Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Gamla vänner

fiskgryta1

Så gick det i lås, att jag var tillräckligt frisk för att ta emot gäster i huset. Menyn gick nästan i lås. Fiskgrytan ovan serverades och blev uppskattad både av mig som av gästerna. Kakan jag  hade tänkt bjuda på hade jag inte lyckats handla hem alla ingredienser så den får jag spara till jul. Den skulle frysas i omgångar och den blev endast fryst i första omgången. Nu vilar den i frysen. Det fanns gofika att handla i butiken.

m-c

Personerna på bilden ovan har jag känt under många år. Vi kom in på att ”vi har känt varandra så länge”, jag började räkna. Jag flyttade till Jönköping 1971 och lärde då känna mannen på bilden ovan, kvinnan ovan har jag känt ännu längre, sedan mitten på 60-talet tror jag. Vi tre vi arbetade tillsammans några år och har sedan dess hållit kontakten mer eller mindre regelbundet beroende på livssituation. De senaste åren mer regelbundet igen.

Kvinnans make sitter mitt emot henne, men blev inte alls så bra på bilden som jag tyckte till en början. Ja, det är inget fel på honom egentligen, men bilden är suddig… så han får inte vara med här.

Har du läsare, kontakt med gamla ungdomsvänner fortfarande?

 

Kommentarer till: "Gamla vänner" (16)

  1. Några stycken har jag kontakt med men långtifrån alla. Trevligt att maten blev uppskattad men fiskgryta brukar man sällan bli besviken på!

    • Jag har inte kontakt med så många heller, men några. Det är kul. Det är givetvis kul även med ”nyare” vänner, alla har sin plats och tillför olika saker i mitt liv.

  2. Vad bra att det blev av!
    Ja, jag träffar tre grundskolevänner var sjätte vecka. Tre av oss gick alla nio åren tillsammans, den fjärde flyttade i mellanstadiet, men har hållit kontakten. Kul!

    • Fantastiskt att ha så regelbunden kontakt. Jag flyttade under min grundskoletid (folkskoletid egentligen) så klasskamraterna skiftade.

  3. Ja faktiskt bl a i Jönköping

  4. Kul att det blev lyckat!
    Jag har forfarande daglig kontakt (via blogg och fb) med min väninna sedan 1975 och vi träffas nga gånger per år trots att vi bor 94 mil från varandra.

  5. Mina två allra bästa vänner finns tyvärr inte kvar mer. De andra har jag väldigt sporadisk kontakt med. Kram

  6. Kontakt har jag – men det blir sparsamt med träffar då jag flyttat så långt upp. Använder Facebook till detta och jag har sökt och funnit igen flera stycken både skolkamrater och släktingar långt ut som jag lekte med som barn.
    Skulle i sommar då jag var hemma i Norge ha träffat mina tjejklasskamrate från 1-9:an, men det kom saker emellan så det skal göras ett nytt försök.
    Jag har bott på flera ställen så skaran är stor av vänner, men med åren tunnas det ju ut. Bästa väninnan som bodde i Oslo dog i cancer i jan.2014. Vi var duktiga på att träffas de sista åren och det blev så underligt tomt. Vi delade livet med brev och så småningom mail så gott som dagligen.
    Härligt att din träff med vännerna blev av och att det blev så trevligt!

    • Härligt att du har så många kontakter kvar.

      Jag har träffat ytterligare några från folkskolan nu på senare år, drog ihop några stycken. Det kändes dock inte som vi hade något som gjorde att jag ville fortsätta träffa dem. De flesta kände nog så, tror jag.

  7. Jag har fortfarande kontakt med en vän som jag träffade på jobbet för 30-40 år sen(!) och efter 50-årsjubileet(!) av när vi gick ut nian började några av oss träffas några ggr om året, tack vare eldsjälar som – till skillnad från mig… – hittar på kul saker.

    De lurade t o m med mig på ”skolresa” till Bremen(!) och väckte idén om att blogga, vilket jag är evigt tacksam för. 🙂

  8. Ja, det är kul med gamla vänner. Nya med, förstås. Jag har ett gäng som brukar träffas ibland över en bit mat, vi är fem killar och har känt varann sedan 70-80-talen, en av dem är U-P, mera känd från UuPee’s Garage ( uupee.wordpress.com ), han fick mig att bli inspirerad att blogga.
    Periodvis är det inte ofta man hinner träffa gamla vänner, men det är definitivt värt att satsa litet energi på sina vänner!

    • Som pensionär umgås jag mycket mer med vänner än tidigare. Inte så konstigt egentligen då man äger tiden på ett helt annat sätt och hinner och framförallt har ork till att göra det man vill. Men, som du skriver, det är viktigt att underhålla vänskapen även om det inte blir helt regelbundet.

Kommentera

Etikettmoln

