Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Rosenterapi

flaslknoisette

Som den minnesgode kanske minns skrev jag i höstas om att jag hade beställt tid hos en rosenterapeut. Den tiden avbeställde jag, kände att tiden inte räckte till.

Idag har jag dock varit på min första behandling, massage eller vad man nu  vill kalla det. När jag beställde det var det för massagens skull, jag gillar mjuk massage. Den traditionella gillar jag inte, tycker inte det är behagligt och jag vill njuta av behandlingar. Taktil massage är underbart!

Efterhand som jag ”läste på” om  metoden och snackade med vänner förstod jag att just terapidelen är inte att förakta. Att den här sortens massage kan locka fram undanträngda känslor. Sådana har vi alla, mer eller mindre. Livet sätter sina spår, alla har vi våra livskriser, även om de kan se väldigt olika ut. Jag är medveten om att jag har vissa delar i mitt liv jag inte helt har accepterat eller förlikat mig med. Därför kändes det spännande.

Hur gick det då? Det började med att jag låg på mage, terapeuten började arbeta med skuldrorna, känna in, handpåläggning, eller hur jag nu ska benämna det. Jag kände att jag blev tungandad, andningen kändes normal igen när terapeutens händer vandrade nedåt på ryggen. Mjuk, skön beröring som gjorde att jag slappnade av. Sedan dags att ligga på ryggen och terapeuten arbetade litet på framsidan av kroppen, strax nedanför nyckelbenen och bak mot skuldran. Tungandningen kom åter, men inte alls lika påtaglig som när det var enbart ryggen som berördes.

För övrigt njöt jag mest av ”massagen”, massage inom citat, för jag tänker mig något annat när jag tänker på massage. Det här var en annorlunda massage. Spännande att ha testat, inte alls omöjligt att jag återvänder. Det jag saknade var oljan som brukar användas. Att bli masserad med olja känns ännu bättre när jag tänker efter.

Ska kolla på nätet efter ”Taktil massage”, besöker kanske en sådan klinik nästa gång jag är i Stockholm.

Har du någon erfarenhet av Rosenterapi eller någon annan slags behandling eller massage får du gärna dela med dig… 🙂

När jag var inne i centralare delar av stora staden så åt jag lunch ute. Köttet var verkligen väldigt gott till att vara dagens lunch, klyftpotatisen, tja, jag har ätit betydligt godare sådana… Men man kan förstås inte få ”allt” för 85:-! Grönsker och svampen till smakade också utmärkt. Helt klart hade kocken lagt mödan på köttet!

En bra dag! I morgon börjar helgarbetet… Nästa vecka arbetar jag endast drygt 20 timmar så då får jag passa på att hitta på något ”kul”.

#rosenterapi

Kommentarer till: "Rosenterapi" (23)

  1. Har ingen erfarenhet av rosenterapi. TAktil massage däremot. Genom jobbet fick vi också lära oss för att ge till de boende. Skulle användas mycket mer tycker jag. Skulle vilja lära mig taktil massage lite grundligare men man kan ju klappa om varandra lite ändå. : )

  2. Ingen egen erfarenhet, men en god vän var rosenterapuet. En djuplodat form som löser många inre knutar och det är viktigt att terapeuten kan hjälpa till att härbärgera det som kommer upp. Vet en med sig att en har knutor så underlättar det om jag förstod det rätt.
    Klassisk massage, friskvårdsmassage, och taktil massage har jag provat med goda resultat. Klassisk samtidigt som jag gick i KBT under min behandling av utmattningsdepressionen. Finemang att möta sitt inre och finna ro och acceptans!

    • Det låter fint med den hjälp du fick när du behövde det som bäst. Vi singlar blir inte berörda så mycket, i varje fall inte jag. Beröring över huvud taget är behagligt och bra för välbefinnandet, det är nog det jag söker när jag går på massage. Det är behaglighetskänslan jag vill uppleva, för det annat med sig är det ett plus.

  3. Taktil massage fick jag när jag låg på onkologen. De flesta där hade utbildat sig i just det. Men sedan dess har jag inte varit. Men snart känner jag mig mogen för ett besök.

