Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Lärarlöner

evert

En man jag träffade på i gamla sta´n, Stockholm. Ej lärare… 🙂

Vem är det som vill splittra lärarna?

Lönelyftet och införandet av s.k förstelärare är jag inte tillräckligt insatt i för att skriva om, egentligen. Trots det så gör jag det, kanske får jag svar på det jag funderar över eller får argument för varför lönesättningen inom deras yrkeskår är sund.

Att duktiga lärare ska få lönelyft, det förstår jag mycket väl. Men om det är så att vissa lärare, som inte är förstelärare ska få 0 kronor i den årliga lönerevisionen medan andra, förstelärare ska få minst 2.500 kronor i lönelyft, då tycker jag något är väldigt fel. Då är det lätt att förstå missnöjet och avhoppen från läraryrket. Det är verkligen att ”säga” till dem att du duger inte, du är inte värd din lön. Lärare inom vuxenutbildning är ej heller inräknade i den grupp som ska få del av ”förstelärarstatusen”.

Det handlar egentligen inte om kompetensen hos lärarna, räcker inte pengarna i potten till så är det vissa lärare som borde fått minst 2.500 kronor i lönelyft som blir helt utan! Hur förklarar man det för de enskilda lärarna som drabbas.

Läste idag en artikel i lokaltidningen om missnöjet med lönesättningen inom kåren som drabbas. Lärare lämnar yrket, byter skolor och hoppas på bättre lycka någon annanstans. T.o.m chefen på plats antyder att hon tänker lämna yrket om hon måste lönesätta lärarna fler gånger på det sätt som riktlinjerna är idag. Vad jag förstår är det inget som gynnar eleverna eller samhället i stort.

Idag är det på modet att öka klyftorna i samhället, helt galet, tycker jag!

#lärarlöner #förstelärare

 

Kommentarer till: "Lärarlöner" (14)

  1. Inget rätt svar från mig; Dock kan jag tycka att intentionerna om att lönen bör ökas måste hitta en slags form så där hastigt och lustigt. Alla kårer behöver mer lön! Minns de individuella lönernas intåg i mitt yrke för flera år sedan …. vi gjorde ju alla samma jobb … vars svar blev; Vi har samma uppdrag men utför olika sätt att utföra det. Själlv fick jag rejäl höjning eftersom jag fått utökade arbetsuppgifter som handlade om arbetsteknik/arbetsmiljö. Mycket klagomål på detta och lite eftersnack i grupperna, orättvis tyckte många … så fick jag stå tillbaka de följande åren. Förstelärare minns jag från gymnasiet i Norge …
    🙂

    • Individuella löner har funnits länge och jag har t.o.m arbetat för det i mitt fackliga arbete. Men då handlade det inte om allt eller inget. Alltså, alla skulle få lönehöjning i varje lönerevision och det var viktigt med tydliga kriterier vad och vilka egenskaper som ska generera högre lön. Dessutom hette det att dessa kriterier skulle vara väl kända av medarbetarna. I artikeln jag läste så var det litet si och så, någon slags kriterier fanns, men ganska luddiga, som skribenten uppfattade det i alla fall. Jag måste säga att jag har svårt att förstå om lärarfacken om det är de som står bakom det här… är det arbetsgivaren så förstår jag det inte heller. Det skapar ju inte precis gynnsam samarbetsanda när arbetsgivaren endast värdesätter några…

  2. Jag är ännu mindre insatt, men generellt tycker jag att de som inte får någon löneförhöjning redan ska förstå varför genom medarbetaresamtal, som jag hoppas finns och fungerar.
    Som jag ser det så startar lärarjobbet redan i förskolan. Jag jobbade som timvikarie ett par år innan jag gick i pension och såg vilka enorma skillnader det var bland personalen. Några var, i mina ögon, helt underbara. Andra har jag svårt att förstå hur de orkade ta sig till jobbet med tanke på deras inställning.
    Men en gång i tiden anställdes de och då har arbetsgivaren ett stort ansvar för att personalen ska utvecklas, alternativt söka annat arbete. Men hur lätt är det för en som varit anställt i 40 år och bara har några år kvar till pensionen?!
    Såg en artikel där man påstår att det kan skilja så mycket som drygt 30000 kr per månad mellan lärare och då är något galet. Som jag har förstått det så har en förstelärare fler uppdrag och krav på sig än en ”vanlig” lärare.
    Jag tror att grundproblemet är att det ställs för låga krav vid anställning, alternativ att eventuella brister hos lärare mörkas och då blir detta system ett sätt att få till en naturlig avgång…

