Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Hur ska det gå för (m)

smorrebrod

Förvånad blev jag  minst sagt igår när jag förstod att Anna Kindberg Batra tänker ta stöd av sd! I sitt sikte har hon målet att fälla den nuvarande regeringen till hösten – ett år före ordinarie val!? Hur tänker hon? Är det inte bättre hon rustar och förbereder sig för valet 2018?

Om detta hade hänt för ett år sedan hade jag inte blivit lika förvånad. Ska det dras igenom ett nytt val redan i år eller tänker hon bara  ”ta” makten…. 🙂 Vad skulle inte ett extraval kosta i både tid, energi och pengar. Befolkningen skulle bli oerhört trötta på politiska debatter inför nästa års val?  Jag tror hon gör det här i ren desperation för att visa sig handlingskraftig, tror dock att hon blir den store förloraren!

Redan när Reinfeldt regerade förundrades jag över M:s väljares följsamhet. Från gammelmoderata politiken till Reinfeldts var det stor förändring, väljarna hängde med och många nya tillkom. De riktigt ”gammelmoderata” väljarna morrade litet i bakgrunden men de hördes aldrig på riktigt. Så med Kindberg Batras försiktiga start och sedan en alltmer tillbakagång till ”gammelmoderata” politiken. Nu verkar inte väljarna riktigt hänga med. Hur deras senaste utspel kommer att tas emot återstår att se…

Funderar litet på vad det är Kindberg Batra vill göra om hon blir statsminister. Det jag minns mest från hennes tal är att hon är väldigt missnöjd med sittande regering och att hon vill ta ansvar och bli statsminister! Men… vad vill hon åstadkomma, sträva emot? Minst sagt ett tunt budskap för mig… 🙂

Är det här månne första steget mot hennes avgång? Kanske ett sista desperat försök att vända sympatisiffrorna för henne som ledare? Hon och moderaterna verkar i vart fall förlora stöd från en del ”alliansvänner”. Den stora frågan är hur ska det gå?

 

Kommentarer till: "Hur ska det gå för (m)" (10)

  1. Ett märkligt utspel Anna Kindberg Batra gör!
    Jag tror att hon vill stärka sin egen ställning i partiet, vilket jag är tveksam till att hon gör.
    Tror rentav att hon ”skrämmer” bort många av sina egna väljare när hon öppnar dörren för ett samarbete med (sd).

  2. Det politiska spelet – i det här fallet A K Batras utspel överraskade mig också. Du milde hur det måste kännas för henne och vilka följder detta får ….
    Ja ja, så det kan gå när inte haspen är på – hon lyfte på haspen …

    • Tyvärr så verkar de ideologiska drömmarna få stå tillbaka för taktik och just makten. Gäller alla partier, verkar det som. Detta sticker ut mer än något annat, tycker jag. Det är högst ett halvår sedan både Batra Kindberg och Busch Thor i en politisk debatt med alla partier och verkligen tydligt tog avstånd från sd, att det inte var möjligt att regera med dem, någonsin.

  3. Ja du, jag har funderat en hel del över hennes utspel. Har dock inte kommit på något klokt att säga om det. Är dock lättad över att andra tagit tydligt avstånd från galenskapen och SD

  4. Jag tror hon förlorar väljare.

Kommentera

Etikettmoln

