Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Sunt eller osunt?

drammen4

gympa? 😉

Till och från hör jag vänner, bekanta, ja fok jag möter över huvud taget berättar hur de nyttjar servicetjänster, beställa hem mat via nätet, köpa städ- och tvättjänst, hemkörning av pizza, ja jag kommer inte på allt som går att få hjälp med. Mer än en gång har jag funderat på om det är en sund utveckling eller ej. Visst, det ger arbetstillfällen och det hamnar på pluskontot. Pluspoäng även för äldre och handikappade som har svårt att fixa en del saker, även sunt för barnfamiljer som har mycket runt sig,

Men alla vi andra? Är det sunt att ett par som arbetar heltid får allt serverat? Ja, de betalar för det,  men i alla fall. Friska pensionärer som egentligen har hur mycket tid som helst att fixa ”sitt eget liv”. Ibland har dessa personer svårt att få tiden att gå…

Absolut är det varje persons val och jag lägger inga moraliska synpunkter i det. Det jag vill komma till är att just att vara i rörelse, att ha mål med vad man gör håller kroppen i rörelse, med andra ord gympa. Visst kan man gå till gym och låta någon annan handla och städa hemmet… 🙂 Att böja  sig och knyta skorna så länge man kan är gympa, vid städning gör man många olika rörelser. Jag är nog litet uppslukad av det här med ”vardagsgympa” som jag kallar det. Att från golvläge ta sig upp stående är en annan sak många äldre kan få problem med ganska tidigt i livet. Jag vill kunna för mitt eget välbefinnande, därför är jag på golvet liggande eller sittande, varierar, och tar mig upp minst ett par gånger i veckan. Sådant här är faktiskt urviktigt för oss med många år på nacken.

Ibland tänker jag att jaja, folk får mer tid för sådant som är kul när de köper tjänster av olika slag. Andra gånger tycker jag att folk nog är en aning tokiga som inte ser det tokiga i att köpa alla dessa tjänster… 🙂 Hur kommer dagens barn att lära sig hur man städar osv?

Hur tänker du?

Kommentarer till: "Sunt eller osunt?" (14)

  1. Jag tänker mest på tiden. Jag handlar mer än hälften av all mat på nätet istället för att trängas i butiken efter jobbet eller under helgerna och då slipper jag ta bilen till jobbet (för att kunna handla efteråt) och kan istället åka kollektivt till vardags.
    I perioder har vi hemstädning var 14:e dag, därimellan dammsugs det nästan varannan dag (kattägare), tvätten ska tvättas, disken ska in och ut ur maskinen, badrummet rengöras och skräp ska plockas och grovsopor sorteras – vanligt vardagsstädandet som tar tid före och efter matlagning, läxläsning och passande av ungars ev träningar på kvällen och kanske den egna gympan. Med lite tur hinner jag sova 7-8 timmar efter att allt vardagsgöra är gjort så jag betalar med glädje för en del tjänster för att kunna få större utrymme själv.

  2. Jag tänker att jag inte är bra på allt. Och därför är det rimligt att jag själv kan välja av jag kan göra själv och vad jag behöver med hjälp med. Jag kan visserligen lära mig allt men jag blir inte bra på det.
    Sedan tycker jag att det är att utvecklingen går framåt. Även om jag kan tvätta för hand, är jag glad att tvättmaskinen finns.

    • Egentligen rör nog mina funderingar mest oss äldre som lämnat yrkesliv.Så länge man håller igång med sådat så rör man sig förhoppningsvis tillräckligt på det sätt jag tänker. Dessutom förlorar man inte sina förmågor lika snabbt, alltså stelnar till för att aldrig mer återfå hela rörelseförmågan.

      Tvättmaskinen ser jag som hälsobefrämjande. Kvinnor slapp ligga ute och tvaga tvätt i kalla vatten stor del av året… Diskmaskin har jag, bekvämt, absolut, men skulle klara mig utan också. Det går alltid att lägga tiden på ”annat” som främjar rörelseförmågan, men gör folk det? Ja en del… Varför inte nyttja de ”naturliga tillfällena”, att handla, ja det innebär också en viss social kontakt med andra människor.

