Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Ekologiskt kaffe

ekokaffe

För flera år sedan köpte jag ekologiskt kaffe, ville testa och se om jag var beredd att övergå till det. Idén föddes efter ett TV-program som visade under vilka vidriga förhållanden kaffeplantagearbetarna levde. Kaffeplantagerna är kraftigt besprutade, jag minns inga detaljer, men kanske blev arbetarna sjuka av alla gifterna. Det är gansak logiskt att tro. Kaffet tillfredsställde inte mina smaklökar och jag gick snabbt över till de traditionella paketen.

Senaste tiden med alla rapporter om klimatpåverkan och miljöförstöring så handlar jag mer och mer ekologiskt. Idag öppnade jag ett nytt kaffepaket – ekologiskt. Hur det smakade? Jag vet inte, då inte kaffet smakat som vanligt den senaste veckan…. Det smakade definitivt inte illa. Jag tror faktiskt det är helt OK. Kanske vänjer jag mig så sakteliga vid den här kaffesmaken. Om inte ska jag testa några andra sorter, för det finns ju flera sorter även av ekologiska sorter.

Köper du, eller har du testat, ekologiskt kaffe? Vad tyckte du om det i så fall?

Kommentarer till: "Ekologiskt kaffe" (13)

  1. Jag vet inte hur vanligt kaffe smakar 😊
    Nä… mina kapslar är oekologiskt men mitt vanliga kaffe är ekologiskt sedan 15 år tillbaka. Testar olika märken men föredrar Zoegas

  2. Ekologiskt kaffe var bland de första ekologiska produkterna som jag köpte, och har köpt sedan dess. Säkert mer än 5 år.
    Löfbergs fairtrade/kravkaffe. Kok! Jag tillhör nämligen den utdöende arten som fortfarande kokar mitt kaffe. Har försökt i flera omgångar att brygga kaffet på olika sätt men tycker inte att det blir lika gott ( Kommer du ihåg donPedrobryggaren,t.ex.)?

    • Oj, du är säkert ovanlig i dagens samhälle. Ni kan inte vara så många som dricker kokkaffe?! Eller har jag fel? Det har jag aldrig gillat,min mamma ville ha det ibland, men inte jag.

  3. Nej, jag har inte provat ekologiskt men tror nog att jag skulle vänja smaklökarna efter en tid.
    Här hemma kokar min gubbe kaffet, och jag brygger. Det ska va Gevalia.

    Kram på dig

  4. Inte provat ekologisk kaffe, men några andra produkter – så van smaken av ickeekologiskt att det inte blev som jag tänkt , bananer och annan frukt …

  5. nej, men väl ekologiskt te och tyvärr har jag inte varit helt nöjd… Men det finns fler sorter att testa.

    Trevlig fjärde advent!

    • Ekologiskt the har jag aldrig testat vad jag vet. Å andra sidan dricker jag inte så mycket the, men nästa gång jag köper ska jag spana efter det…

  6. Ekologiskt kaffe har jag inte provat. Däremot så köper jag alltid ekologiskt när det gäller mjölk, grädde och ägg.

  7. Jag dricker inte kaffe men försöker köpa ekologiskt när jag kan av andra saker. Brukad dock köpa ekologiskt kaffe till maken och han har hittills inte klagat på smaken 🙂

  8. Jag har köpt ekologiskt kaffe, vet inte om smaken är bättre eller sämre. Vi köper iallafall hela bönor då vi har kvar i vår kaffebryggare 🙂

  9. Har slutat med zoegas, oavsett sort. Tycker det har blivit odrygt mot hur det var förr. Och inte gillar jag smaken heller längre…
    Numera kör vi Arvid Nordqvist. Deras Reko och Eco är helt okej beroende på vilket vatten man har. Till vårt rätt mjuka föredrar jag Reko.

Kommentera

Etikettmoln

