Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Nymoralism

stockholm1

Läser i tidningen att det startats amningscafé i Habo, ett par mil utanför Jönköping. Ett lovvärt initiativ, syftet är att öka amningen och bryta tabun, att mammor ska ”våga” amma offentligt.

Samtidigt så förundras jag över fenomenet. 50-60-tal tror jag inte man såg många mammor amma offentligt. Sedan fick vi en annan syn på våra kroppar och när jag hade bebisar under första halvan av 80-talet så ammade jag där jag var. Det väckte ingen uppmärksamhet någon gång vad jag minns, varken bland bekanta eller på varuhus eller var jag nu befann mig. För att amma klär man inte av sig, det går att göra ganska diskret. Vi är nog många som blir varma inombords när vi ser ett litet barn som ammas.

Idag förstår jag att det inte är så att de flesta mammor ammar offentligt. Det händer att jag ser någon någon enstaka gång, jag drar mig till  minnes att jag för ganska länge sedan såg en som ammade sitt barn på A6, kanske i våras eller i fjol.

Hur och varför har nymoralismen smugit sig in i vårt samhälle igen? Varför krångla till livet på det sättet? Du och jag äter offentligt, varför kan inte en bebis få äta den nyttigaste av all mat offentligt?

Kommentarer till: "Nymoralism" (15)

  1. För att bröst har blivit ngt annat än mjölkförpackningar igen.

    • Tror inte det är hela sanningen. Bröst kopplades till sex, stora bröst var toppen även på 80-talet. Men ammande kvinnors bröst var inte sexuellt upphetsande vad jag minns. Kanske ska män i min generation svara på detta. Jag har ju aldrig tänt på kvinnors bröst! 🙂

  2. Kan det bero på att det i samhället finns grupper med en annan kvinnosyn? Jag vet inte men för mig är det helt naturligt att ett barn ammas och det är bara en fin syn. När jag var på bibblan senast så satt det inne i sagorummet en kvinna som ammade en liten baby samtidigt som hon läste en saga för det äldre syskonet. Lugnt, tyst och en behaglig stund av närhet för dem alla tre.

    • Jag har svårt att tro att det har något samband… moralism tror jag bottnar i något annat. När jag ammade yngsta barnet på hemmaplan gjorde vi precis som du beskriver. Jag ammade lillebror medan jag läste saga för storebror. Jättemysigt, minns fortfarande känslan.

  3. Här om dagen på bussen så grät en liten baby – fast jag inte kände den lilla så tänkte jag hungrig … till slut tog mamman upp den lilla och lade den till bröstet hon lade sin halsduk som skydd över och babyns läte då maten rann till …. men detta var ju inget svar på din fråga … jag tänker som så att det där med moral och etik alltid dyker upp i takt med att vårt samhälle förändras – det kommer och går …

  4. Mitt barnbarn är 4,5 år ca. Hennes mamma ammade henne ofta på andra ställen än hemma. Tråkigt om det skulle vara problem med det nu.

  5. För mig handlar det om respekt och om hur det görs. Under många år har många kvinnor varit omtänksamma och diskreta dvs både omtänksamma om barnet och omgivningen. På senare tid är det allt vanligare att det inte sker diskret och det har satt fart i debatten. Jag tycker att det är en mycket olycklig debatt. Från båda sidor. Majoriteten hanterar detta på bästa sätt men vissa vill göra en stor sak av det.

  6. Det finns många olika ammande mammor. Gör det ”fint” är det nog det vackraste av allt!

  7. Jag har inget emot mammor som ammar offentligt och att amma är viktigt, men att uppmuntra dem att göra det offentligt verkar i mina ögon att ta i. Det är väl ändå inget självändamål?

    Mår inte både barn och mamma bäst av en lugn miljö under amningen? En stimmig offentlig lokal/plats känns inte rätt. Är nästa steg då att också byta blöja offentligt? Hörde nyss talas om en mamma som bytte blöja på ett restaurangbord. :-/

    • Jag tror du missuppfattat detta, kanske, kanske inte. Du får avgöra.

      Det är inte meningen att mammor ska gå hemifrån och ut i offentligheten för att amma. Men att amma sitt barn ska inte vara ett hinder om man är i ett köpcenter och barnet blir hungrigt och skriker. De allra flesta mammor är förståndiga och gör det så lugnt som möjligt. Jag tror att barnet känner sig lugnt och tryggt om mamma gör det. Blir mamman stressad och måste hem eller till något ställe där hon kan låsa in sig.

      Att någon byter blöja på restaurangbord är nog extremt. Det har jag aldrig sett. Det finns givetvis ohygeniskt. Restauranger har ju toaletter, en klok mamma hade gått dit eller någon plats där det inte serveras mat.

  8. Det borde inte vara konstigare att amma sitt barn offentligt än att ge det flaskan. Syftet är ju det samma. En del människor retar sig på allt och alla, så jag tycker man ska göra som man själv trivs med och strunta i de negativa personerna. Vad säger att de alltid gör saker som alla gillar? Ha det gott.

    • Vi tycker likadant i den här frågan. Var och en får givetvis göra som den tycker känns bäst. Nymoralismen påverkar unga mammor i alla fall.

  9. Många människor, kanske särskilt unga kvinnor, gömme sig på sätt och vis från omvärlden genom att mer eller mindre oavbrutet titta ner på sin telefon. Jag har ibland tänkt att en sån människa troligen skulle känna sig naken och uttittad om han/hon skulle gå genom stan utan telefon en dag. Kanske ett samband med minskad offentlig amning där? Kanske en värre känsla av att vara ”naken”, inte kroppsligt, men mentalt.
    Då min fru ammade tyckte jag att hon skulle kunna ha en snygg behå. Jag gick till en affär och frågade efter en svart amningsbehå, och fick till svar: ”Amning skall väl inte vara sexigt???”
    Konstig inställning och attityd från en underklädesförsäljare. Det kan ju vara snyggt med svart. Dessutom kan det väl finnas orsak för litet ”sexigt” då den lilla har somnat.
    Oj. Jag kom från ämnet litet. *Skratt*

    • haha… ja amning behöver ju inte utesluta sex om det inte är alldeles strax efter förlossning förstås… Då tror jag inte kvinnor är så intresserade!

      Snygg BH kan väl vara läckert utan sextankar, jag håller med dig. Tack för en kul kommentar.

Kommentera

Etikettmoln

