Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Karin Johannisson död

blommor

Hur har jag kunnat missat att ta del av Karin Johannissons böcker? Det frågar jag mig själv idag. En kvinna som fokuserat på kvinnors villkor och framförallt inom vården, t.o.m psykiatrisk vård där jag är verksam när jag arbetar.

Svaret på frågan är ”vet inte”. Men jag tänker åtgärda det. Jag ska absolut låna hennes böcker, ska börja med ”De sårade divan” om den är inne på biblioteket när det är dags. Just nu håller läser jag historiska böcker, fångar mitt intresse. Det finns mycket att upptäcka i böckernas värld.

Sanningen att säga, jag har missat denna kvinna. Har aldrig hört talas om henne, vad jag kan minnas.

Kommentarer till: "Karin Johannisson död" (7)

  1. Jag känner likadant efter att ha hört hennes eftermäle i nyheterna.

    • Då är jag i gott sällskap… Vi får göra oss bekanta med hennes bok… synd hon skulle behöva dö innan folk ”upptäcker” henne.

  2. Gör det Mia! Jag har Den sårade divan och Det melankoliska rummet och har läst de såklart! Vissa böcker vill jag ha så jag läsa och återgå till … Hon skriver intressant och tar upp viktiga mänskliga aspekter i vår tid även om hon också beskriver det som har skedd men det är tidlöst egentligen.

    • Nu blev jag ännu mer sugen på att läsa hennes böcker… Ska åtgärdas, problemet är att jag håller på med böcker som inte går att slarva igenom!

  3. Kände inte heller till henne….

  4. Jag köpte Den sårade divan efter att ha läst en recension. Den ligger oläst än så länge. Du kan få låna den av mig. 😉

Kommentera

Etikettmoln