  4. Beröring ger sköna oxytocin hormon- välbefinnande känsla. Välbehövligt för singlar.:-) i synnerhet 🙂 Kom på att vi inom äldreomsorgen det sista året jag jobbade där så fick vi en snabb kurs i att taktila och det hade mycket god effekt på tröga magar och oro! Min cancersjuka bästa väninna i Norge fick också massage under sin sjukdomstid, taktil för njutet och lymfdränage för sjukdomen.

    • Så bra att det används även inom onkologin. Det här med taktik massage tände jag på när jag läste första ggn om det. Visade min chef artikeln och även en kurs jag luskat reda på. Hon tyckte det lät intressant, men inget hon var beredd att satsa på att sända iväg mig på en sådan kurs. Flera år senare fick andra medarbetare gå kurs i taktil massage, undersköterskor. Vi sjuksköterskor fick aldrig del av de kurserna. Men en introduktionskurs har jag lyckats snylta till mig någontans, hur det gick till minns jag inte… 🙂 I allra första början när taktil massage introducerades fick det inte utövas på cancersjuka, psykiskt sjuka eller gravida. Fanns helt enkelt för litet kunskap om det för och hur det skulle påverka. De med psykisk sjukdom kan jag förstå, men gravida, var de rädda för missfall?

  5. Beröringen är ju livsviktig för människan och kan väcka mkt känslor. Jag minns att en bekanting inte fick gå på rosenterapi f a hon hade en diagnos (minns inte vilken). Jag uppfattade det som att man inte var säker på att kunna hantera hennes känslor.

    • Känslorna borde en terapeut kunna hantera, tycker jag. Jag vet förstås inte hur lång utbildning rosenterapeuterna har, frågade inte om det. De som arbetar med sådant som kan locka från krisreaktioner eller ditåt bör förstås kunna hantera det. Många människor har stora trauman med sig genom livet.

  6. Jag gillar inte alls massage, och har känt mig ganska ensam i det. Men den där varianten kanske vore nåt även för mig? Tvivlar dock på att jag nånsin kommer att testa, då min grundinställning är att jag ogillar massage och varför ska jag då utsätta mig för det? 🙂

    • Varken taktil massage eller rosenterapi är det jag tänker på när jag säger massage. De båda formerna handlar mer om beröring, ingenting som knådas så det gör ont.

      Du kanske skulle gilla det, men jag förstår om du inte kommer att testa. Jag skulle inte heller testa något som jag kände stark skepsis till. 🙂 Sedan finns det människor som inte tycker om så mycket beröring heller och då är massage förstås inget de är intresserade av.

  7. Verkar spännande med rosenterapi.
    Det finns förmodligen i Jönköping/Huskvarnatrakten också…
    Efter den hårdhänta behandlingen jag fått för min onda rygg, en chiropraktorbehandling kan man säga med manipulation av olika kotor, skulle jag behöva något mera behagligt…kanske rosenterapi.

    • Ja, det eller om det finns någon som utför taktik massage, någon av de båda behandlingarna tror jag skulle passa dig då… Hoppas att chiropraktorns behandling gör nytta i alla fall. Ont ska med ont förskjutas, eller hur heter det?

  8. Jag gillar inte massage vilket nästan alla andra verkar göra. Vet inte varför men så är det bara… Borde kanske ompröva mitt ställningstagande för det låter behagligt när jag läser ditt inlägg.

    • Det folk oftast menar, tror jag, när de pratar om massage är den klassiska och den är jag inte alls förtjust i, men mjukare massage gillar jag, njuter verkligen! Vi människor uppskattar olika saker och tur är nog det.

  9. Man är väl lite knäpp… för jag har aldrig kostat på mig massage. Får nog ompröva detta, för jag tror att detta är något som den ganska ofta spända tanten skulle behöva. Ha det gott på ditt stockholmsäventyr!!

    • Ja, varför inte testa om du känner dig litet nyfiken på det. Det finns ju olika sorters, ”bara” att välja vad du vill ha… -)

  10. Det var intressant att läsa. Just rosenterapi har jag faktiskt aldrig provat. Får se om det går att kommentera idag.

    • Jadå, din kommentar kom fram utan problem. Det är några få som inte får igenom sina kommentarer… Det är ett mysterium för mig.

      Rosenterapi var väldigt behagligt som du nog förstod av inlägget… 🙂

Kommentera

Etikettmoln