    • Njaee… tror inte att arbetsgivaren önskar att 2/3 av lärarkåren ska lämna sina tjänster eller yrket. Dessutom sa en som var i chefsbefattning att hon hellre lämnar sin tjänst än lönesätter så här en gång till. Det fanns lärare hon hade velat gett ett rejält lönelyft, men pengarna räckte inte. Det fanns helt enkelt för ”många riktit duktiga” lärare…. Helt sjukt, tycker jag. Idag intervjuades gymnasie- och kunskapslyftsministern Anna Ekstöm i radions ”Ekots lördagsintervju”, jag lyssnade med ett halvt öra och jag tyckte hon också tyckte lönesystemet för lärarna är helt fel. Jag ska lyssna på det en gång till.

  3. Även jag är dåligt insatt i det här ämnet, så jag vågar inte ha en åsikt … men det låter ju berättigat att reagera, så som du beskriver det 🙂

    Vill passa på och önska dig en fin Alla Helgons Dag.
    Blir det något kyrkogårdsbesök?
    Kramis

    • Tack!Jag har redan besökt kyrkogården närmast mig. Mina närmaste anhörigas gravar ligger dock 15-20 mil bort, så dit blir det inget besök.

      Önskar dig en trevlig helg också!

  4. Jag kommer i håg de där kriterierna för oss också – tydliga nog …. visst skapade det oro – men det blev rätt så bra att få ventilera och lägga på bordet vad det ”inre arbetet dagligen gick ut på. Tror säkert att kriterier lätt blir luddiga och rätt så fria tolkningar florerar. Samtidigt med lönefrågorna kom ju alla förändringsvindar bläsande också – indragningar, utdragningar nya tanker mm.

  5. Jättesvårt ämne. Jag vet ju ingenting om det. Hur ser lönen ut? Hur ser övriga förmåner ur? Hur ser trenden ut över tid? Kan man få 0 kr flera år i rad? Under lång tid har ju inflationen varit låg men nu ökande.

    • Det funderade jag också över, om det var tänkt att vissa skulle få 0 kronor mer än en gång, men det framgick inte i den artikel jag läste. Förmåner? I ofentlig verksamhet brukar det inte finnas så mycket förmåner, rabatterat träningskort eller dylikt, men sådant utgår då till alla anställda vad jag vet. Det ska bli intressant att följa den här debatten, för jag tror nog att det kommer att tas upp i många sammanhang.

  6. Vare sig jag vill eller inte så slår du nog huvudet på spiken med din kommentar; idag är det på modet att öka klyftorna i samhället. Det tycks åtminstone gälla både lärare och en del andra yrkesgrupper. Mycket jag inte begriper med detta. Allt gott! Maria

  7. Har inte hunnit med att kommentera…men nu ska jag tänka till lite.
    Jag tycker att detta med olika löner är helt sjukt, en sak som bara splittrar lärakåren. Vi har aldrig haft en liknande turbulens som vi har nu, vad det gäller uppsägningar och flytt mellan kommuner. Headhunting förekommer dessutom. Förförra året flyttade två av våra kollegor av den anleningen att rektor gett dem 100 kr mindre i lönehöjning, än vad han gett oss andra. De flyttade till en annan kommun och fick i stället 3000 i lönelyft… I en av våra skolor har alla i arbetslaget sagt upp sig och lämnat skolan efter hand som de tre månadernas uppsägningstid är klar. Man har flyttat till andra kommuner och fått lönelyft på 3000- 5000 kr. Samtidigt har lärare i dessa kommuner flyttat till vår kommun och fått den lön som de velat ha i sin egen kommun för att stanna kvar. Rena rama snurren alltså…. förlorare är eleverna… förstås.

Kommentera

Etikettmoln

