Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

De hemlösas tidning

hallwylska

I veckan som gick köpte jag ett ex av de hemlösas tidning, Gata. Någon gång har jag köpt motsvarande tidning i Norge.

I det här numret finns ett sammandrag av romernas historia. Jag har under något, kanske t.o.m några år tänkt jag ska läsa på om just romernas historia, ett utsatt folkslag + att också läsa på om 1900-talet fram till andra världskriget med fokus på hur nazismen växte fram. Hittills har det stannat just vid tanken. Ja, jag frågade efter en bok på biblioteket jag fått tips om som just skulle handla om romernas historia. De hade den inte och den fanns inte att köpa in heller.

Jag läste artikeln i Gata och det gör mig än mer intresserad. När jag åter är hemma i Jönköping ska jag med bibliotekaries hjälp luska fram någon litteratur hoppas jag.  Annars finns det en hel del källor i just Gata om romernas tid i Sverige.

En utsatt grupp människor som inte välkomnas någonstans. Under lång tid var de förbjudna att komma in över Sveriges gränser. Jag trodde det handlade om kanske ett par årtionde, för jag visste att i början av 50-talet var det förbjudet för dem att vistas i vårt land. Men det var en längre period, 1914-1954 fanns förbudet.

  • PS Sekunden efter jag sänt iväg det här inlägget fick jag besked om att jag nyss postat mitt tusende inlägg på den här sajten!  Tänk så mycket tankar som florerat här via dessa inlägg, dels från mig och dels från er som hållit ångan uppe och gett mig olika infallsvinklar. Tack!

#romer #Gata #de hemlösas tidning

Kommentarer till: "De hemlösas tidning" (8)

  1. Ja, historien bakom är bra att ha så en får perspektivet. Ofta ser en ju tiggaren endast där på gatan som ryckt ur sitt sammanhang –
    Jag gjorde en sökning på goggle om romerna och ja, det tål att tänkas på – det onda mot det goda möter oss verkligen – så komplext!
    God söndag!

  2. Jag gjorde ett ”specialarbete” (som det hette då) i skolan där jag skrev om romerna. Tyvärr minns jag inte så mycket av vad jag skrev, men jag hittade en adress till en romsk förening i Stockholm som jskickade mig information.
    Dessutom gjorde jag specialarbeten om ”månen” och ”London”. Men arbetet om romerna var absolut det mest intressanta.

  3. 1000 inlägg….grattis till denna bedrift 🙂

    Romernas historia är inte kul att läsa…men välbehövligt.
    De har det inte lätt ens i våra dagar 😦

    Bedrövligt är ordet.

  4. Att känna till verkligheten och historien bakom ger perspektiv. Grattis till ditt tusende inlägg 😀

Kommentera

Etikettmoln

