Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Älskade terrorist

alskade-terrorist

”Älskade terrorist, 16 år med militanta islamister” av Anna Sundberg / Jesper Huor.

En bok som jag gärna rekommenderar. Alla har vi hört tala om islamisternas (IS) framfart, men vi är nog inte så många som fått en skildring inifrån deras liv. Anna var gift med två olika jihadledare, inte samtidigt, men under dessa 16 år boken skildrar. En mycket intressant samtidsskildring, en värld som inte så många lämar ut uppgifter ifrån.

Svenska Anna Sundberg, växte upp i ett villakvarter i Halmstad i en medelklassfamilj. Hur kunde hon lockas in i jihadrörelsen, ja det har jag svårt att förstå. Ungdomar på väg in i vuxenvärlden är en utsatt grupp, ofta vill de testa nya vägar, osäkra, sökande… Men därifrån till att söka sig till jihadister, leva som en muslimsk kvinna i heltäckande kläder, följa sin man slaviskt genom byte av olika hem och länder. Dessutom leva väldigt isolerat, inte kunna tala med andra män än sin make under många år – ja, allt det här var hon förstås inte medveten om från start…

Hur kunde hon fångas av detta, är min fråga både under läsningen som nu när jag har avslutat boken. Det ligger ingen anklagelse i det, jag försöker förstå vad som gör att sådant kan attrahera ungdomar.  Efter 16 år bryter hon upp och återvänder så sakteliga till ett traditionellt svenskt liv tillsammans med sina fyra barn, steg för steg. I slutet av boken uttrycker Anna Sundberg ”I början lät jag mig bli manipulerad och sedan har jag självmant fortsatt allt längre in i en världsbild präglad av hat, fantasier och myter. Det tog lång tid att lämna den världsbilden – det kanske berodde på att jag skapat mig en trygg plattform. Jag hade fått andra islamisters förtroende och vunnit hög status.”

En intressant bok, en bok som gjorde mig deppig och beklämd emellanåt, men jag är glad att jag läst den. En stark skildring.

Betyg 5/5.

Kommentarer till: "Älskade terrorist" (7)

  1. Säker en intressant bok som är väl värd att läsas. Jag tror ändå att jag avstår från den. Just nu läser jag en bok av Göran Rosenberg som handlar om hans fars väg från Auschwitz till Sverige…. Det räcker liksom.

  2. Märkligt människoöde ! Man kan verkligen undra vilka drivkrafter som leder till ett sådant val. Lite hoppingivande att hon kunde bryta med terroristgruppen

  3. Tack för tipset. Den boken gör jag en notering om. Måste säga att jag förstår precis dina tankar…

  4. Jag borde verkligen läsa denna typ av bok, men jag drar mig. Kanske dags för skärpning.

    • Även om det är tragiskt och groteskt så är det hennes upplevelser. Sådant som pågår. Vore det en roman rakt upp o ned skulle jag inte ge samma goda omdöme.

Kommentera

Etikettmoln

