Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Ideologi framför taktik

blommor

Jag högaktar de politiker som hoppar av från sitt parti och sina uppdrag stället för att ge vika på sina ideologiska tankar. Litet av detta saknade jag då jag i något inlägg förra veckan nämnde min förvåning över moderatväljarnas följsamhet.

Nu är det både kommunpolitikern Katja Larsson i Hylte kommun, i Halland, som hoppat av och nu meddelar förra MUF-toppen Bodil Sidén att hon lämnat partiet.

Vet man var man står ideologiskt borde det vara självklart. Samtidigt inser jag att det säkert är både ett stort och svårt beslut att fatta för personer inom politiken. För väljarna borde det vara lättare, även om det krävs en hel del tankar innan man tar steget. Det vet jag av egen erfarenhet… 🙂

Kommentarer till: "Ideologi framför taktik" (11)

  1. Jag håller med. Krävs mycket civilkurage

  2. Tyvärr är det politiska läget i Sverige svårt eftersom det inte finns någon tydlig majoritet. Samtidigt så hedrar det personerna som faktiskt står för sina åsikter och sina ideologier. Trovärdigheten är mycket viktig.

  3. Vilken fin bild du har idag!
    Ja, jisses hur ska det gå, jag menar de avgår och vem kommer så … tycker nog att ideologin idag inte är så lätt att hålla sig till eftersom det vi vill ha ideologi om förändras på så många plan samtidigt …
    Sov gott!

    • Förmodligen får vi en rörig och spännande tid ända fram till valet 2018, misstänker jag.

      Tack för kompimangen av bilden och nu ska jag strax sova gott. Varit vaken hela natten… 🙂

  4. När det gäller moderata avhopp så blev det en viss uppmärksamhet på facebook för någon vecka sen när Urban Blomberg meddelade att han lämnar partiet efter 44 år! Det är ingen överdrift att säga att Urban varit en moderat profil i Jönköping med ett mångårigt engagemang, de senaste åren mest känd som landstingspolitiker.
    Det är en viss turbulens inom (m) nu, det finns ett missnöje mot den högervridning som verkar vara Anna Kinberg Batras linje.

  5. I T-mo kommun hoppade kd och l över till de röd-grönas sida. De var missnöjda över hur de månghövdade c och m tänkte vad det gäller äldreomsorg. Resultat:Nytt kommunalråd, nytt oppositionsråd… och kommunchefen fick avgå, p.g.a av det inte funkade med samarbetet med den nya majoriteten. Spännande och strongt i vår lilla kommun … 12000 invånare.
    VAd kvinnan Btra håller på med kan man undra… hon borde snart få lämna sin plats. Trots att jag är långt från moderattänk, så gillade jag Reinfeldt. Han ville det bästa utifrån sin övertygelse.

    • Ända sedan Kindberg Batra offentliggjorde sina framtida planer och man fick ta del av övriga allianspartiernas reaktion så tror jag nog att detta blir hennes fall. Det händer mer än man kan tro i småkommunerna…

  6. Politiken begriper jag mig inte alls på just nu eller kanske jag aldrig gjort det. Men nog håller jag med dig, politiker som velar än hit, än dit ger mig inget förtroende. Ska nog inte tala mer i ämnet. Hoppas allt är bra med dig Mia. Trevlig helg!

    • Det är nog ingen som förstår hur det här kommer att arta sig. Vi som lever får veta så småningom… 🙂

      Ja, allt är bra med mig… hoppas allt är bra med dig också

Kommentera

Etikettmoln

