Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Vintersolståndet

nalle

Så är vi framme vid årets kortaste dag. Det känns fantastiskt skönt, samtidigt som jag konstaterar att hösten går väldigt fort och inte känns lika tung som under alla åren jag arbetade och inte fick del av dagsljuset mer än via fönsterrutan.

Hos mig ska det bli ”ett litet” men för den delen mysigt julfirande. Litet extra plock blir det förstås inför helgen. I år ska jag bl.a testa en vegetarisk gratäng som låter jättegod. Ska bli spännande att se om den får framgång hos mina närmaste och hos mig. Tänker köra med matlagnignsgrädde istället för havregrädde som jag inte fann i rappet i butiken. Hoppas det är utbytbart… kan väl kasta in litet havregryn  om det verkar  bli för blött… (Ser nu  att Maria, bloggkompis, svarat mig att de båda produkterna är utbytbara! Tack!)

Ikväll sänds det sista avsnittet i ”Bonde söker fru” för den här omgången. Jag tror det är sista säsongen jag kollar det programmet, har inte tyckt det varit bra den här gången… alldeles för mycket fokus på kärleksnatten mellan två bönder som fick träffa sina utvalda brevskrivare något dygn senare… Programmet kändes mer seriöst/charmerande de första säsongerna, tycker jag. Kan förstås bero på att konceptet blivit uttjatat. Även bra idéer blir uttjatade med tiden.

Kommentarer till: "Vintersolståndet" (17)

  1. Jag tittar också på bönderna. Håller med om att de nog behöver förnya programmet på något sätt. Flera år har jag tänkt att jag ska strunta i programmet, men när det väl börjar så tittar jag ändå…

    • Så var det slut med bondekärleken för i år och nytt program planeras. Jag tycker det är synd att de inte har förstånd att avsluta ”serien”. Förmodligen drar det många tigttare.

  2. Nja, bonde söker fru har inte attraherat mig. Jag gillar Svts alternativ särskilt där Mark Levengood hjälper präster/pastorer hitta kärlek.

  3. Jag har inte följt serien denna gången. Programmakarna på TV verkar ibland lite fantasilösa, för det är samma serier som tjatas om och om igen. De borde kanske be om lite hjälp från tittarna. Vi är säkert många som hade kunnat ge tips. Kram

  4. Lite lagom bestyr kring julen är ganska mysigt att ha tycker jag. Å´ det är härligt med samvaro, få bjuda andra på det man fixat.
    Min erfarenhet av just ”Bonde söker fru” är obefintlig, men jag tycker också ofta att följande säsonger av en serie jag fastnat för tappar allt eftersom. Det vore mysigt att hitta en härlig serie att följa under mörka kvällar mellan alla stundande helger.
    Nu sänder jag en varm julekram och önskar dig en riktigt fin jul- och nyårshelg.
    Förresten; visst är det underbart att bara veta att ljuset är på väg tillbaka! 🙂

  5. Det programmet ser jag inte så jag är lyckligt ovetande eller hur man vill se det. Vegetariska rätter äter jag gärna och det finns alltid som alternativ i min gruva.

    Ha en bra dag!

    • Det finns jättemånga goda vegetariska rätter, precis som det finn många kött- resp fiskrätter. Gäller bara att hitta rätt bland alla recept och tips.

  6. All tid går lika fort enligt mig, men för de som inte gillar det mörka så känns det nog drygt. Prova nytt är bra det Mia 🙂
    Och vad bönderna anbelangar så håller jag med dig, det där som hända innan och var väl en helt privat sak, men det skulle kanske vinkla att det trots allt finns en slags moral …
    Nåja! ¤ kvinnor på en gång är ju helt bortkastad – två räcker.. men jag följer med för det finns ett enorm intresse för människornas eviga sök! Hittar jag någon i nästa säsong så ska jag minsann skriva – att om han inte finner sin hjärtans så kan han ringa mig då det är över … haha

    • Hittar och hittar, det är inte så himla enkelt. Och skulle jag finna så kommer jag på att näää… jag vill allt vara singel 🙂 Praktiskt och lättstyrt!

      Sänder du ut sådana signaler så kanske din telefon börjar signalera… Se upp… 🙂

  7. Jag har aldrig sett programmen, kanske för att jag bara kollar på matlagningstv 🙂
    Men nu vänder det – mot ljusare tider 🙂

  8. Ja, jag satt och njöt av tanken på att det nu går mot ljusare tider då vintersolståndet äntligen infunnit sig. Härlig tanke: Nu kan det bara bli bättre 🙂
    Då TV-program kommer på tal känner jag mig inte som om jag hade missat nåt sedan jag sålde TV:n åt syrran 1994. Då flyttade vi ut på landsbygden (obygden?), och det kändes väl dyrt att få kabelTV inkopplat. Nu efter 20 år fattar man inte hur man skulle ha tid med TV…

    • Visst är det härligt när vi väl kommit över vintersolståndet! Idag har vi t.o.m solsken i Jönköping, inte alla år som solen lyckas visa sig här.

      Leva utan TV, ja, det skulle jag också kunna göra i dessa datortider. Man kan ju se det man vill där.

      • Så är det, de flesta skulle ”klara sig” utan TV idag. För drygt tjugo år sen var det mycket ovanligt, och det var ett fasligt tjatande om TV-licens, både per telefon, och kontrollanter som kom och hälsade på. Inte ville de tro på att man inte hade nån TV heller 🙂
        Ett visst ointresse för nyheter har hjälpt till. Hustrun brukar tala om ifall det stått nåt intressant i tidningen…

      • Nyhetoman är jag, men det finns radio också… 🙂

Kommentera

Etikettmoln

