Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Igår eftermiddag blev det ordning på internetanslutningen igen! Härligt, härligt… Det är förstås inte bara bloggeriet som saknats, tidningsläsning, ev. TV-program, bankinloggning m.m.

Så till något helt annat: Det som inte är så upplyftande med sociala medier är hatet som sprids där. Jag är en ganska passiv medlem i en fb-grupp som diskuterar politik från höger till vänster. Att lyssna på andras argument och fundera, det gillar jag. Men när det finns människor som hela tiden måste kränka andra, då känns det inte kul Jag lämnar gruppen nu. Det jag stör mig mig mest på är det sätt att kalla kvinnor för horor, häxor m.m. Kvinnor som inte har samma åsikt som mannen som uttalar det. Det verkar ha blivit helt legitimt, ingen som ifrågasätter det

Att kalla en flicka eller kvinna för hora verkar ha blivit helt OK! Jag ställer inte upp på det, vad kan vi ”normaltänkande” människor göra för att få stopp på dessa ohyfsade män. Vad är det för män  egentligen? Har de inget bättre sätt att framför sina åsikter, då har i varje fall jag svårt att ta övriga uttalande från dem på allvar. Att förolämpa andra människor väcker inga sympatier hos mig.

Är det månne jag eller dessa opolerade män som ska placeras på flotten på bilden ovan? 🙂

Kommentarer till: "Horor och häxor i samhällsdebatten" (13)

  1. Jag märker att bland yngre (tonåringar) är ”hora” ett svärord som vilket annat. Ungefär som man i Spanien säger Puta Madre och liknande i Frankrike Putin. Mina kunder som jag jobbar med använder dom orden lika ofta som jag säger ”fuck”, dvs mest hela tiden när det krånglar. I Italien är ordet ”Fica” desamma som ”fitta” men det kan även vara positivt typ ”en snygg tjej – en fica. Men för oss i Norden vars svärord mest baseras på Djävulen och Satan blir det väldigt laddat. Ordet är sällan menat som just ”hora” prostituerad utan är ett svärord. Jag störs inte nämnvärt av det. Jag är ingen hora så det finns ingen anledning att ta åt sig.

    • Att språket utvecklas har jag inget emot men hora och häxa om kvinnor tycker jag är åt fanders. Båda ordens betydelse kommer från nedlåtande syn på kvinnor. Vad finns det för likvärdiga ord som ska ses som skällsord för män? Hora kan jag tycka är att jämföra med neger, ett nedvärderande ord för många av mottagarna på grund av ordets betydelse och ursprung. Det försöker vi arbeta bort ur vårt språkbruk. Det finns ingen anledning att försöka få till att hora ska bli ett vanligt svärord, med tanke på dess ursprung. Som du säkert vet så förminskas kvinnor på många sätt… vi behöver det inte än mer i språkbruket om jag får bestämma. I den här politikergruppen jag nämnde är det ingen tvekan om att ordet används för att smäda kvinnor, ”klippa” till dem ordentligt… Jag reagerar starkt på det. Jag reagrar också starkt på om någon säger ”fuck you” till mig. Det har bara hänt att en person har gjort, en person för mycket… 🙂 Så tycker jag…

      • Jag ser det mer som en utveckling av språket inte med det sagt att det alltid är av godo. För mig har det inget värde
        .

  2. Jaa du. Jag förstår inte heller. Hur, och varför har det blivit så här? Och hur ska vi få stopp på det.
    Är det vissa mäns sätt att nedvärdera och ”tillintetgöra” kvinnorna? Är de rädda för att komma i ”underläge” av någon anledning. Ett maktutövande?
    I så fall… varför ska någon stå över någon annan? Kan vi inte bara samarbeta? I alla fall så långt som möjligt.
    Själv skulle jag aldrig komma på tanken att kasta ur mig sådana ord till andra människor. Många med mig känner likadant, tror jag. Men vi märks inte på samma sätt.

  3. Jag begriper mig inte på den galopperande aggressiviteten öht. Har haft ambitionen att läsa inlägg även från dem som tänker annorlunda än jag. Men jag får ge mig, på de flesta ställena blir det förr eller senare bajskastning och sånt intresserar mig inte. Alls.

    • Visst är det så. Politik känns inte alls lika kul längre, det är pajkastning på ett betydligt osmakligare sätt än tidigare, tycker jag. Det plus att idelogierna tycks saknas eller om det är jag som inte lyckas se dem.

  4. Jag har också noterat att ”hora” används som en svordom bland ungdomar utan att de egentligen reflekterar över ordets betydelse. Som dåtidens ”fan” ungefär. Men jag gillar det inte. Att språket förändras och utvecklas är inget konstigt men att vi tar udden av direkt nedsättande ord är verkligen inte okej. För mig är det just ett klart nedsättande ord som jag alltid väljer att reagera mot om någon elev säger det. Ännu värre blir det när dessutom om man använder det till någon som inte delar ens uppfattning. Finns helt enkelt inget försvar för att använda vissa ord och självklart så ska vi reagera.

    • Nej, det är inte acceptabelt, tycker jag. Jag tycker nog att hora används mer för att förminska kvinnor än som allmän svordom…

  5. ”Men ´vi menar ju inget med det”, säger mellanstadiekillarna som uttrycker sig så. I klassrummet nolltolerans, men man hör på rasten. Som tur är, så har det blivit betydligt bättre vad det gäller könsordsanvändandet på vår lilla skola. Det är svordomar som virvlar genom luften på rasterna mest,,,,och som faller ut ibland även på lektionerna. x
    Men att vuxna människor använder könsord, det är för mig helt knäppt. Vad vi möter i skolan, har sannolikt varit i säck innan det hamnat i påse…. Ha det så gott!

  6. Jobbar ju på skola..uttrycket hora används flitigt av ungdomar idag….någonting har gått allvarligt fel 😦

    • Det förekom redan när mina barn gick i skolan, på skolgårdar alltså, på 80 och 90-talen. Men det är betydligt vanligare idag, tror jag. I vart fall att vuxna uttrycker sig så – och de barnen som är jämngamla med mina barn är ju vuxna idag…. 🙂

Kommentera

Etikettmoln

