Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Makten över matkassen

mat

Ikväll har jag varit och lyssnat på en intressant föreläsning på Jönköpings bibliotek. Det var journalisten Ann-Helen Meyer von Bremen som var föreläsare i ämnet.

Hon har tillsammans med sin jordbrukande make skrivit boken med samma namn ”Makten över matkassen” och baksidestexten lyder som följer: ”Det här är en bok om matens ursprung. Samtidigt som det talas om surdegar, närodlat och småskaligt, pågår en helt annan utveckling där en livsmedelsindustri som orsakar stora miljöproblem, har usla arbetsvillkor och dålig djuromsorg ändå kan stå som vinnare. Den pågående förändringen av det svenska jordbruket kommer att påverka dig betydligt mer än alla dieter, matlarm och krogtrender. Spåren syns i det förändrade landskapet men också på tallriken. Men hur ska vi kunna välja vår mat, när vi inte vet vad vi väljer? Har vi tappat makten över vår matkasse?”

Min egen tanke i frågan är att det finns väldigt mycket åsikter vad gäller mat som går härs och tvärs, men hon tryckte på flera aspekter som jag tyckte var intressanta. Jag nämner endast några få.

  1. Vi översvämmas av kokböcker, men väldigt få eller ingen visar djuret uppritat på bild, vad de olika delarna kallas för och vad de lämpligen kan användas till. Under 40-  50-talen kom inte så många kokböcker, men de som utgavs hade alltid sådan information. Ja, kanske t.o.m på 60-talet för jag kommer ihåg att i min hemkunskapsbok vi använda i skolköket på min tid fnns det en sådan bild!
  2. Hon anser att i stort är det EU som tagit hand om jordbruksfrågorna.
  3. Hon tog upp antibiotikan i kött. Enligt henne har både Island och Norge lägre andel antibiotika i sin djuruppfödning än Sverige, men sedan kommer Sverige. Vi har väldigt litet i jämförelse med t.ex Spanien, Tyskland, Luxenburg med flera länder. Ja, vi ligger väldigt bra till vad gäller antibiotikan i jämförelse med andra länder. Hon berättar att i Danmark är problemet så stort att grisbönder  som läggs in på sjukhus isoleras tills man vet om de har resistenta bakterier eller ej! (Hur många av oss köper fortfarande danskt billigt kött? Inte jag, i alla fall, men att det var så här illa visste jag inte).
  4. Mer än 50% av kött i svenska butiker kommer från utlandet! Det  måste betyda att vi i Sverige har dålig kunskap om problemet!?

Frågestund och diskussion följde, publiken var inte så stor men många kloka frågeställningar kom upp. Oj, det var så mycket mer hon berättade om, måste smälta det. Jag köpte hennes bok för att ta del av hennes kunskap och  hennes idéer.

Det som egentligen är mest skrämmande för Sveriges del kan jag tycka är att jordbruksmarken minskar helt med den politik som drivits under många år. Jordbruksmark som inte används förstörs med tiden. Tiden var begränsad och det blev inte så mycket sagt om Sveriges möjligheter att bli självförsörjande ifall vi någon dag av någon anledning blir avstängda från  handel med utlandet. Att kunna/vara självförsörjande när det gäller mat borde vara en självklarhet för alla länder, än mer i en orolig värld med  folkvandringar, oavsett om de beror på krig eller klimatförändringar.

Arrangörerna för sammankomsten var Ordfront Vätterbygden samt Svenska Kyrkan.

Tack för en mycket intressant kväll!

 

Kommentarer till: "Makten över matkassen" (4)

  1. Låter intressant! Jag minns gamla kokböcker med styckningsschema. Har inte tänkt på att det försvunnit.

    • Nej, jag har inte heller tänkt på det förrän hon sa det.

      I mitt inlägg blev det att det endast handlar om köttproduktion, men hon var inne på grönsaker och spannmål också… 🙂

  2. Mycket intressant och mycket klokt! En del av du skriver och som hon tog upp, visste jag faktiskt om. ( Men inte om grisbönderna på sjukhus. Det var nytt).
    Hur ska man få alla att vakna och förstå hur det är?. Det är frågan.

  3. Det är ju sant…..har inte heller sett någon kokbok som visar hur djuret ser ut och vad alla delar på djuret heter.

    Ha en fin dag och kram.

Kommentera

Etikettmoln

