Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Bemötande

utanforostasiatisa

Hur vi bemöter varandra i samhället, på arbetsplatser och på gator är viktigt.

Alla vet vi vad som händer runt oss, ungdomar förnedrar varandra, under många år har unga tjejer och kanske även äldre kvinnor kallats för hora. Många är vi som reagerat och noterat, men det har inte blivit mer. Sedan några få år tillbaka har det även spridits till förtroendevalda, politiker. Sd:s representanter har utmärkt sig gång på gång, nästan så ofta att vi inte reagerar längre. Det blir en snabbt överblåst mediahistoria på sin höjd. Med andra ord kan man säga att det har blivit ett accepterande när det gäller just sd-folk.

Tyvärr så det som accepteras på vissa håll, eller det som används tillräckligt ofta i offentliga rum, det sprider sig även till människor som inte tänker till före grodor hoppar ur munnen. Det har spridit sig till politiker och tjänstemän på hög nivå, förtroendevalda som ska föregå med gott beteende.

Jag tror alla läsare vet vad jag tänker på så det går jag inte in på. Sänder dock en eloge till moderaterna hur de hanterade ärendet, visade både inför berörda som övriga samhället att sådant är inte önskvärt eller accepterat i vårt samhälle.

Om sd införde samma principiella beslut skulle det glesna i leden… 🙂 Kan man hoppas på att de är så kloka att de följer efter?

Hur ska vi lyckas vända på den här trenden?

Kommentarer till: "Bemötande" (18)

  1. I grunden handlar det om människors lika värde. Jag tror också att det är härskarkritik. Med olika tillmälen vill man reducera, i detta fall, kvinnor. Du har rätt i att man avtrubbas. Jag har fortfarande svårt att tala om min hustru som ”Kärringa” men det gör man allmänt åtminstone här i Värmland. Jag tror inte det är illa ment men ändå lite tveksamt

  2. Det kusliga är att det verkar attrahera så många. 😦

    Läste just en artikel om strategin som spårade ur:
    http://www.expressen.se/nyheter/berattelsen-om-en-strategi-som-sparade-ur/

    ”Den nya universallösningen heter ogod ton. Det var den Trump vann med. Hårda angrepp mobiliserar människor, bygger äkta engagemang och nyfikenhet och en vi-känsla bland supportrarna. I digital form kan det ge stora resultat fort.”

    ”Machomoderaterna, kan vi kalla det. Man ska vara grov i mun och håna genusfjantarna till vänster. Attrahera de väljare som befinner sig i gränslandet mellan Moderaterna och Sverigedemokraterna.”

    O det gäller ju inte bara Moderaterna, fast det just blev tydligt där…

    • Tack för länken! Nej, det är inte bara moderater det handlar om, men ogod ton oroar. Det är ”inne” att hata och förnedra andra för att själva få växa… -(

  3. Kloka ord av gunnardeckare. Jag håller helt och fullt med. Förutom att man avtrubbas… Somliga … väldigt många… kanske gör det, men vi är också många som verkligen reagerar när olika mer eller mindre nedvärderande ord används i olika sammanhang. Hur man ska ändra på det vet jag inte riktigt. För barn gäller väl uppfostran.
    För vuxna?Att faktiskt regera högt när man hör dumheterna?!

    • När jag skrev att vi avtrubbas menade jag att det blir ett himla drev, ända tills någon avsätts, om någon från något riksdagsparti gör grova grodor – utom sd. Där händer grodorna så ofta så det blir inte något sådant drev som om det hade varit en socialdemorkrat eller centerpartist för att nämna ett par partier.

  4. Tack 🙂 Hoppas att kunna komma tillbaka helt, har fått en massa ny energi och det är lika bra att köra på så man kommer in i det 🙂 Det här med bemötande är så otroligt viktigt, ett dåligt bemötande på morgonen kan förstöra en hel dag tyvärr. Ha en fin Lördag.

  5. Människornas lika värde landar också hos mig som Gunnar där ovan uttrycker …

    • Människors lika värde borde förstås hålla i alla väder, kan man tycka. Men hur många känner att en romersk tiggare är lika mycket värd som dig eller mig, eller för all del från en från ”Läkare utan gränser” eller dylikt som tigger till de mindre bemedlade. Ja, så kan man hålla på att räkna upp och ställa grupp mot grupp hur länge som helst.

  6. Människors lika värde borde vara en självklarhet men så är det inte. För mig är det helt främmande att tilltala eller omnämna en människa så. Finns inte på kartan.

    Dessutom har språket förändrats vilket inte alltid är till det bättre. ”På min tid” var ord som ”fan” och ”satan” hemska svordomar men en del barn i dag uppfattar knappt orden så. Dagens svordomar har bland annat blivit orden ”hora och bög” och många som säger det reflekterar inte över betydelsen. En del är inte ens säkra på den…

    Jag tycker att alla vuxna som möter barn har ett ansvar att reagera men efter år i skolan har jag insett att många föräldrar är ganska så flata. De har abdikerat från föräldraskapet och har blivit kompisar med sina barn. Beklämmande tycker jag för vuxna måste vara raka och tydliga. Det hindrar inte att man älskar sina barn.

    Ha en bra kväll!

    • Håller med dig i det du skriver, utan tvekan. Våra politiker är dock vuxna människor och för att komma till så höga förtroendefulla poster kunde man hoppas att allt sådant sållats bort. Men inte ens där vet folk hur språk ska användas och inte användas! Otrevligt!

  7. Språkbruket idag är vedervärdigt. Jag har alltid reagerat mot att vi plockar in alla amerikanska ord vi kan, men det är en droppe i havet mot alla hemska tillmälen man kan höra ute i samhället. Föräldrar har ett stort ansvar att prata med sina barn om det. Att urskulda sig med att det är hopplöst för det finns så mycket de hör ute i samhället är otroligt fegt. Att vara förälder är inget 9 till 5 jobb. Det har man 24 timmar om dygnet så länge ens barn har behov av det. I stället för alla löjliga dokussåpor på TV borde det finnas fler program som tar upp ämnet god ton och vett och etikett för det är på utdöende i vårt land.

  8. Visst är det en olustig vokabulär som den senaste tiden spridit sig i såväl den amerikanska som svenska politiken.
    Det blir en låg nivå på debatten när kvinnor utsätts för diverse fula påhopp.
    Att sen sitta där och flabba…
    Nej kul är det inte!
    Bra gjort ändå av Anna Kindberg Batra att rensa ut i de moderata partileden — och därmed visa hur allvarligt man ser på detta!

  9. Fullständigt obegripligt vilka uttalanden somliga mäktar med att göra. Hur tänker de? Illa känns det onekligen ställt emellanåt, men bra är det när tydliga åtgärder vidtas och hoppas kan man alltid.
    Önskar dig en fin vecka!
    Kram Mia!

  10. Tack, känns bra att vara tillbaka.. 🙂
    Lika bra att hålla igång då man har andan uppe 😉

  11. Faktisk hälsar jag på de tiggare som jag ser och även våra egna utsatta 🙂 Ibland blir det ett litet samtal också … Visst är det krångligt med värderingar …Nu ä min stad liten så de tillhör vardagen och känns igen.

    • Jag har försökt snacka med ett par av tiggarna här i sta´n, men de kan varken svenska eller engelska och då blir det svårt. Men hejar gör jag alltid på dem.

Kommentera

Etikettmoln

