Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Nobelpriset i littertur

rodfarg

Jag har sett många som uppskattar att Bob Dylan fick nobelpriset i litteratur det här året

När jag fick kunskap om det kände jag mest förvåning och  sedan började jag söka vidare på nätet för jag trodde det var ett skämt! Bob Dylan uppskattar jag mycket – men vad har han skrivet för litteratur? Ingenting! Trots det får han priset. För mig känns det helt fel.

Jag unnar Dylan  hur många pris som helst, pris som är riktade för musiker eller för de som skriver bra texter. Men litteraturpriset? Det känns som de som nominerat honom tänkt litet för långt utanför båset, nytänk är spännande, men nog bör de hålla sig inom ämnets ramar!? Nobelpriset i litteratur, heter det. Det finns så ofantligt många författare som är värda att bli synliggjorda. Dylan har inte skrivit en enda bok, eller något annat förutom bra texter till sin musik. Är det litteratur?

 

Kommentarer till: "Nobelpriset i littertur" (22)

  1. Poesi är litterärt. Utanför ramarna i nytänk ja så är det nog i detta … och det kan ju vara att det inte är så dumt. Inte varit någon BD-fan men när jag tänkte efter så …
    Trevlig helg!

  2. Jag har som sagt inga problem med Bob Dylan. Egentligen inte att han förärades priset heller. Men väldigt förvånad.
    Men visst har han skrivit böcker: Chronicles och Tarantula. Åtminstone. Plus en massa med låttexterna. Så.
    Ha det!

    • Tänk vad man kan lära sig i bloggvärlden! Det är bland annat detta som gör att jag gillar bloggandet.

      Att Dylan har givit ut böcker hade jag ingen aning om, googlade inte ens på det för det kändes alltför otrolgt… 🙂

  3. Jag gillar att Akademien tänker utanför boxen och inte bara väljer författare som totalt saknar folklig förankring men jag är ändå tveksam. Har inget emot Dylan, tvärtom, men jag tycker nog ändå inte att hans böcker dominerar gärningen. Tänker på Astrid Lindgren som aldrig fick priset för att barnboksförfattare aldrig tilldelas det…

  4. Detta hittade jag på nätet:

    ”I sitt testamente, daterat Paris den 27 november 1895, angav Alfred Nobel litteratur som ett av de fem områden som nobelpriset skulle delas mellan, jämte tre naturvetenskapliga pris och ett fredspris. Han fastslog att litteraturpriset ska tilldelas en författare som ”under det förlupne året hafva gjort menskligheten den största nytta” genom att skriva ”det utmärktaste i idealisk rigtning”, och det var Nobels ”uttryckliga vilja att vid prisutdelningarne intet afseende fästes vid någon slags nationalitetstillhörighet sålunda att den värdigaste erhåller priset, antingen han är Skandinav eller ej”

    Nobelpriset är iofs helt ointressant för mig, men när jag läser detta så undrar jag hur många av dem så fått priset som gjort mänskligheten den största nytta det senare året…

    Undrar om Dylan själv bryr sig.

    • Nej, jag tror inte Dylan är så intresserad, det verkar i vart fall inte så. Misstänker att han inte dyker upp i Stockholm 10 december.

  5. För det mesta har jag inte alls någon kännedom om Nobelpristagarna. Bob Dylan känner jag ju till i alla fall. Men jag blev, liksom du, förvånad över att han tilldelads priset.
    Om det var rätt eller fel… det vet jag inte… det sägs att han är poet. ( Det var väl Tomas Tranströmer också).
    Ska bli spännande att se om han tar emot priset.kommer på Nobel

  6. Man kan lugnt säga att det har har skapat debatt. Jag tycker att han är värd priset hustrun är mer inne på din linje😊

  7. Jag tycker att poesi är litteratur och har inget emot att alla litteratur kan övervägas för priset, så länge det är bra. Nu tycker jag inte att Dylans texter är nobelprisklass och av det skälet ser jag att det finns många andra som skriver med högt litterärt värde som jag hellre ser får priset.
    Därtill tycker jag att Nobelpriset ska hålla sig till hög kvalitet, jag uppskattar verkligen att de letar igenom världslitteratur och tar fram goda förebilder.

  8. Vad är litteratur…vad är poesi…
    Svenska Akademin har i år gjort ett gränsöverskridande val, som rubbar mina och många andra människors cirklar!
    Mig veterligt har Bob Dylan ännu inte kommenterat priset.
    Jag väntar med spänning på hans svar!

  9. Som den egensinnige herre Bob Dylan är kommer han kanske inte att delta vid nobelfestligheterna! Jag vill minnas att jag läst någonstans att fransmannen Jean Paul Sartre avböjde att ta emot priset, är inte säker på det…men det är ett kontroversiellt val man gjort i år.

  10. Tyvärr är jag så inskränkt så jag trodde jag hörde fel när vinnaren utlystes. Mig veterligen är det första gången sångtexter har blivit belönade? Att BD också har skrivit böcker visste jag inte förrän jag såg det här i kommentarerna. I mitt tycke är han inte rätt val.

  11. Musiktexter är lyrik som är poesi och som är litteratur. Jag blev förvånad över utnämningen men därefter glad när jag spånade vidare. Världen just nu är så kall och kämpig för många och det är då vi behöver verkligen koppla av med låttester och musik. Svår litteratur i all ära men ibland är allt vi behöver helt enkelt bara lite solsken och sång! Jag har en plan om att skriva ett inlägg just om detta på min blogg snart….

    Ha en fin helg!
    Kram Christina

    • Jag ska hålla utkik efter inlägget! Litteraturpriset brukar det finnas delade meningar om, i år mer än på väldigt länge, tror jag.

Kommentera

Etikettmoln

