Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Hallwylska museet

hallyll-tavla

Idag har jag och en väninna haft en trevlig eftermiddag tillsammans. Vi började med att gå till Hallwylska museet, jag var nyfken på det. Men, tyvärr, var det inget som intresserade mig. Jag trodde att jag skulle få veta om hur de levde, i min minnesbank fanns något om att hon ”fröken” hade gjort en resa till Egypten. Sådant intresserar mig, livssagan. Men det var prylar, prylar och åter prylar…. De som är intresserade av gamla möbler, porslin, mattor, interiörer, ja, de har mycket att hämta där,  stort, mycket stort mitt i centrala sta´n. Som sagt, inget jag kunde uppskatta.

Sedan hade vi planer på att gå och se filmen ”Den allvarsamma leken” med regi av Pernilla August, men i veckan som gick läste jag en recension där den ansågs tråkig…. Jag tyckte inte vi skulle chansa på den… min väninna tycker att jag ska bestämma innehållet när jag är i hennes  stad. Vi gick och åt god mat istället – och det var god mat och trevligt samtal om litet av varje.

Funderar över varför jag skjuter och skjuter på besök på ”Fotografiska”  det som är prio ett för mig under min tid här… Förmodligen vill jag spara det bästa till sist… 🙂 Risken är att det brinner inne…

Apropå mitt datorhaveri… efter ett försök med ”avancerad återställning” som jag inte trodde fungerade då jag inte fick något tecken från skärmen att den påbörjade något arbete. Jag trodde helt enkelt datorn var stendöd för alltid. Trots det lät jag den stå på över natten. Döm om min förvåning då datorn tog god tid på sig när jag startade den i morse, men den startade och  fungerar som vanligt igen…. Det är jag tacksam för, hoppas den håller åtminstone tills jag är hemma igen… 🙂

Kommentarer till: "Hallwylska museet" (17)

  1. Jag är ingen museimänniska. Tycker att det bara är jobbigt att se saker i massor. Men historien bakom en speciell sak kan vara väldigt intressant. Gillar konstmuseer däremot. Fast det räcker med några utställningsrum åt gången. Man måste ju smälta det man ser,liksom.Biofilm gillar jag… men tycker att det är synd att slösa gott sällskap på en sådan. Filmen räcker ju som sällskap. Ha det gott!

    • Museer som ger mig kunskap om sådant jag är intresserad av gillar jag att strosa i. Ett ex. var medeltidsmuseet jag besökte tidigare.

  2. Grattis till ”nya” datorn.
    Och jag förstår absolut att du sparar ”Fotografiska” till sist. Missa det inte brara…

  3. Oj då. Hallwyska är mitt favoritmuseum. Under perioder har de haft dramatiserade visningar vilka är fantastiskt bra. Men visst, frun i huset gillade att samla på saker, så visst finns det mycket prylar där.

  4. Tog mig 5 år innan jag kom till Fotografiska men det var värt att hänga på låset en dag för sedan blev det väldigt mycket folk där.

    • Hänga på låset kommer jag inte göra under min period av nattarbete. Höst, vardag – då kanske det inte är så mycket folk där!? Hoppas på det i alla fall.

  5. Jag har varit nyfiken på det museet länge. Ska bli spännande att se om jag uppskattar det eller inte. Eftersom jag ägt ett stort museum själv är det alltid intressant att jämföra upplägg m.m. Jag gillar också att spara det bästa till sist. Hoppas du hinner med besöket.
    Kram Bosse

    • Om jag minns rätt så är du intresserad av porslin, kaffekoppar i alla fall. Då har du något där att intressera dig för… 🙂

  6. När jag läser om ditt datorhaveri blir jag återigen påmind om att jag har planer på att ha en del uppgifter på papper också, ut i fall att…

    • Papper kan vara bra ibland… Det som är viktigt för mig har jag sparat i dokument som jag kommer åt från vilken dator som helst… Det är en annan lösning, så ur den synvinkeln var jag inte orolig… mer opraktiskt att inte ha dator när jag är på bortaplan.

  7. Det är många år sne jag var på Hallwylska, men jag minns att jag tycket om det. Så olika man kan tycka om saker och ting…som tur är. Världen hade blivit väldigt slätstruken annars. Kram

  8. Ett fint museum men det var längesen jag besökte det. Filmen vet jag inget om.

  9. Själv hade jag alldeles för ont om tid på fotografiska men hoppas få komma dit igen inom rimlig tid. Ska bli spännande se vad du tycker om det?

    • Utstälningarna där skiftar så det är kanske ett ställe man gärna återkommer till, oavsett om man varit där länge eller ”för kort” tid. Så misstänker jag i alla fall.

Kommentera

Etikettmoln

