Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

 

slev

Har du gjort potatismos med ett sådant verktyg som på bilden? Eller liknande?

Igår gjorde jag det för första gången i avsaknad av elektrisk visp. Det här är minst lika smidigt, inte alls så besvärligt att få fint mos som jag trodde. Jag såg ”stöten” i en låda och blev så sugen på potatismos så jag testade. Jag ska kolla i butikerna när jag kommer hem om jag finner något liknande. Smidigt att ta fram, stöta och diska. Lätt som en plätt! 🙂

Kommentarer till: "Gamla metoder ej att förakta" (21)

  1. Jag använder min stöt varje vecka nästan 🙂

  2. Har en liknande stöt och gör alltid potatismoset med den 🙂

  3. Gör alltid med den först och sedan elvispen

  4. Jag brukar använda elvispen men vi har också en gammal hederlig potatispress. Den är väldigt bra men jobbig att diska 😉

  5. Vi använder nåt liknande här hemma. Har aldrig använt elvisp till detta

    • Jag som trodde att ”alla” gör potatismos som jag gör… det visar sig att de flesta gör på annat sätt. I vart fall om man får tro kommentarerna så här långt!

  6. Jag har en liknande variant och använder gärna den, aldrig elvisp.

  7. Jag har tappat bort min,så nu använder jag en av vispens redskap att mosa med. Sen lite varm mjölk alternativt lite av potatisvattnet. Elvisp gör moset till klister,tycker jag. Kram/Pluppa

    • Vi gör nog på samma sätt, inte själva vispen utan de andra krokarna som jag använder mig av till elvispen. Det blir fluffigt och fint då tycker jag Men moset häromdagen var inte fy skam heller.

  8. Min mamma har en liknande potatismosare, kallas ”trottare” i södra Finland och ibland ”päronstampo” (päron= potatis, stampo=stampare) här i Österbotten.
    Nu är det modernt som gäller. I 26 år har min fru fixat potatismos med elvisp. Kanske till och med längre, om hon gjorde mos före vi gifte oss.
    Mmmm, fluffigt och härligt.

  9. Bästa moset blir med en sån där macka pär….

  10. Allra bästa grejen för att göra mos om du frågar mig. Vad vore köket utan en ”mosastöt”.

    • Jag får omvårdera stöten, det är inget gammalt och utdöende redskap utan är uppskattat och används i stort sett som förr i tiden!

Kommentera

Etikettmoln

