Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Hemmaplan

dsc_0629

Nu är det kanske dags att börja ha litet omvårdnad om bloggen igen, istället för om stockholmsmänniskor… 🙂

Jag är åter i Småland och upptäcker att ljuset har återvänt med cirka, drygt en timme tror jag, sedan jag reste till Stockholm i början av januari? Är det verkligen möjligt… ska kolla senare…

Åkte tåg hem och glömde en gammal klassiker på tåget, en bok lånad på biblioteket här i Jönköping. Ska bege mig till bibblan i morgon och kolla hur jag gör. Jag vill gärna betala boken bums, få det ur världen. Vill inte vänta in SJ för att se om de får in den. Hur stöldbegärlig är inte en gammal klassiker som inte går att köpa i bokhandeln? Jag har kollat både på Adlibris som Bokus. Det här är ett problem jag aldrig ställts inför tidigare. Jag har glömt pocketböcker med vett o vilja, hoppas då på att någon annan plockar upp den, läser den och gillar den. Så är det förstås inte med den här. Jag hade ju inte läst ut den och framförallt var det inte min egen…

Försöker ställa om till att vara vaken på dagen och sova på natten. Går sådär, ganska hyfsat faktiskt med tanke på att jag arbetade senast natt till måndag! Det kan komma bakslag än.

Februari brukar vara den månad som det är mest snösäkert i mina trakter. Just nu finns det ingen snö alls i Jönköping. Utanför sta´n fanns det fläckvis med snö såg jag från tågfönstret i måndags. Det känns inte som att februari kommer att bli så snörik det här året. Om det beror på klimatförändringar eller ej, tvistar de kloka om. Jag för min del tror absolut att vårt sätt att leva påverkar naturen och klimatet och att vi får ett bakslag på det. Just detta ämne skulle jag vilja lära mig mycket mer om!

Kommentarer till: "Hemmaplan" (10)

  1. Jag förstår att det känns retligt att förlora en lånebok som kanske är svår att ersätta. Å andra sidan så kanske boken når läsare som annars inte hade läst den
    Vi har inte mycket till vinter här i Karlstad heller

    • Där har du en poäng vad gäller bokens framtid… 🙂 Får höra vad de säger på bibblan i morgon när jag kommer med ett sådant argument! 🙂

  2. Otur med boken. Men den kanske dyker upp, man vet aldrig. Februari är en lurig månad, men jag hoppas att vi slipper snö här. Har det inte kommit något tidigare i vinter spå är det inte mycket lönt nu. Ha det bra.

  3. Du får betala ett schablonpris på boken, skulle jag tro. En del tyckte att det kunde det vara värt. För en gammal klassiker.

    • Jag har faktiskt lyckats köpa boken via Bokbörsen! Tur i oturen… Får se om bibblan vill ha den eller pengarna… 🙂

      • Vi erbjöd låntagaren att själv införskaffa boken. Ibland blev det billigare, ibland dyrare, Lycka till!

      • Här var de inte intresserade av eget inköp. De tog pengarna… sedan några dagar senare så retade jag mig på en plastpåse som var instoppad mellan bokhylla o vägg. Den påsen hade jag haft med mig hem… och där låg förstås boken! Var och lämnade tillbaka den, de betonade att boken var min, jag hade löst ut den. Men jag tyckte det var bättre de behöll den så den fick bredare läsarunderlag. De tog tacksamt emot den, men kunde inte betala tillbaka pengarna… 🙂

  4. Välkommen hem sköna böna
    över klimatets verkning kan vi stöna
    alla till och med en höna
    bakslag på våren
    med lite kommande grön knopp i snåren
    bakslag med frostig snö
    så tö
    ljuset slår till
    tiden står inte still
    vips så kom våren vi väntat på
    så det kan gå
    så det kan gå

    • Härligt goa rader du bjuder på i min blogg! 🙂 Jo, våren kommer säkert med ett språng och försvinner in i sommaren i ett liknande språng, misstänker jag.

Kommentera

Etikettmoln

