Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

De vita bussarna

vita-bussar

Jag läste en intressant artikel i Ordfronts tidning, OLM (Ordfrots Litterära Magsin) utgiven dec 2016, artikeln handlar om ”Sveriges vita bussar då och nu”.

På 1940-tale körde vita bussar med människor från koncentrationslägren i krigets Tyskand och Polen till Sverige, de räddade liv. Idag deporteras människor som flytt från sina hemländer till Sverige tillbaka till länderna de flytt ifrån i vita bussar. Undersökningar har visat att dessa människor ofta flyr hemlandet än en gång. Av de som inte flyr än en gång har många blivit dödade.

Undrar hur Sveriges nuvarande beslut och beteende kommer att skildras i historieböcker eller annan litteratur om 50-100 år eller ännu längre fram.

Kommentarer till: "De vita bussarna" (12)

  1. Ja, det är en tänkvärd tanke. Vi har ju samma situation här i Finland, folk skickas tillbaka, och det påstås att somliga skickas till en mer eller mindre säker död. Det är svårt att veta, och vem man skall tro på är inte lätt att bedöma, men tanken om framtida historieskildringar är skrämmande.

  2. En viktig tanke. Sådana artiklar både får större spridning. Vi är många som är helt okunniga.

  3. Verkligen en spännande tanke!

  4. Även historien om de vita bussarna var lite mer komplicerad än vi ofta får höra. Jag läste in mig (o skrev) eftersom jag i flera år hade en fosterbror, vars ungerska mamma kommit med de vita bussarna till Sverige.
    https://lenaikistaminnen.wordpress.com/1950/06/06/enskede-efter-kriget/

    Innan dess visste jag inte heller att det var Sverige och Schweiz som ville att de tyska judarna skulle få en J-stämpel i passen, så att de kunde stoppas vid gränsen om de blev för många…
    http://www.levandehistoria.se/fakta-om-forintelsen/judeforfoljelserna-under-1930-talet/ett-j-i-alla-tyska-judars-pass

    Man kan bara undra vad våra efterlevande kommer att tycka om dagens agerande. 😦
    Det är enklare när man har facit..

    • Det fanns säkert saker som inte kommit fram eller som inte riktigt stämmer med den fakta som finns till oss. Mindre smickrande för oss också. Det kanske lyfts fram för litet för att vi så gärna vill att det var gott vi gjorde. Romer hade inte ens tillåtelse att vistas i Sverige i början på 50-talet… Men, samtidigt, så nog räddades en hel del människor via de vita bussarna. Den enda jag minns jag träffat som kommit till Sverige via dessa bussar var en polsk judinna, hon dog för inte alltför länge sedan. Hon hade förmodligen inte överlevt utan den hjälpen.

      Absolut är det enklare att tycka och dra slutsatser i efterhand. 🙂

      • Visst räddade bussarna liv, bland annat vänner till mina föräldrar, en av dem gifte sig med min morbror. De bodde grannar med oss och såvitt jag vet började åtminstone männen arbeta ganska omgående.

        Jag menar bara att allt man än börjar titta närmare på visar sig vara mer komplicerat än man trodde. (Ibland kan man så få lite större överseende med sina egna tillkortakommanden… 😉 )

      • Visst är det så. Livet är komplicerat 🙂

  5. Det är onekligen en intressant tanke att fundera över hur vår historia kommer att nedtecknas en gång…

  6. Intressant. Många av våra värderingar präglas av hur händelser framställs i historieböckerna. Man kan också fundera vilken Sveriges relation till Nazityskland verkligen var under andra världskriget.

  7. Verkligen en tänkvärd jämförelse! Tyvärr!
    Önskar dig ett gott nytt år 2017!

Kommentera

Etikettmoln

