Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Mat, mat…

matdags

Att äta tillsammans är inte så dumt!

När jag arbetar behöver jag mer tung mat, helst kötträtt, korvrätt eller kycklingrätt. När jag endast är pensionär äter jag fler gånger per dag och det räcker med lättare mat. Jag har köpt en soppbok, ska testa en del nya soppor, så kör jag med en hel del fiskrätter och vegetariska. Experimenterar, testar mig fram…

Så fick jag en wokpanna i julklapp och med den följde  en liten bok med just wokrecept, de ska givetvis användas i mitt kök.

En del av mina testresultat blir goda och då sparar jag recepten, andra sisådär, och de blir då en engångsföreteelse…

Kul är det… nya smaker, nya rätter.

Tänk vilken  modefluga mat har blivit. Dieter hit och dit… Var och en blir salig på sin tro, brukar jag säga… 🙂

Kommentarer till: "Mat, mat…" (15)

  1. Mat är gott! Och nödvändigt med för den delen. Äta bör man, annars dör man, sa alltid min morfar 😉

    Kram och fin helg

  2. Jag är ganska kass på matlagning. Soppor är jättegott men jag tycker att det är svårt. I alla fall om man inte ska ha alldeles för mycket grädde.
    Nu har jag blivit en fena på omelett!

  3. Soppa kan vara riktigt gott! Vi har ett par relativt nya soppor i ”sortimentet” i vår familj (läs: min fru har), och det skulle säkert finnas rum för fler. I och med att jag har vuxit en del i färdriktningen på senare tid, skulle det vara bra med flera litet lättare, men ändå goda soppor och även övrig lättare mat.
    Och, ja, det är alltid kul med nya recept och smaker!

  4. Soppan är så mycket! Gärna och ofta gör jag det; utan recept för det mesta. Wookpannan jag köpte in gör stor nytta och har betalat sig flera gånger 🙂 Mycket kyckling, fisk i mitt hushåll, och jag älskar en köttbit också. Färs är som en fars … mycket rolig. Korv också för den delen… ja, jag äter också grönt och skönt.
    🙂

    • Jag följer inte recept slaviskt, men jag vill gärna ha ett recept som grund. Bra att du är nöjd med din wookpanna, det kommer jag säkert också att bli om pannan o jag får jobba ihop oss.

  5. Mat är väl ofta lite ”för” gott. Bra när man får färdiga portioner och inte kan ”backa om”. Väldigt lätt hänt när man kan och maten smakar gott. Vi hade en period i skolan, då maten var mest uppvärmd halv elelr helfabrikat. Då blev det bara att stilla hungern för de 30 kr som maten kostar, då man åter tillsammans med eleverna. Sedan flera år tillbaka har vi delikat mat, och numera två rätter att välja. Väldigt svårt att låta bli att smaka på allt det som bjuds.

    • Mat ska vara gott, tycker jag. Samtidigt tänker jag på att det är vår energi… så vi ska tanka ”lagom”… inte så lätt alltid, precis som du beskriver!

  6. Har en viss talang i köket enligt frugan fast jag tycker hennes mat är godare.
    Alltid godare när nån annan lagat maten tycker jag 😉

    Numera måste jag äta sunt enligt läkarna men ibland så festar jag till det iallafall.
    Mat är ju det bästa som finns 🙂

    • Absolut känns det litet lyxigt och väldigt gott när någon annan gjort maten… Hur går det med din nya mathållning… Ska titta in hos dig… länge sedan nu… Men så har jag själv legat lågt med bloggandet!

  7. Dieterna har jag lagt på en hylla långt upp allra längst in. Försöker äta så jag mår bra och funkar. Men startade inte du en matblogg en gång. Har funderat på flera gånger vad den heter.

    • Nja, inte en matblogg precis, men ett ställe där jag sparar recept jag gillar. Tyvärr, blir den inte uppdaterad så ofta. Det har slunkit in en del recept som jag testat men aldrig kommer att göra om. Det jag kan rekommender är bland annat fisksoppan, vegetariska lasagnen och rosébiffarna… ja något till kanske. Var den finns, den är offentlig men inga som hittar dit då jag inte gör reklam för den. Här har du ”adressen”: https://miarecept.wordpress.com/ Bra du påminner mig, jag ska försöka bli bättre på att lägga in recept där så jag lätt finner dem.

Kommentera

Etikettmoln

