Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Generationstankar

tunna

På avdelningen jag arbetade på i Stockholm arbetade jag ofta tillsammans med en 23-årig kille. Vi trivdes gott ihop, trots åldersskillnaden. Vid något tillfälle nämnde jag något från min barndom, minns inte vad, men något som säkert kändes som antikt för honom. Minns inte hans kommentar, mer än att det var en reaktion från honom.

Jag spann vidare på ämnet, att Sverige förändrats mycket under min korta vandring på jorden, men störst förändring tror jag att min föräldrageneration har haft. Det höll han inte med om, han kontrade med att han tror att de som  är födda på 1980-talet är dom som upplevt störst förändring/utveckling över tid. Öh, tänkte jag, vad tänker du på då? undrade jag… Det var en helt omöjlig tanke för mig…  Jo, internets intågande är den största förändring världen genomgått,  menade han.

Han har ingen aning om hur mycket jag har tänkt på det här samtalet vi hade. Jag kan inte säga att han har fel, vi vet inte vad den generationen kommer att gå igenom under sin livstid, de är fortfarande någorlunda unga. Min föräldrageneration upplevde fattigdom, svält, två världskrig, bilar på gatorna, ja, hela ekonomiska välståndet, penicillinets upptäckt, kvinnors rätt att rösta, först 1921 som kvinnor (oavsett om de var ogifta eller gifta) blev myndiga osv. Trots allt tycker jag att det är större förändring än internet!

Jag har tänkt jättemycket på det här samtalet som vi hade en mörk natt, det är några veckor sedan. Hur fungerar mänsksligt tänkande, hur långt sträcker sig våra referensramar? har mina tankar gått. Känns det störst och viktigast som ligger i en greppbar  tidsperiod för oss? Alltså att vi känner/kommer ihåg människor som levde just i den tidsperioden? Förmodligen är det så.

Kommentarer till: "Generationstankar" (28)

  1. Min dotter som är född 1991 tycker att ”80-talet” är gammalt och först skrattade jag men så tänker jag när jag ser filmer från 50-talet dvs decenniet innan jag föddes att det känns jättegammalt. Jag tror att alla upplever ”stora skillnader”. Det yngre generationen kommer oxå att få uppleva saker som vi knappt kan fantisera om.

  2. När vi ser tidningar oTV från 60-talet (som vi båda minns, jag var tonåring, maken 20+) känns det jättemossigt, särskilt ”moralen”, sättet att tänka: Var det verkligen så? Av mina gamla dagböcker framgår att det var det… 😦

  3. Tror att vi tänker på det som ligger oss närmast och det som vi själva varit med om. Min resa från bondunge på 50-60-talen till den datalogiskt ( inneord) medvetna gamla lärarinnan, det har varit en gedigen resa det. Naturlitgvis så var det på många sätt len liknande resa, men med helt andra hållpunkter, både för min mormor, 1880- 1971 och för min mamma 1921- 2001. Det jag tänker mycket på, det är vad som ska hända i nästa generation… det som vi inte får uppleva. Jag är så nyfiken på vart man kan komma med all utveckling inom alla områden….

    • Visst är vi forfarande nyfikna på framtiden. Lever vi tillräckligt länge så tror jag vi struntar i framtiden, nöjda helt enkelt med det vi fått uppleva. Det är i vart fall min erfarenhet från dödsbäddar.

  4. Jag tror att om man är något kunnig i historien bakåt i tiden, så tänker man lite vidare än vad din arbetskamrat gjorde,

    • Ju mer jag tänkt på detta så tror jag att just det den här killen sa kan bli framtidens tankar om utveckling. Internet är stort, de kommer inte att komma ihåg någon som levt under början av 1900-talet och allt jag radade upp… Det är så länge sedan så det är inte jämförbart för dem helt enkelt. Sorgligt, kan vi tycka… men våra förfäder skulle nog haft samma tankar om våra ”ramar”… Så tror jag… Spännande tankar i alla fall…

  5. min mormor föddes 1896 dog 99 år senare…hon fick uppleva mycket under sin ändå långa tid….. Visst det har gått fort på slutet men det är ändå ett litet hopp i utvecklingen…tacksam att man fått vara med om mycket i mitt 50 åriga liv ..har aldrig vart rädd för teknik utan nyfiken kanske har det gjort att man är motaglig för det nya…. .. Hör sonen född -94 för honom är det bara internet..allt äldre än han är stenåldern typ

  6. Så ypperligt aktuellt och tidlöst – det vi tycker och de som tyckte före oss och efter oss – jag tror att vi vare sig vi är 20 40 60 80 eller 100 – det vi greppar över är störst och närmast – internet hade väl också en tid före sig tänker jag.
    Ps. du har en kommentar från mig på din kommentar förra inlägget 🙂 Ds

    • Ja och 1900-talet hade en tid före sig… Men de människor som levde då, 1700- och början av 1800-tal, är okända för mig och därför har jag inte samma känsla och kunskap av den samhällsutveckling som skedde under deras livstid!

