Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

soffa

Mitt hem vill jag ha praktiskt och bekvämt. Bekvämligheten går hand i hand med utseendet, utseendet har betydelse men nog slår bekvämligheten ut skönheten om det står och väger. 🙂

Att jag börjat fundera på en sådan fråga beror på att i boendet jag haft i Stockholm, där finns en soffa som det inte går att sitta bekvämt i, varken för äldre eller yngre. Vi var helt överens om det, vi som träffades där. Den var inte ens snygg att titta på. Jag drog slutsatsen att den var inköpt på loppis eller liknande av ägarna när de skulle hyra ut bostaden, men jag vet inte. Oavsett, de som köpte den som ny… hur tänkte de?

I min bekanskapskrets har nästan alla soffor som är bekväma att sitta i, men det finns undantag. Jag tänker på en soffa hos en ytlig bekant där det inte heller går att sitta bekvämt. Jättesnygg soffa, men… vad var det som var viktigast!?? Skönheten eller bekvämligheten?

Givetvis lägger jag mig inte i hur folk har det hemma hos sig, men en stilla undran dyker upp i skallen ibland. Kanske beroende på att jag inte känner mig riktigt bekväm i situationen. Att sitta och samtala, försöka se oberörd ut av att jag sitter illa, visst går det några timmar, men ändå… 🙂

Min soffa är inte lika nätt och snygg, men betydligt mer sittvänlig…

Kommentarer till: "Hur tänker du när ni köper en soffa?" (9)

  1. Jag tänker ofta på det. Jag är helt ointresserad av soffor som är sittvänliga eftersom jag alltid ligger i soffan eller halvligger. Att hälsa på hos folk med sittvänliga soffor brukar för mig (som lider av en bruten svanskota som gör att jag sitter väldigt illa) bli kortvariga besök. Sedan verkar det vara en generationsfråga med. Äldre människor har mer sittvänliga soffor och även 80-talister som tycker det är coolt med mormorsmöbler. Det är ju intressant!

    • Jo, generationsfråga är det bl.a. Men de hem jag refererar till är inte unga soffägare.

      Det kan givetvis vara som du skriver, soffan används till att ligga i… De flesta soffor går nog att ligga i också, misstänker jag.

      Intressant tanke, köper folk en soffa för att slöligga i!?

  2. Jag tänker inte alls. Jag sitter i en fåtölj.

  3. Lagom hårda/mjuka soffor med hög rygg och bred sits. Behövs för en bredrumpad en. Men visst ska man sitta bekvämt! Mest av allt gillar jag öronlappsfåtöljer. Sitter i en nu. Med fotpall. Men sofforna är också bra… speciellt tresitssoffan… den är väldigt skön att ta en vilopaus i ryggläge i. Sängen går jag inte gärna till på dagen.Soffan är dagviloplatsen.

  4. Idag är många soffor väldigt djupa, vilket leder till att jag får sitta som ett barn – med raka ben utan att nå golvet. 😜
    Våra nyaste soffor kan tom jag sitta ordentligt i, även om jag gärna kryper upp och gosar till det med extra kuddar. De funkar att umgås med ett gäng vänner i. 👍

    • Precis, så djupa att man inte har nytta av ryggstödet om man inte vill sitta med raka ben och det skulle kännas än sämre som alternativ, för mig. 🙂

      Jag kan också inta andra ställningar, men är man många så är det skönt att kunna sitta bekvämt. Så tänker jag, men inser att just det jag tycker är viktigast när det gäller soffor, är en bagatell för andra… 🙂

  5. Det här med soffans bekvämlighet beror på var jag är. Sonen har en underbart stooooor soffa där barnbarnen och jag gosar ner oss, den är inte den bekvämaste att sitta länge i men underbar att trycka ner ett gäng härliga ungar och halvsitta i. Jag har även en bekant som enligt ägaren själv har världens skönaste soffa men jag håller på att förgås av sittklåda över hela kroppen. På jobbet har vi en som inte är den behagligaste, men de nya fåtöljerna går inte av för hackor. Min gamla eketorp är enligt mig den mysigaste.

    Önskar dig en härlig fortsättning på söndagen 🤗

Kommentera

Etikettmoln

