Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Medelhavskost

mat-o-mat

Jag har aldrig anammat någon diet där det utesluts olika ingredienser. Jag skulle nog inte klara av att hålla någon diet heller. Jag är nämligen väldigt förtjust i mat… 🙂

Däremot börjar jag fundera på att äta mer enligt det som kallas medelhavskost. Nu har jag inte djupstuderat vad kosten innebär, men det jag läst och hört om den tilltalar mig. Mer grönsaker, nötter, fågel och fisk. Det tilltalar mig… När jag kommer hem ska jag läsa på än mer om kosten och studera litet recept. Jag har redan en del bra fågel-, grönsaks- och fiskrecept… men kan finna fler, kanske… Om jag känner mig själv rätt så anammar jag inte den här kosten fullt ut, vill inte avstå från något, men jag kan lägga tyngdpunkten i mitt ätande litet annorlunda än idag… Kanske, är bäst att tillägga…

Har du anammat någon diet, ”kost” eller annat i den stilen? Var det i så fall svårt att förändra matvanorna och har du behållt de nya vanorna? Spännande om du vill dela med dig!

Kommentarer till: "Medelhavskost" (26)

  1. Det är intressant det där med medelhavskost. Lyssnade på ett program om det. Vad menar dom? Maten som äts i Spanien? Turkiet? Egypten eller? Kanske Kreta som har Europas fetaste befolkning? Det finns ju en uppsjö av varianter men det handlar mer om att äta som man gjorde förr i dessa områden dvs mindre mejeriprodukter (mjölk grädde smör) och mer syrade mejeriprodukter och växtoljor. Idag äter man tyvärr i dessa områden lika dålig mat som i övriga i-länder, en massa pommes och snabbmat. Det tog man upp i programmet.

    • Jag vet ju att du syrar en hel del, är det åt den här kosten du sneglat? Eller varifrån fick du inspiration?

      • Nej, inte alls men jag gillar tanken på just hur bakterier fungerar i tarmfloran. Själv äter jag en plantbaserad kost utan att vara helt rabiat. Kött och kyckling äter jag dock aldrig.

      • Plantbaserad kost… måste härstamma från pantor? Alltså växtriket… Jo, jag vet att du är vegetarian… ska läsa på om detta också…

      • Ja, ist för att kalla mig vegan så säger jag att jag äter plantbaserat. Veganism är mer som en religion – det passar inte mig.

      • Det finns mycket som har olika namn… så varför inte… 🙂

  2. Jag är ju som kanske vet vegetarian men äter också fisk. Jag tror att det viktigaste är att äta så ”ren” mat som möjligt.Naturliga bra råvaror närproducerat. En del kött inryms också där måste jag medge. Annars tror jag att mycket frukt varje dag är bra.

    • Frukt äter jag dagligen, ofta i fil till frukost. Bra råvaror, svenskt, föredrar jag. Jo, jag tror du träffar rätt i dina antagande… 🙂

  3. Vegetariskt skulle jag hålla mig till om jag bara klarade av det. (Men det gör jag tyvärr inte.)

    • Jag äter en del vegetariska rätter, hur ofta är litet periodbaserat. Om sanningen ska fram vill jag inte utesluta kött, det är för gott för det! 🙂

  4. Då äter jag alltså Medelhavskost 🙂 Nej, någon diet har jag aldrig följt eftersom det inte varit behov för det. Följer sunda förnuftet med grönt och frukt och unnar mig gott, men rör på mig mycket. Matglad ja 🙂 I sommar åt jag mycket kött och potatis och använde grädde i maten och till min förvåning flög några kilon av mig.

    • Håller du inte i dina kilon 🙂 Flyga iväg från dig sådär… Skämt åsido, bra kanske, men kan också vara tvärtom. Det beror på… Att vara för mager i vår ålder tror jag inte är bra… Inte för tjock heller…

  5. Jag köpte en kokbok med Medelhavskost på loppis för säkert ett halvår sedan. Den verkar bra men den har jag inte börjat använda än… Det är väl konstigt att det ska vara så svårt att ändra sina vanor.
    Jag försöker tänka på vad jag äter och framför allt att äta mindre portioner. Det är svårt det med. Särskilt när jag är hemma och har tillgång till det ätbara hela tiden. Det gick bättre när jag jobbade. När matlådan var slut så var den slut.

  6. LCHF var bra för magen, alltså den som stod ut. Annat också tror jag. Numer äter jag även kolhydrater eftersom hunden håller mig i trim.

    • Du har testat det med andra ord? Jag har alltid kört med blandkost, inte varit intresserad av varken det ena eller det andra tidigare…. Men just den här kosten tycker jag låter bra om man inte ska utesluta något helt och hållet. Det vet jag inte riktigt än.

  7. Jag tror att olivoljan finns med i medelhavskosten, inte smör och margarin som vi är vana att använda.

  8. Har så många gånger tänkt att jag ska ändra om mina kostvanor. Men tyvärr så blir det inte mer än en tanke. Men vem vet…Medelhavskost låter lite spännande.Ha det nu så gott. Kramelikram

    • Det är säkert jättesvårt, man är så inkörd med att handla och laga sådan mat man gjort tidigare. Men nog måste det gå att tänka om, gäller bara att finna motivationen… 🙂

  9. Jag har testat lite olika dieter, men idag äter jag nog en blandning. Jag måste tycka om maten annars blir det inte av att jag varken lagar eller äter den. Sås och potatis gillar jag inte, men kött och grönsaker är gott. Tyvärr så är godis det med….men man måste få känna att man lever också. Trevlig helg.

  10. Jag har ätit LCHF/LC under flera år och mår jättebra av det.
    I det stora hela går det ut på att jag undviker bröd, pasta, ris och annat som innehåller mycket kolhydrater. Och naturligtvis äter jag inte godis, chips, kaffebröd etc.

    Potatis äter jag ibland, och det enda i brödform är Finns Crips.

    Men denna kost har jag gått ner drygt 21 kilo.

    De första 20 månaderna gick jag ner 23 kilo, men sedan började kilona smyga sig på igen då jag började ”unna” mig den ena och andra.

    Men nu är jag snart tillbaks på minus 23 kilo och hoppas att ytterligare några faller av min kropp på sikt.

    Men detta är ingen bantningskur utan min mathållning nu och framöver. Hela jag mår bra av den!

    (PS. jag går sällan tillbaks och tittar om det kommer kommentarer till mina inlägg i andras bloggar DS)

    • Vore det viktminskning det gällde tror jag man kan hoppa på vilken diet som helst. Fungerar dom inte är dom snart döda. LCHF vet jag många anammat, men inget för mig.

      PS: Grattis till din viktminskning.

  11. Hej! Hur går det med medelhavskosten? Jag äter enligt Paleo sedan drygt 1 år tillbaka. Började med det p.g.a. en kronisk inflammation i tarmens slemhinna. Trivs väldigt bra med den och nyttig är den också.
    Ha det gott.

    • Haha, jag har inte börjat än.Är på startsträckan…. Men idén finns kvar och jag ska som jag skrev läsa på mer om den innan jag vet om jag anammar eller förkastar.

Kommentera

Etikettmoln