      Det finns utan tvekan för- och nackdelar… precis som med allt annat.

  3. Vardagsgympa ska inte underskattas. Att ta sig ner, rulla runt och för att sedan kravla sig upp igen är ingen dum övning. Sedan kan man ju alltid stå på ett ben och lite annat smått och gott. Vi vill ju kunna ta långa skogspromenader framåt våren igen. 🙂

    • Just det att träna balansen är också viktigt. Överhuvudtaget inte göra allt för bekvämt för sig, t.ex sitta ned när man tar på sig långbyxor osv, långt innan man egentligen behöver göra det. Stå på ett ben gör jag inte så ofta, mer än när jag klär av och på mig. Tänker ibland att jag ska börja med det, men inte blivit av än.

  4. Absolut. Vardagsmotionen är väldigt viktig. Så länge man har möjlighet ska man hålla fast vid den… i stort och smått. Gå till affären istället för att ta bilen, är ju ett sätt.
    Det här med att befinna sig på golvet ibland är ingen dum idé. Nu när jag har tvååringen omkring mig och blir ”nerkommenderad” till golvet så märker jag verkligen hur stel jag har blivit. ( Måste göra något åt det… )
    Dessutom tycker jag att jag har fått sämre balans. Den kan man träna genom att stå på ett ben och borsta tänderna. Om det känns för enkelt kan man blunda samtidigt. Faktiskt en övning jag ska börja med.

    • Stå på ett ben och borsta tänderna, ja, det är en ny idé. Dessvärre är jag inte säker på att jag nappar på just den… i vart fall inte blundande! 🙂

  5. Du får mina tankar på fri fot Mia, så jag printar ner dem ur huvudet eftersom de kommer: Jag går! Går långt och går kort! Så gott som alltid. Flera av mina vänner som är äldre en mig visserligen men … säger: Men visst kan du ta bussen det är ju så långt att gå. Anar att de är rädda om mig, men herre jisses det är ju det sundaste som finns att gå så länge det går! Ta på sig skorna är ibland lite besvärligt, då böjer jag mig ner … men du har ju ett skohorn här så slipper du böja dig – men det är ju bra att böja sig! Ska jag sluta böja mig ja då är det ju snart slut på allt.Jag lägger in så många naturliga övningar jag kan i det dagliga
    rörelsemönstret. En sund sjel i et sunt legeme. Tack för inspiration. Övriga funderingar hoppar jag över!
    Rörlig rolig dag önskar jag dig!

    • Mitt prick,höll jag på att säga… men riktigt så konsekvent är jag inte. Jag använder långa skohorn ibland… .-) Tack för ditt diktande, bör hamna på kylskåpsdörren.

  6. Vardagsmotion ska inte under skattas och jag tycker faktiskt det är ganska så trevligt att handla mat. Det jag däremot skulle kunna tänka mig att ha är en städhjälp. Men dels så går det så pass snabbt, dels så hade det inte fungerat när vi hade två hundar. Nu skulle det nog gå men jag fortsätter nog att fixa saker och ting själv. I alla fall det som jag klarar av. Vissa tjänster får man ibland köpa.

  7. Tror att vardagsrörelserna är jätteviktiga. Kunna ta sig upp och ner, vara någorlunda rörlig. Men det har blivit så att idag ska allt serveras, man ska slippa anstränga sig med det man inte tycker är roligt. T.om i skolan, så ska helst barnen få hem de rätta svaren före ett prov…. Njaaa…. näää… jag gillar det inte.

    • Så tycker jag också.

      De riktigt gamla klarar ofta inte det och blir därför liggande på govet, ibland timmar, och blir nedkylda innan hjälp kommer. Inte bra. Jag försöker i vart fall hålla igång mig mer och mer, hoppas jag inte tröttnar utan håller på utifrån orken jag har med stigande ålder.

Kommentera

Etikettmoln

