Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Mat

wokade-gronsaker-med-rakor

När jag lever på främmande ort och arbetar natt så blir det enkel mat. Dels för att det är smidigt och inte behöver så många olika ingredienser, men, det ska vara någorlunda gott i alla fall. Idag blev det wokade grönsaker med räkor. Kunde varit litet mer smakrikt, jag får köpa på mig litet fler kryddor, här finns inga kvarlämnade som det oftast finns där jag drar fram. Trots det så var det helt OK i smaken, ett par kryddburkar har jag med mig ifall, ifall. 🙂

Jag försöker ha en vinkling mot ”fria ordet”  i inläggen, får se hur länge jag lyckas med det.

När det gäller mat så gäller förstås fria ordet som överallt annars i samhället. Det finns både politik och mycket åsikter och trender när det gäller vad vi bör äta. För  inte allt för länge sedan så var det fettet som skulle undvikas, det var inte nyttig och vi människor blev feta av det – då. Just nu anses det att det är helt OK att äta hur mycket fett som helst, litet tillspetsat, bara man undviker socker! Undrar vad nästa trend blir? Ett par gånger under senaste året har jag hört/läst rapporter om att man visst kan äta socker och kött, nåja, inte tillsammans men ändå. Människan ska må bra av det! Ska det slå över på det hållet. Längre tillbaka i tiden var det sju brödskivor om dagen som rekommenderades… idag är det fy för mjukt bröd, inte nyttigt! Och så har vi förstås diskussion om kött! Inte ska vi äta kött, korna pruttar ut olämpliga gaser… 🙂 Medan andra värnar om vår svenska mat, köp närodlat, köp ekologiskt, köp svenskt kött osv

Mycket av sådant struntar jag i – men helt klart blir jag påverkad! Jag har ändrat min kost, dels av tidens tand men även av att jag som äldre inte behöver så mycket energi som i yngre dagar. Köper både ekologiskt och äter mindre kött… Vi blir påverkade av all propaganda, vad vi än tror!

Självklart är det OK att tycka och ha sin egen stil med mat, men ibland blir jag trött på alla rapporter och alla ”jag-vet-bäst”-människor. Jag tänker som så, har jag hunnit bli så här gammal, pensionär sedan något år tillbaka, och är frisk, har haft turen att vara frisk vill jag tillägga. Medan vissa matprofeter dömer ut en del mat och koster, skrämmer upp folk, ger dem dåligt samvete osv….

Min filosofi är gör som du själv vill och mår bra av. Har andra med det att göra? Hur har du förändrat ditt liv o leverne efter alla rapporter om vad vi ska äta?

3/100 blogg100-mini1

#blogg100, #fria ordet #mat #matprofeter

Kommentarer till: "Mat" (10)

  1. Det senaste som anses vara farligt är väl mjölken?
    Jag är av den åsikten att det är bra att äta och dricka det mesta… bara det är i måttliga mängder. Så jag tänker fortsätta dricka mjölk, ändå.
    Dessutom handlar jag alltmer ekologiskt, kravmärkt och närodlat. Inte bara för min egen skull utan också för naturens, de öppna ängarnas och för djurlivets skull.

    • Ja, det stämmer. Jag har inte druckit mjölk över huvud taget som vuxen så det tänkte jag inte på. Jag tycker inte om mjölk som dryck.

      Jo, ur miljösynpunkt tänker jag ofta, dock inte när jag skrev inlägget! 🙂

  2. Jag har egentligen inte förändrat mina matvanor speciellt mycket. Jag äter mindre godis och bakverk än jag gjort tidigare. Detta enbart för att jag inte tycker sötsaker är gott. Kött äter jag en hel del, kanske mer än tidigare. Detta pga av att jag numera är villaägare och då hör det till att man ska grilla så mycket som möjligt på sommaren. Jag kämpar för att gå ner i vikt. Men det är svårt. Man måste fokusera hårt för att lyckas äta rätt mängd mat. Absolut är det svårt att gå ned i vikt, desto svårare ju äldre vi blir, dessutom.

    • ”Alla” i stort sett älskar grillat, jo, det är gott, men ändå…. går det inte lika bra med selleri? Skämt åsido… jag är ingen stor grillentusiast. Respekterar dock att andra är det…

  3. Lite har jag förändrat men inte så mycket. Jag äter gärna kyckling och fisk i kombination med mycket grönsaker och det har jag gjort i många år. Försöker äta hyfsat nyttigt och en balanserad kost. Den sockerskräck som råder nu tycker jag är helt överdriven. Lag är bäst och det tror jag på.

    Trevlig helg!

    • Vi har ungefär samma syn på sockerskräck, tror jag. Koskräck lider jag inte heller av, inte ens serverat på tallriken! 🙂

  4. Inte efter rapporter men efter ett växande samvete kring vad min konsumtion betyder för jordklotet, mänskligheten och djur. Jag vill dessutom veta vad jag äter och inte äta av tradition och vana. Klimatavtryck är viktigt. Att folk äter mer och mer kött gör mig lätt galen – har dom missat vad.som händer utanför deras kök? Ingen kan göra allt men alla kan göra ngt. Sedan vad det är är en helt annan sak

    • Vi måste absolut vara rädda om vårt klot och vår levnadsmiljö. Vi lever helt galet, jag tänker på allt resande vi gör, fyrverkerier vi skjuter enbart för nöjes skull. Fyller det så stor funktion så det går att försvara? Fyrverkeri kunde i vart fall jag kunna vara utan, utan någon saknad.

  5. Människan blir lätt beroende av socker, och beroende är ju bästa sättet att sälja mat. Kommersiella krafter vill sälja maximalt, en gammal fakta som aldrig kommer att förändras. Jag blir på riktigt rädd när jag ser hur mycket socket det är tillsatt överallt, mest med tanke på mina barn. Vad gäller fett- ja, det blir man ju mätt och till sist äcklad av och slutar äta så det är lättare att uppnå en naturlig balans. Så även om jag är generellt emot all hysteri, och mitt ledord är balans, så tror jag på riktigt att det är lättast att överskrida sina hälsosamma gränser just med socker.

Kommentera

Etikettmoln

