Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Historiska museet

dr-kristina-1

Idag blev det besök på Historiska museet och en massa vandrande i centrala delarna av Stockholm.

Det är många år sedan jag senast var på Historiska,  men det kändes ”hemtamt”, en del i alla fall. Barnen var inte så stora då så vi besökte aldrig forntiden och tidsresan fram till våra dagar. Vikingautställningen besökte vi då och den är, om inte identisk så väldigt lik sig. Med andra ord ”historien består” 🙂

Jag fann ett par citat av drottning Kristina (1626-1689) som jag tyckte var kloka trots att det finns belagt att hon vid olika tilfällen uttryckt kvinnoförakt. Hon var en udda kvinna på sin tid, blev faderslös vid endast sex års ålder och vad jag finner på Wikipedia så hade hon ett problematiskt förhållande med sin mamma. Under tidens gång har det spekulerats om hon var lesbisk, eventuellt hade hon ett förhållande med sin hovdam Ebba Sparre.

Det nedersta kan man fundera över och tolka på mer än ett sätt. Var och en kan tolka det som hen vill.

dr-kristina-2

Besöket på Historiska gillade jag. Gör gärna återbesök. Visst är det fantastiskt att  besök på statliga museum åter är gratis. Det finns så mycket att ta del av och lära om man har intresse och tar sig tid.

Vädret var inte på min sida, småregnat envist hela dagen. Tror inte det varit uppehållsväder en enda minut! Sådana dagar är det förstås lämpligt med inomhusaktiviteter.

Wikipedia är en ovärderlig kunskapskälla som även den är gratis att ta del av. Idag skänkte jag en liten peng till dem för att deras arbete ska kunna bestå… alltså att hålla så hög kvalitet på sajten som möjligt. Jag kände  mig manad, gör många sökningar där under ett år!

Kommentarer till: "Historiska museet" (11)

  1. Jag älskar att gå på museer. Har inte varit på detta men det låter intressant

    • Allra helst den här årstiden är det mysigt med museum. Men även sommartid blir det en del för mig om jag är på resande fot. Hemma blir det inte av, trots att utställningarna förändras och byts ut. Ett bra tips till dig då kanske… Oavsett vilken tidsepok som intresserar dig så finner du säkert något där du blir extra intresserad av.

  2. Oj! Jag inser att jag aldrig varit där. Kanske hinner jag när jag blir pensionär 😉

  3. Att besöka museer är alltid intressant. Drottning Kristina av en intressant kvinna och jag är inte förvånad över hennes ord.

    God onsdag!

    • Jag blir fascinerad av att människor för så länge sedan, i ett helt annat samhälle vi har idag, uttryckte sig på ett så klokt sätt. Alltså att vi så här lång tid efteråt tycker det är kloka tankar.

  4. En varning när det gäller Wikipedia: Det existerar ingen som helst faktagranskning (vilket också nämns i villkoren om man lyckas hitta dem). Vem som helst kan skriva vad som helst, så det gäller att alltid dubbelkolla med andra källor och referenser!

    • Jo, jag vet. Just av den anledningen betalade jag för Nationalenencyklopedins tjänster länge. Nej, det finns inte källgranskning, men det anges när någonting är en ifrågasatt uppgift. Jag tycker det är en mycket bra tjänst, trots det du nämner och trots att jag var så kritisk till den från start… 🙂

  5. En intressant kvinna! Och enligt henne är själen en hen då .. tål att fundera på 🙂
    Muséer är bra! Men jag är dålig på att besöka de … och en slant till Wikipedia ger jag med – sista gången en större för det är en bra sökplats i det stora hela.

Kommentera

Etikettmoln

