Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Kvinnors rättigheter i Iran

14feb

Idag skulle jag ha fikabesök,  promenerade iväg för att köpa semlor trodde jag. Kom hem med bakelser med anledning av alla hjärtans dag! Allt går ju att göra ”affär” på. Söta att titta på, trodde förstås de skulle vara smaskiga att äta också. Men jag tyckte inte det. Kanske äter jag sådana här sötsaker allt för sällan numer för att uppkatta dem.

Så till något annat. Det här med kvinnors klädsel är något som engagerar många, jag tänker på svenska ministrars beök i Iran. Flera protesterar här i Sverige mot att svenska kvinnor kan förnedra sig till att ta efter den sedan att täcka håret när de besöker landet. Är det månne samma människor som ropar högst om att de nyanlända ska ta efter, respektera och helst leva enligt ”svenska regler och lagar” från första dagen? Jag behöver väl inte tillägga att i Iran är det lag på att kvinnan ska dölja håret.

HUR människor i olika länder klär sig bryr jag mig inte så mycket om. Däremot så kan jag känna mig skeptisk till ministrars besök i diktaturer. Jag har för dåliga kunskaper om hur kvinnor har det i just i Iran, däremot vet jag att 60 % av de som studerar vid universitet är kvinnor, så kvinnor verkar i vart fall vara på frammarsch.

Som vanligt tycker jag man ska protestera mot problemet och inte mot symtomen. Alltså om kvinnor lever förtryckta, inte har samma rättigheter som män, då är det det som ska kritiseras vid statsbesök, inte hur de klär sig. Kanske täcker kvinnorna håret efter egen önskan och/eller tradion, om de gör det utifrån männens makt och direktiv, ja, då är det den makten som ska kritiseras. Det hjälper ju inte att plocka bort symtomet, eller hur?

Håller du med mig eller hur tänker du?

Kommentarer till: "Kvinnors rättigheter i Iran" (7)

  1. Svår fråga, jag funderande på det idag men kom inte fram till något

  2. Ju äldre jag blir desto mer ser jag komplexiteten i allting. Det här begrep jag inte, tänkte spontant att det finns väl större problem. Hörde sen ngn på radio (hittar tyvärr ej nu) som jag instämde med: Hon lyder lagen i de länder hon besöker, det enda alternativet hon kan se är att bara män åker dit. (Eller inte alls, förstås.) Och att man därmed missar tillfällen att i samtal ta upp ex vis kvinnors rättigheter.

    Hon sa även att de flesta kvinnor hon pratat med i Iran är emot TVÅNGET att bära slöja, däremot inte nödvändigtvis själva slöjan. Och det har jag hört förr, även av kvinnor i Sverige. Att en del vill ha rätt att bära slöja. Inget är alltså så enkelt som det låter… 😉

    (En extra knorr är ju att när Björklund satt i regeringen gjorde man tydligen precis likadant.)

  3. Jag hänger med i dina tankebanor. Men visst, helt lätt är det inte. Jag är dock helt övertygad om att om man vill ha en förändring så måste man fokusera på att ändra lag. Att bryta mot den är ingen lösning.

    Men sedan tycker jag att man ska ta diskussionen om varför dessa besök sker, vad är syftet med dem. Väga för- och nackdelar mot varandra.

  4. Jag reagerade faktiskt på hur hon valde att klä sig men samtidigt så vet jag också vad den iranska lagen säger. Kanske är det så att man inte borde ha något utbyte med den sortens länder? Eller så är det kanske precis tvärtom att man ska ha kontakt för att kunna påverka…

    För min del tycker jag att kvinnor ska ha friheten att klä sig precis som de vill. Det som bekymrar mig är att friheten nog inte alltid finns, inte ens i demokratier.

    Som sagt, en mycket komplex fråga.

Kommentera

Etikettmoln

