Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Polisfest på dekadens

tbanesten

Stockholmspoliserna har blivit bjudna av julfest av sin arbetsgivare och som tack till arbetsgivaren för det så lämnas avföring i en vask och använda kondomer bl.a liggande i lokalerna. Plus en del annat – riktat mot sin ledning, sägs det! Under de senaste åren har det varit många som är/har varit missnöjda med sin ledning oavsett bransch, men jag har inte tidigare hört något så ohyfsat sätt att uttrycka det på.

Poliserna har en betald utbildning, inte speciellt många högskoleutbildade som får en sådan start. De borde kunna uppföra sig någorlunda hyfsat i såväl helg som söcken. De borde kunna argumentera för sin sak om de vill protestera. Det borde också vara helt självklart för varenda polis tänkande att de ska vara goda förebilder för övriga i samhället!

Jag blir upprörd. Jag blir upprörd över all skadegörelse och nedgrisning i samhället, men att enskilda poliser går i spetsen för sådant handlande det är bedrövligt. Visst vet jag att högste polischefen Dan Eliasson är väldigt illa omtyckt av ”sina” undersåtar ute på fältet. Högutbildade personer bör dock kunna argumentera för sina åsikter, i annat fall ”gilla läget”. Det kanske är dags att byta ut Eliasson och sedan tycker jag att poliserna i Stockholm bör vara utan betald julfest under åtminstone ett eller två år. Som skattebetalare vill jag inte subventionera sådant grisbeteende. (Ursäkt riktas till grisarna!)

Ett vuxet beteende av en sådan yrkesgrupp kan inte vara för mycket begärt!

Kommentarer till: "Polisfest på dekadens" (11)

  1. Helt otroligt! Personer som är utbildade för att se till att andra uppför sig efter alla konstens regler beter sig som totalt förståndsbefriade typer. Hoppas det aldrig blir fler julfester för dem…i varje fall inte betalda av arbetsgivaren.

  2. Numera är inte utbildningen betald. Det togs bort för länge sedan.
    Men konstigt beteende av vuxna människor

    • Är du säker på det? Jag har en poliskompis och frågade just om detta under det här året och då sa hen att utbildningen fortfarande är betald. 2-åriga grundutbildningen till att bli polis fick jag för mig att aspiraner uppbar lön för. Nästa gång jag träffar hen igen ska jag åter fråga. Information finns förstås på nätet också, ligger närmare till hands egentligen… 🙂

      Oavsett betald eller ej så är det oacceptabelt beteende av människor som ska hålla efter dumheter och grövre brottslighet!

      • Ja, det togs bort redan på 90-talet. Numera får dom söka studielån som alla andra under polisskolan

      • OK, jag kan ha fel… men jag ska kolla det med polisen jag känner, ser om hen är uppdaterad. Ska kolla på nätet också… Blir litet ”måste kolla”… 😉

      • Och det sista är ju självklart. Oerhört barnsligt beteende

  3. Jag kan bara hålla om allt du skriver men tyvärr är jag inte helt förvånad. I vårt grannskap finns en polis och festerna som han har med sina kollegor är gräsliga. Förvisso är de civila då men deras samtal och uttalande som vi inte kan undgå att höra misstänker jag står för för förankrade uppfattningar.

    Nu innebär inte det att jag kan dra alla över en kam men även jag förväntar mig på något vis ett annat beteende av just denna yrkesgrupp. Att man inte beter sig så borde helt enkelt vara en självklarhet för alla vuxna!

  4. Bedrövligt. Jag tappar andan.

  5. Bedrövligt. Jo. Men värre är att polisen inte tycks fungera längre. Tydligen är det rejält knepigt att ens kunna göra en anmälan. Ett villainbrott här i Hjo kan nog betraktas som helt igenom riskfritt.

    • Det var väl i senaste GW Persson-programmet det togs upp, om jag minns rätt. Det är riktigt illa, men visst är det riktigt illa om det inte finns mer ”mognad” i poliskåren än att de uppför sig som artikeln beskriver. Det känns ju inte speciellt förtroendeingivande.

Kommentera

Etikettmoln

