Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

happy-new-year

Hur har du det så här vid årsskifet? Har du festligheter på gång som gör dig upprymd, eller ska du fira hemma i lugn och ro?

I ungdomsåren var nyårshelgen alltid förknippat med fest, glädje och lite glamour. Bästa klänningen på, hår och sminkning iordninggjordes på bästa sätt. Nu för tiden firar jag nyår ibland i glada vänners sällskap, andra gånger ensam. Jag får liten högtidskänsla oavsett sällskap eller ej. Jul- och nyårshelgerna som det är så mycket snack om, så mycket pyssel och förberedelser till, de gör mig alltid eftertänksam, tankar om året som varit och funderingar om året som knackar på dörren.

2016 känns som ett bra år om jag endast tittar på innehållet privat för mig själv. Ser jag mig litet vidare runt på utvecklingen i Europa och världen, ja, då är det lätt att jag känner mig litet skrämd för utvecklingen. Miljöförstöringen, kriget i Syrien, illdåden i bl.a Paris och Berlin, terrorhot litet här och där, människor som får sätta livet till i gängkriminalitet, bilbränder och inte att förglömma de alltmer främlingsfientliga rösterna i hela Europa. Mer än en gång har jag funderat över hur människor blir så onda att de kan halshugga, skjuta ihjäl, misshandla andra människor!? Vid sådana tankar känner jag mig nedstämd.

Samtidigt så är jag så otroligt glad för att jag lever i Sverige av alla länder. Trots att det finns mörka moln även i vårt land så har vi det överlag så himla bra.

I morgon är det 2017, vad har det året i sina gömmor? Ja, det återstår att se, förmodligen blir det ömsom vin och ömsom vatten…

Till sist önskar jag alla att vi får ett RIKTIGT GOTT NYTT ÅR!

Kommentarer till: "Nyårsafton – tid för eftertanke" (12)

  1. Inga festligheter här, bara lugn och ro på tumanhand med gubben.
    Gott nytt år till dig också vad som än händer ute i världen!

  2. Här är det ett lugnt firande och frågan är om orken räcker till att vaka in året. Får se. Eftertänksamhet präglar nyårshelgen även för mig och framförallt önskar jag också dig ett riktigt Gott och Fint 2017!!

    • Samma här, misstänker att jag sover in det nya året. Det är nog inte så dumt det heller, att inhämta krafter inför nya året!

      Nästa år hoppas jag vi tar oss tid att ses någon gång!

  3. Gott nytt år! Nu gör vi det bästa av 2017!

  4. Gott nytt år Mia!
    Firade nyårsafton under en filt på soffan med hosta och feber. Sånt händer. Skulle ha tillbringad aftonen tillsammans med 3 andra glada tanter!

  5. Jag önskar dig en god fortsättning på det nya året.

  6. Visst känns det lite speciellt i magen… eller om det är själen…när det blir nytt år igen. Tror att det är så för de flesta, åtminstone när man blir lite äldre. Ja, man kan undra vad det är att så många människor är så onda, egoistiska, hänsynslösa… Historiskt sett så har det väl varit så, men man tycker att man borde lära sig någon gång. Önska dej ett gott nytt år och ser fram emot en liten promenadträff med dig när det blir sommar igen! //Anna-lena

    • Intresset för geocaching har dalat ordentligt, men visst en liten promenad med gofika ska vi nog få till! Eller lunch… samtalet är förstås viktigast. 🙂

Kommentera

Etikettmoln

