Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Rosa Park

rosa

Så blev det ett litet uppehåll i bloggandet p.g.a influensabaciller. Inte är jag frisk, men tillräckligt för att vara uppe och blogga och pyssla med litet smått och gott några timmar idag.

Så till något helt annat. Har du hört talas om Rosa Park? Eller rättare sagt, vet du vem hon var? Jag kan inte dra mig till minnes att jag hört talas om henne förän nu. En afroamerikansk medborgarrättskämpe, född 1913, död 2005.

Kunskap om hennes mod bör föras vidare. 1955 vägrade hon resa sig i en lokalbuss efter anmodan. I förlängningen ledde det till förbättrade villkor för de svarta i Nordamerika. På den tiden fick de svarta åka med bussen om det fanns plats, de fick sitta längst bak i bussen och absolut inte bredvid någon vit, inte ens om det fanns en mittgång emellan. De svarta fick gå in i främre dörren och köpa biljett, sedan gå ur bussen och gå in i den bakre dörren! Blev det fullt på bussen och någon vit skulle åka med skulle någon svart resa på sig till förmån för de vita.

1955 vägrade Rosa Park att rätta sig in i ledet. Hon satte sig i främre delen av bussen och vägrade att flytta på sig trots anmodan. Hon blev arresterad och det blev protester bland svarta, de vägrade åka buss tills reglerna ändrade sig. Ni kan läsa mer om detta här.

Vilket mod en del kvinnor har. Beundransvärt!

Kommentarer till: "Rosa Park" (19)

  1. Vilket fantastiskt mod för det var det verkligen på den tiden! En stark kvinna som visste sitt människovärde för alla är vi just människor. Oavsett hudfärg men vägen har inte varit spikrak…

  2. Det är tur att det finns starka personer som vågar stå upp för sina rättigheter. Det behövs alltid någon som startar det hela, sen är det lättare för andra att hänga på. Det finns många orättvisor kvar som behöver ändras på.

  3. Jag tror det var henne jag såg en dokumentär om. Vilken stark kvinna!

  4. Jo jag har läst om denna fantastiska kvinna!

  5. Jag har hört berättelsen om denna modiga kvinna. Beundransvärt, verkligen.
    Men det slår mig också att alla vi andra måste höras och synas när något går orätt till. De flesta är tysta och låter rasisten få sista ordet. T.ex. att faktiskt säga emot när man hör rasistiska uttalanden. De flesta är tysta och låter rasisten stå oemotsagd.

    • Så sant. Förr var jag bättre att ta debatten, men kände att oftast blev det två dialoger bredvid varandra som inte ledde någonstans, tog bara energi. Det har hänt jag kommit nära, suttit i samtal med två personer som i större grupp blir ganska odrägliga, högljudda, hånfulla osv. I enskildhet fick vi ett bra samtal även om vi inte blev eniga. Men jag kan förstå vad de fokuserar på, tyvärr, tycker jag, att de har för dåliga kunskaper om hur fascism och nazism vuxit fram tidigare. Därför har de heller inte förmåga att kunna se hur mycket likheter det finns mellan den tiden och vår tid. Det är min tanke i det hela, finge de chans att uttala sig så blev det säkerligen en helt annan slutsats.

      Tystnaden är absolut jättefarlig! Vi måste stå upp för vår yttrandefrihet, tryckfrihet, alla människors lika värde och allt vad som tillhör ett demokratiskt samhälle!

  6. Vilken kvinna. Blir nyfiken och vill läsa mer om henne. Skönt att du börjar må bättre nu. Ha det gott kramen

  7. ”Tystnaden är absolut jättefarlig! Vi måste stå upp för vår yttrandefrihet, tryckfrihet, alla människors lika värde och allt vad som tillhör ett demokratiskt samhälle!”
    Mia….. Citatet ovan håller jag verkligen med om, men skrev jag det? Jag har för mig att min kommentar slutade innan detta. (I så fall måste fingrarna har gått för sig själv och tankarna varit på ett helt annat håll),

  8. Jo, henne har jag bestämt hört talas om. Men namnet sa mig ingenting. I början av 60-talet hände mycket under Kennedy och M Luther King. Jag var barn men såg en del på tv.

    • Kennedy och M Luther King de kommer jag också ihåg sedan barnsben, kommer ihåg också att det var mycket snack i nyheterna om svara och vita i Amerika. Men Rosa Park har jag missat, både som barn och som vuxen, om jag nu inte glömt bort det.

  9. Starkt och modigt av Rosa Park. Jag tänker på Åhléns omtalade luciareklam. Varför kan inte en mörkhyad vara lucia? Hur kan människor rikta sådant hat mot ett barn? Jag gillar när människor utmanar normer och förlegade traditioner.

Kommentera

Etikettmoln

