Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Min behagliga lördag

nr6

Idag har jag haft en riktigt härlig slöardag eller vilodag om man så vill. Gav mig ut vid lunchtid för att spana efter vårtecken! Jag har sett att i vissa trädgårdsbuskar börjar det hända saker. När jag kom till en av kommunens rabatter ser jag att det spirar litet smått, små späda blad sticker upp… tar upp kameran från ryggsäcken. I samma stund jag tar upp den kommer jag på att jag glömde minneskortet – det satt i datorn! Inte första gången det händer, förmodligen inte sista heller. Men fr.o.m nu ska jag ladda den med minst två! Nåja, mobilen fick duga idag…

nr8

Begav mig till Rosenlunds bankar, Vättern lockar mig vid soligt och fint väder. I en informationsfolder kan man läsa att ”bankarna” bildades för drygt 10.000 år sedan. Vidare kan man läsa ”Vätterns vågor tillsammans med grundvatten eroderar Rosenlunds bankar, vars strand flyttas söderut 2-3 meter på 10 år. Det pågår också en landhöjning sedan 10.000 år och den är större i norra än södra Sverige. Det gör att Vättern tippar över och vattnet i södra delen av sjön stiger 1,7 mm om året.” Med den kunskapen är det konstigt att staden växer så det knakar i centrum som ligger lågt och nära Vättern. Jag läser om det då och då i lokaltidningen, framförallt regniga år och tänker då att det är tur att jag inte bor där det är som lägst och plattast även om jag bor nära Vättern. Har nog inte mer än 7-8 minuters promenad ifrån vår läckra sjö.

nr3

Själva promenadvägen ligger på säker mark, misstänker jag, men det varnas på skylt efter skylt utmed stigen för att gå ut på kanterna, för där bedöms det som att rasrisk förekommer. Tror nog, har sett sommartid, att många utmanar ödet för att se själva kanten och på vissa kanter är utsikten säkert bra. Men ras har förekommit och fler ras kommer säkerligen att ske med tidens slitage.

morotsbiffar

Efter den här timslånga promenaden tog jag mig hem och gjorde morotsbiffar, testade ett nytt recept. Goda, men jag kommer att söka än bättre recept! 🙂

Kommentarer till: "Min behagliga lördag" (14)

  1. Och fågelsången som nu blir intensivare för varje dag. Den är också ett härligt vårtecken.

  2. Hej Mia Mius:-)
    Rosenlundsbankar
    gav mig tankar
    när morotsbiffen på tallriken vankar
    Ett tag sedan sist
    var det visst
    att jag här var
    Nu är jag klar
    och blev var att du lever och mår.
    Återkommer längre fram igen.
    Var hälsad med dina vårtecken från mitt snöiga rike 🙂

    • Tove, min vän, dig tänker jag på ibland, även om jag inte tittar in hos dig så ofta. Blogglusten går på sparlåga just nu, även om jag gillar bloggandet… 🙂

  3. Skönt med vårtecken. Jo, de där bankarna ser lite skrämmande ut från sjösidan. Där vill jag inte bo.

  4. Rosenlunds bankar, de var jag en flitig besökare av, då min makes faster fortfarande avr i livet. Hon låg till sängs i stora huset på Lilla Sanna gård, under flera år. Med tanke på hur konstiga realtioner som finns i denna släkten ( antagligen även i andra) så var det jag som fick köra min makes andra faster till henne med ojämna mellanrum. Jag brukade fixa fika till damerna, fika med dem, och sedan gå längs bankarna och förbi campingen,Elmiaområde och tillbaka till det stora gula huset. Fina promenader de där, har flera fina bilder där ifrån. HA en god vecka!

  5. Var det svårt att få dom att hålla ihop?

  6. Biffarna alltså 😊

    • Dom höll ihop bättre än jag trodde för smeten blev lös. Det jag vill ha ändring på är att få dem fastare inuti. 🙂

      • I konsistensen? Jag brukar ha i rester av råris/kokt potatis eller/och mixa lite pumpa/mandel/solrosfrön för lite fastare texstur

      • Låter bra… Jag har tänkt jag ska testa med potatis i. Tror det kan bli bättre… Bra att ha dig som bollplank när det gäller mat… 🙂

      • Bra restanvändning och man hade ju potatis förr i köttbullar 🙂

Kommentera

Etikettmoln

