Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Håll käften eller dö

blodrod

Fria ordet är som rinnande vatten. Så länge vi har det är det självklart.

Såg ni TV-programmet igår om yttrandefrihet med namnet ”Håll käften eller dö”? Ett otroligt bra program  som väcker frågor, tankar i motsats till alla dokussåpor som sänds. SVT är bäst, reklamkanalerna kan absolut inte tävla med detta. Programledaren Lena Sundström gjorde programmet bra, träffade en hatpredikant som via megafon öste klander och hat över homosexuella, kvinnor som vågade yttra sig och jag vet inte alla. Så länge han står på trottoaren är det fullt tillåtet att förnedra andra i USA. Att stå utanför en gaybar och spy galla över homosexuella via megafon känns väldigt osmakligt för mig, men det går an där borta i stora landet!

Det var dock inte vad som sas som var fokus utan hur yttrandefrihet tolkas och används över världen! Har Sverige den bästa modellen? Behöver vår modell bli än mer tolernt, ska man få förnedra andra människor eller andra folkgrupper? Vad ska/kan  begreppet yttrandefrihet innehålla? Var går gränserna?

I nästa veckas program (torsdag) befinner Lena Sundström sig i Turkiet.

Programmet är väldigt angeläget, se det om du är det minsta intresserad av yttrandefrihet! Här kommer länk till programmet om du är intresserad!

Kommentarer till: "Håll käften eller dö" (6)

  1. Ett program jag har missat. Måste kolla in det. Det finns ju en definition av yttrandefrihet i Sverige. Man har rätt att yttrycka vilka åsikter man vill så länge man exempelvis inte hotar eller förtalar någon. Yttrendefriheten är en viktig beståndsdel i demokratin. Vi kan inte ta den för given. Den måste hela tiden vårdas så näthatarna tar den ifrån oss.

  2. Det missade jag så det måste jag kolla in. Yttrandefriheten är en mycket viktig del av demokratin men självklart måste man hålla sig inom lagens ramar. I dag är det ingen självklarhet och speciellt på nätet tycks en del tappa omdömet…

  3. Ett program som verkligen är sevärt för den som är intresserad och yttrandefriheten hoppas jag innerligt vi får behålla. Men som med allt annat måste den vårdas och användas med sunt förnuft. Vad nu det är? Du skriver om så mycket intressant Mia. Hoppas influensan gett med sig. Allt gott!

    • Tack för dina vänliga ord! Ikväll är det andra av tre i serien om yttrandefrihet. Jag ska absolut se alla, förra avsnittet gav mig många tankar… 🙂

Kommentera

Etikettmoln

