar de ha segt kött? Det var det största felet och när själva produkten inte känns OK så ser jag med andra ögon även på helheten… Det finns fler restauranger i den här sta´n att testa.. 🙂

  3. Medeltidsmuseet har jag missat. Verkar intressant.

  4. Plasttallrik? Jag häpnar. Dit skulle inte heller jag gå flera gånger. (Inte ens om maten var bra).

  5. Hej Mia! Hittade dig genom gemensamma bloggvänner 🙂 Spännande museum – helt i min smak! Segt kött och plasttallrik … nej tack! Absolut inte ett ställe som jag skulle besöka fler gånger!
    Önskar dig en fin helg!

    • Hej och välkommen till min blogg!

      Det finns mycket spännande att upptäcka litet varstaans när man tar sig tid att snoka upp det

Kommentera

Etikettmoln

