Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Tulpaner

tulpaner

Jag köpte tulpaner för drygt en vecka sedan. De har inte slagit ut, däremot vissnade bladen och blommorna hängde, såg inte alls kul ut. Klippte av tulpanknopparna och la dem i vatten, tror inte de slår ut nu  heller, men de kan få pryda sin plats en stund innan de åker till kompostering.

Det är inte första gången detta händer, misstänker att det beror på snabb framodling som ger dålig kvalitet. Någon som kan mer än jag i ämnet?

Tupaner kan vara en läcker blomma, ett löfte om att våren är på gång! Men när de ser mer ledsna ut än vackra, ja, då uppfyller de inte sitt syfte! Inte blir jag speciellt glad av att titta på dem. Så här i en liten skål går an,  nu när jag ser dem på bild så tycker jag något saknas, ska testa med att lägga i litet lecakulor på botten, tror inte de skämmer blommorna… 🙂

Kommentarer till: "Tulpaner" (6)

  1. Min första tanke var mossa! Det tror jag skulle vara fint att sticka tulpanerna i. 🙂
    Tror fö som du… att de odlas fram lite väl hårt och därför blir på det där viset. Trist.

  2. När vi köper tulpaner så är det nästan alltid från en lokal odlare. Hans tulpaner är de som säljs i de affärer vi besöker. Har aldrig fått några dåliga hittills. Vi klipper stjälkarna och sätter i vatten så fort vi kommer hem

    • Jag gör också nya snitt när jag kommer hem innan de sätts i vatten, men inte hjälper det på en del buketter jag köper. Minns inte om det stod var mina kom ifrån… men tror inte det var någon lokal odlare.

  3. Tulpaner håller sig inte alltid fina så som man helst vill. Extra bra då att låta dem få ny tappning. Hur som blir jag lite glad över ett knippe.
    Önskar dig en fin februarivecka!
    Kram!

Kommentera

Etikettmoln