  7. Jag håller helt med dig, om att dina föräldrars generation upplevt stora förändringar under sin livstid. Min svärfar som är bondson, född på trettiotalet har hört sägas att jordbruket förändrats mycket under en mansålder. Han har tröskat med ”slaga”, han har kört till stan med häst och kärra, och i okunskap kört mot trafiken i esplanaden i trettonårsåldern. Polisen kom och vände kärran, om jag minns rätt hur historien gick.
    Själv är jag född mitt i sextiotalet, och har alltid ansett att världen ändrats mest i detalj under min livstid.

    ”Internet den största förändring som världen genomgått”

    *Småskrattar överseende* (=Är av annan åsikt)

    • Äh, vilka slarvfel… Min svärfar ”har hörts säga” skall det vara.
      ”Slaga” = Det redskap man slår på säden med, så kornen faller ur axen.

    • Jag minns när min far gick och sådde för hand, hade häst framför plog osv. Det var i min tidigaste barndom, sedan kom traktorn och hästen blev pensionär, behövde inte utföra så många dagsverken Så nog har lantbruket förändrats, idag skulle jag känna mig helt främmande i lantbruksmiljön.

  8. Det är svårt att avgöra vilken generation som genomlevt mest förändringar men det är viktigt att ha ett rejält historiskt perspektiv. IT är kanske inte allt…

    Ha en bra måndag 😀

  9. Vi som föddes på 1900-talet har fått uppleva oerhörda förändringar i livsföringen. Eller säg 1900 till 1950. Men det finns många händelser tidigare också. Den industriella revolutionen var ju tämligen omvälvande. Tja. Knepigt.

  10. Man har nog svårt att relatera alltför långt tillbaka, så kanske uppfattar man det som man själv har relation till som ”större” än det som är avlägset och som man inte kan relatera till. Internet är ju en stor förändring, men det finns ju många andra stora förändringar också …!

  11. Helena FREEDOMtravel sa:

    Jag skrev en kommentar, men det kanske hamnade i skräpposten/papperskorgen? Kolla gärna där! (Provar nu utan att fylla i bloggadressen)

    • Jo, visst hade den hamnat i skräpposten. Dit har jag förpassat inlägg som jag uppfattar skrivs mest för att få läsare till sin egen blogg – som drivs i kommersiellt syfte. Jag är anti mot reklam, översköljs tillräckligt utan att också ha det i min blogg. 🙂 Jag ser att din blogg kan räknas dit… har tittat för litet för att se om du själv har kommersiella intressen i den. Men jag vill kolla vidare på den, du skriver om två länder jag besökt, måste läsa mer litet senare… I papperskorgen fanns en hel del annat också.. har dålig koll på den, där finns oftast sådant som inte är speciellt intressant! 🙂

  12. Är beredd att hålla med den unge mannen du träffade när du jobbade i Stockholm.
    Internet med Googles, mejl, sociala medier med mera är nog bland de största förändringarna vi upplevt.
    Det är rentav revolutionerande! Såväl i enskilda människors liv, som ur ett globalt perspektiv.

    • Som du förstår har jag funderat en hel del över denna frågeställning.. Ibland tänker jag som du skriver, men kan ändå inte köpa det. Att folk slipper svälta ihjäl eller frysa ihjäl på grund av fattigdom, penicillinet som räddat många människoliv tror jag att jag trots allt tycker är störst!:-) Du tar in globala perspektivet…. hmmm… då får jag fundera en runda till… 🙂

  13. Intressant tanke – och funderingar. Förstår (tror jag) hur ni båda tänker. Du nämner de STORA förändringarna som är histopriskt påtagliga – och han lever i en ständigt föränderlig värld som (lite) förlorat proportionerna i ett evigt flöde av information där det är svårt att sålla ut vad som är vitkgit i längden … Kanske är jag mer benägen att hålla med dig … men … Åh! Det här kommer jag fundera på känner jag 🙂

    • Jo, det är en knepig fråga som kan sysselsätta tankarna länge. Jag har ”kommit fram” till att varje århundraden har nog genomgåttt stora revolutionerande förändringar även om vi inte så här långt efteråt kan se storheten i förändringen. Det har blivit mer ”hisstoriska fakta”, inte så mycker mer.

      Nog är det meningsfullt att umgås med unga människor som kan skaka om de gamla invanda tankegångarna litet grand. 🙂

Kommentera

Etikettmoln

