Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Barnmorskor mot abort

mobel

Hörde via media igår att ännu en barnmorska inte får tjänst som barnmorska pga att hon vägrar att utföra vissa arbetsuppgifter som ingår i yrket. Ganska logiskt, tycker jag. Tänk om alla skulle avsäga sig vissa arbetsuppgifter av olika anledningar, hur skulle det se ut på arbetsplatserna då?

Barnmorskan gick till domstol, trots att utgången var ganska given, att hon skulle förlora målet. Över en miljon kronor blir kostnaden för henne. Förmodligen ligger Livets Ord bakom även denna barnmorska och står för pengakalaset. Visst, det drabbar nog ingen fattig organisation, men vad vill de med sådant beteende? Det tar resurser från vårt rättsväsende…

Jag tror att de flesta, inklusive mig, funderar innan man tar en anställning vad som ingår i arbetet, både arbetsupgifter jag önskar och sådant som känns mindre kul. Kan jag absolut inte tänka mig att utföra alla så avstår jag givetvis från tjänsten, i annat fall så acceptera jag hela paketet. Svårare än så är det faktiskt inte.

En tanke slår mig, det kanske vore idé att barnmorskor under utbildning är tvungna att delta vid aborter. Har de väl gjort det en gång så är det inget som hindrar att de utför arbetet en gång till?!

#barnmorskor mot abort #Livets Ord  #abortmotståndare

Kommentarer till: "Barnmorskor mot abort" (14)

  1. Jag förstår inte hur de kan gå igenom en hel utbildning och sedan inse att de kanske inte vill ha jobbet. I andra sammanhang brukar sådant kollas, ibland redan i inträdeskrav. Det här är bara sorgligt.

  2. Borde vara självklart om de har valt det yrket

  3. Håller med dig! Jag gillar inte allt jag gör på jobbet, men gör det ändå för att det finns regler jag måste följa …
    Kan du berätta vad bilden har med det här att göra? En fröjd att se på en så vacker sak, men jag kpplar inte riktigt … 🙂
    Kramis

  4. Jag vet inte hur deras utbildning är upplagd, men jag skulle tro att även aborter finns med. Sedan är det ju en annan sak om det kanske inte utförs några aborter under just den tid (de veckor) som de har praktik på den placeringen…
    Så klart att man inte kan få avsäga sig somliga arbetsuppgifter som ingår i att utföra sitt yrke.

  5. Jag trodde faktiskt att alla var tvungna att vara med vid en abort under sin utbildning. I annat fall är klart inte utbildningen komplett. Det finns väl ingen annan utbildning där man kan hoppa över vissa moment. Till sist blir det yrket helt urvattnat. Självklart ska en barnmorska utföra en abort när det behövs. Kram

    • Visst är det så att alla måste utföra samtliga arbetsuppgifter som ingår i yrket. Nu är inte jag barnmorska, men är helt säker på att det ingår i undervisningen. Jag uttryckte mig nog litet luddigt, men jag menade att accepterar man det under utbildningen så måste man kunna acceptera det senare i yrkeslivet, annars får man byta arbete. Det är här dessa två barnmorskor, eller om det är Livets Ord som driver på, som de vill ha s.k samvetsfrihet. Jag tycker det visar på dålig respekt för sina arbetskamrater när de vill bli befriade från vissa arbetsuppgifter!

  6. Har en inga problem så kan en få – och troligen skulle kvinnan eller kvinnorna söka påverka de som önskar göra abort – så lika bra att de inte har någon tjänst. Att de själva har sin åsikt och övertygelse är ok. och bilden du visar gav mig tolkning: Här är kistan vi lägger … ja det gör det samma …
    Jag vet att du inte kopplar inlägg till din bild från förr 🙂

    • Absolut får de ha sina åsikter, det har jag inga synpunkter på. Jag tycker dock att vuxna kvinnor och män borde vara så kloka att de utbildar sig till de yrken de kan tänka sig att ta ansvar för, alltså utföra alla arbetsuppgifter som ingår.

      Hmmm din koppling mellan text o bild kan jag förstå, blev kanske ett dåigt val av bild just till det inlägget. Kistan är dock från en tid långt innan lagen om fri abort infördes i vårt land.

  7. Om det funnes någon grupp som heter LÄRARE MOT BETYG före åk 8, så skulel jag vara en av de första medlemmarna. Lik förbaskat måste jag ju sätta betyg på mina elever i åk 6.

  8. Visst ska deta sitt ansvar vid valet – eller sluta – det – och att jag tolkade bilden får jag ta ansvar för … 🙂 du vet ju att jag lätt glider i väg bildligt talat ….

Kommentera

Etikettmoln

