Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Fotografiska museet

fotografiska

Nu har jag äntligen besökt Fotografiska i Stockholm. Tredje gången gillt, blev det.

Första gången jag var på väg dit blev det Fjäderholmarna istället, det var för vackert väder för att gå inomhus. Andra gången var i somras, då skulle jag och en kvinna med rollator ha sällskap dit. Vi tappade bort varandra på väg ned till tunnelbanan. Jag gick trappan ned och hon tog hissen. Vi skulle ned ett plan. Jag väntade och väntade, hon kom aldrig. Vi ringde till varandra, hon påstod hon stod vid stolpen, där var hon inte konstaterade jag. Hon var säkert två eller tre plan ned, vilket hon förnekar… Detta tvistade vi inte om så länge, vi avbröt. Insåg att vi inte skulle hinna, vi skulle åka med tåg hem, både hon o jag senare.

Idag promenerade jag från Centralen, behaglig temperatur att promenera i. Dagen blev riktigt, riktigt bra. Förra museibesöket (Hallwylska) blev inte till belåtenhet, men det här uppfyllde mina förväntningar med råge. Helt fantastiskt, helt enkelt. Rekommenderas verkligen till alla som är intresserade av bilder. Jag kommer att återvända dit, helt säkert vid annat tillfälle.

fotografiska1

The RollingStones

En av utställningarna handlade om Indien, fattigdomen och miljöförstöringen där.

fotografiska2

Fotot ovan visar en 80-årig man med två av sina söner. Mannen och hans familj hade tvingats att flytta då marken var statligt ägd och nu hade staten bestämt så. Det fanns ingen förklaring till varför…

fotografiska5

Närgånget porträtt av en svårt sjuk kvinna. Läkarens hand syns på hennes panna.

 

fotografiska3

Fotot med alla skorna fångade mitt intresse. Häftigt, tyckte jag.

fotografiska4

Även djur verkar kunna ha trafikvett! Tittar sig noga för innan de korsar gatan. Några få foton jag försökt ge rättvisa. Det fanns helt fantastiska foton, bland annat i en av utställningarna som handlade om naturen, miljöförstöring och överlevnad. De fotona jag tog där ger inte samma känsla, djupet i bilderna som var så häftigt försvann till stor del, därför visar jag inte några här. De ska upplevas på plats!

fiskgryta

Efter besöket bland alla bilderna sög det i magen. Åt en  fiskgryta på en restaurang i gamla sta´n, god, kunde dock varit litet mer smakrik om jag hade fått bestämma. Ett glas vin till för att förhöja dagen än mer. Därefter fortsatt promenad på Västerlånggatan där det hade varit lätt att göra åt med pengar. Jag var ”nästan” på väg in i flera butiker som lockade, men hejdade mig. Packningen är tillräckligt tung som den är nu, den dag jag ska hem.

Sådana här dagar älskar jag mitt vagabonderande liv! 🙂 Upplever så mycket fint i livet, belöningen för att resandet och jobben suger en hel del.

Kommentarer till: "Fotografiska museet" (8)

  1. Fotografiska… det tror jag det, att det blev en höjdpunkt. Jag har varit där en gång, skulle gärna besöka det igen.
    Annars småler jag åt det uteblivna mötet vid stolpen. Att mötas vid en stolpe i Stockholm kan inte vara lätt. Det kanske finns fler än en…. 🙂

    • haha… vi skildes precis vid hiss o trappa. Skulle ned en våning. Där fanns stolpar i pluralis, men det skulle vara den som var närmast hissen… Hur som helst, även om det var rätt stolpe jag tittade vid så var det fel stolpe! 🙂

  2. Fotografiska besökte jag med min väninna förra sommaren – bilder är helt fantastiska att se oavsett vem fotografen är!
    Upplevelserikt att se i bilder…

  3. Tack för tipset! Stockholm väntar så en sak är spikad nu!

    Ha en bra dag 😀

  4. Jag har besökt museet flera gånger men återvänder gärna

Kommentera

Etikettmoln

