Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Negra Efendic´

negra

Ingen superbra bild, men det var många som sökte hennes uppmärksamhet. 🙂

Vinnare av Stora Journalistpriset 2016 i kategori ”Årets Berättare” blev Negra Efendic´ för boken ”Jag var precis som du”.

Igår kväll lyssnade jag på  henne i Huskvarna bibliotek. Inte p.g.a priset, hon inbjöds som föreläsare efter en artikelserie i Svd där hon är anställd. Negra är född i Bosnien och  kom som flykting till Sverige under kriget i forna Jugoslavien.

Hon berättade om hennes (barnets) upplevelse av föräldrarnas oro, hur  hon sändes iväg till en morbror för ”säkerhets skull”, för inte skulle kriget komma till deras område. Men kriget kom, föräldrarna kom efter till morbrodern och mamman förstod att de måste fly om inte Negras storebror  skulle bli indragen i kriget när han uppfyllde åldern. Så småningom kom de till Sverige.

Hon berättade vidare om flyktingförläggningarna de kom till, minnen hon har, hur de så småningom fick permanent uppehållstillstånd och blev kommunplacerade i Huskvarna under 90-talet, den tid då Ny demokrati hetsade mot invandrare och katastrofen som väntade om de fick komma till Sverige i stora massor. Hon berättade vidare om första skoldagen, skoltiden, arbetslöshet, första arbetet osv. En kamp för att bli accepterad för att få komma in i svenska samhället.

Föreläsningen var intressant, gripande, blandad med humor. En superbra berättelse genomförd med god berättarförmåga. Efter föreläsningen följde en ”samtalsstund” där vem som ville fick ta till orda, ställa frågor eller vad som helst. Ett par av hennes ”gamla” lärare fanns i publiken som tog till orda och berättade vad de mindes av henne. 🙂 Till sist sålde hon sin prisbok ”Jag  var precis som du”, den tog snabbt slut. Jag ska absolut läsa boken även om jag blev utan ett signerat ex igår.

90-talet med flyktingströmmar har många likheter med dagens Sverige.

Två kvällar i sträck har jag nu tagit del av två intressanta föreläsare med viktiga budskap, väldigt olika budskap, men båda viktiga. Bibliotek i Jönköpings kommun har varit ”inblandade” i inbjudningarna tillsammans med andra organisationer. Väl använda skattepengar, om ni frågar mig!

Kommentarer till: "Negra Efendic´" (7)

  1. Jag vill oxå bli pensionär!

    • haha… ja det är litet lyxtillvaro 🙂

      I och för sig kan man ha dagtidsarbete, båda föreläsningarna har börjat 18.00 och öppna för allmänheten. Men så länge jag arbetade heltid vecka efter vecka hade jag tyvärr ingen ork eller koll på sådana här grejer! Förmodligen inte du heller!?

      • Nej, kvällarna är vikta för läxövervakning av obstinat och skoltrött 14 åring. Efter det är det läggdax för mig

  2. Idag har vi SD som hetsar mot invandrare vilket innebär att motsättningarna i samhället ökar. Att tvingas fly från sitt land på grund av krig måste nog vara bland det värsta man kan råka ut för. Man kan bara gissa vilken oro och ångest det innebär. Förhoppningen är att någon tar emot oss ifall vi måste fly någon gång.

  3. Verkar superintressant.
    Som du skriver, det var svårare att ha koll när man heltidsjobbade. Men framför allt, för min del i alla fall, så orkade jag inte engagera mig på samma sätt under den tiden. När jag kom hem så var jag SÅ nöjd med att bara äta och ta det lugnt i hemmet. Åtminstone de sista åren innan pensioneringen.

Kommentera

Etikettmoln

