Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

dr-kristina-1

Har du hört folk som uttrycker sig som jag skrev i rubriken?

Jag tror nog att de flesta av oss har mött människor som uttrycker sig så efter att ha utryckt förakt mot något i samhället eller än oftare mot invandrade medmänniskor. Till sist tröttnade jag på att höra det från en som jag träffar ofta periodvis… och sa att jag förstår inte det du säger… Jag förstår inte hur du tänker, du säger så dagligen. Vad är det som är förbjudet?

Nåja, hen fick medge att det händer inga repressalier alls, det är mer det allmänna samhällsklimatet som ger den känslan. Visst är det så att att många gånger blir de inte oemotsagda när de uttryck förakt för andra människor. Men det händer oss andra lika ofta! Det är just det som är det fina med fria ordet… att var och en får ha den åsikt den vill, uttrycka den – men man kan inte förvänta sig att alla håller med. De som inte håller med måste också få uttrycka sin åsikt, i bästa fall blir det en givande dialog i ämnet… givande samtal kan göra att människor kommer vidare i sina tankar… får nya infallsvinklar och kanske mötas någonstans i sina tankar!

Ibland tror jag det är bättre att ifrågasätta ”hur menar du” än att motargumentera.

2/100 blogg100-mini1

#blogg100, #fria ordet

Kommentarer till: "…men så får man väl inte säga i det här jävla landet" (8)

  1. Jag tror att det är ett uttryck för frustration. Rätt som du gör att prata om det. Jag tror att många har för för dålig kunskap och kan få en mer nyanserad syn på vårt land

  2. Tror också det är ett bra sätt och fråga vad personen menar. Ofta kan han eller hon inte förklara sig eftersom de bara upprepat något som andra sagt. Man måste väl ändå tycka som man säger, annars verkar det riktigt virrigt.

  3. Per-Anders sa:

    Precis. Demokrati är att alla har rätt att säga sin mening, men också rätten att bemöta andras åsikter.

    • Visst är det så. Inte alltid lätt att hålla god ton i diskussioner alltid. Det borde egentligen inte vara så svårt kan man tycka.

  4. Hur tänker du och hur menar du inbjuder till dialog och är att föredra 🙂
    Diskussion – som ofta motargument leder till – betyder” att slåss” och det leder ju inget vart I dessa frågorna.
    Visst finns det saker då det gäller att motargumentera och använda retoriken för att komma någonstans också ;.)

Kommentera

Etikettmoln

