Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Dörrknackande

blodrod

Jag tycker nästan lika illa om dörrknackare som om telefonförsäljare. Tänk vad bra jag har det som bor i ett  hus med portkod, dit inte vem som helst kommer in – hemma i Jönköping, alltså.

Idag ringde det på dörren och utanför stod en insmickrande ung man som tog för givet att jag visste var han kom ifrån. Det gjorde jag inte… Stadsmissionen, och så tog han ett kliv som att han tänkte kliva in i hallen. Under många år hade jag en del med sådana filurer att göra, så inte släpper jag dem innanför tröskeln. Avbröt honom abrupt med att ”jag är inte intresserad”.

Stadsmissionen gör säkerligen en del gott, men att ”ofreda” folk i deras hem är inte OK. Att de finns ute på gator och torg tillsammans med andra som tigger för egen del eller för olika organisationers del är en helt annan sak, tycker jag.

Är det inte dags att förbjuda tiggeri i hemmen oavsett om det sker via personliga besök eller via telefon. En sådan lag skulle jag gilla! Till och med gilla mycket!

Kommentarer till: "Dörrknackande" (15)

  1. Vad det gäller 📱 så kan nån gratis ta hem appen truecaller eller den som heter 180.
    Jag har mest erfarenhet av den första, där ser man vem som ringer o kan blockera. När de ringer nästa gång så stängs de av efter en signal.
    Ser man inte vem det är i a.dra änden brukar det stå ”2467 stycken har blockerat detta nr” o då kan namn utgå från att man själv kanske inte heller vill prata med dem.

    • Precis. Därför svarar jag aldrig när sådana okända nr ringer. Men jag tycker i alla fall att det skulle vara bra med ett sådant förbud… 🙂

  2. Man kan kolla numret på nätet, vad andra skriver. På dörren är det väldigt sällan nån ringer numera. Jag är allt ”inte intresserad”, både i tfn o dörr. Jag vill själv hitta det som intresserar mig. Sa surkärringen.

    • … och så gör jag… Tycker inte jag är otrevlig, men klart det kan uppfattas som otrevligt när jag är TYDLIG! Telefonen svarar jag inte på nr som känns skumam!

  3. Det är ytterst sällan jag får sådana ”hembesök” numera. Det är jag glad för.

  4. Jag håller med dig. Jag släpper aldrig in nån

    • Nej, de är svåra att bli av med, är min erfarenhet från ungdomen. Då var det Electroluxförsäljare somm aldrig ville gå. Vet inte hur många timmar jag ödslade på honom. Sedan dess, aldrig någon i sådant syfte över tröskeln… 🙂 Jag lär mig av misstagen.

  5. Dörrknackning är knepigt. För mig är det viktigast att de respekterar att jag säger nej.

  6. håller med ogillar starkt både dörrknackare o telefon försäljare..på telefonen har jag truecaller …på dörren är det värre bor i villa typ ..endast hunden vakar men de skiter ju knackarna i de kliver gärna in eller kan stå o tjafsa i evighet..jag brukar säga nej tack o stänga dörren men gubben …jisses han e för snäll*suck :p

  7. En av fördelarna med att bo i glesbygd och nästan längst bort i byn är att dörrknackare är ytterligt sällsynta. 🙂

  8. Stadsmissionen gör mycket gott, visste inte att de knackade dörr alls. Däremot plingar Jehovas på, men det tog slut då jag bad om att det inte ska ske och att de fick vara snälla att lämna besked till sina församlingsvänner. Jag skrev mitt namn och adress på en lapp, men se det kunde de ju inte ta emot; Jasså, så ni kommunicerar inte med varann, sa jag och lappen togs emot. Ingen har varit här på ett par år nu.

    • Heja dig! Hemma i mitt boende tror jag inte jag haft sådana besök sedan 90-talet då jag bodde i villa. Jag bodde sex-sju år i lägenheter där det var fritt in i trapphusen, tror det enda besök i den arten kom från Hyresgästföreningen! 🙂

Kommentera

Etikettmoln

