Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Lovsång till Stockholm

Ju längre tid jag vistas i Stockholm, ju mer jag lär mig att hitta här desto mer förtjust blir jag i sta´n. Kanske är det nyhetens behag att få utforska nytt område med så mycket kultur och så mycket vackra vyer, vad vet jag. Där jag vandrar fram tänker jag ofta att här skulle jag trivas med att bo, men jag vill inte bo här när jag blir gammal och stapplig. Det är alldeles för mycket folk i rörelse för att det ska kännas bekvämt att vara stapplig.

Ikväll var jag ute och  käkade tillsammans med ett par goda vänner, då tog jag ovanstående bild. Sta´n blir förstås än mer läcker i sådant väder vi har haft idag. Det blev ett par geocacher loggade också, t.o.m en av dem mitt i smeten i gamla sta´n. Där trodde jag skulle vara lugna gatan en söndagskväll vid 19-tiden. Icke. Butikerna höll öppet och mycket folk som flanerade.

Visst, jag är litet förälskad i Stockholm, men förälskelser brukar gå över. Jag stannar helt säkert kvar i Jönköping… 🙂 Det är också en väldigt vacker stad, även om det är en mindre stad med ett mindre utbud av sevärdheter och kulturella evenemang. Hur är det man brukar säga? ”Skomakare, bliv vid din läst” eller något sådant.

Kommentarer till: "Lovsång till Stockholm" (15)

  1. Jag ska testa att bli förälskad i Jönköping i sommar 🙂

    Men Stockholm är en fin stad, speciellt om man hittar ut från City.

  2. Jag tycker också att Stockholm är en fin stad. Att åka till… på sommaren, flanera i och njuta av god mat på något mysigt ställe.
    Men att bo där skulle jag nog inte klara.

    • Om man inte bor mitt i city är det ungefär som att bo i Jönköping eller Trollhättan eller var som helst. Skillnaden är att man har närheten till så mycket mer. Det negativa är förstås priserna på bostäder bl.a.

  3. Stockholm gillar jag och gillar inte. Borde nog lära mig att hitta bättre. Men vill nog, som du, inte hålla stockholmarnas tempo. I Hjo är det lugnare. Så även i Jönköping förmodar jag.

    • Visst är det lugnare i Jönköping än i Stockholm. Om det är så mycket lugnare i Hjo semestertider än i Stockholm kan ju alltid diskuteras.:-) Å andra sidan är Hjo väldigt lugn övriga tider på året så det kanske jämnar ut sig…

  4. Lustigt hur rotad man blir där man ”kommer ifrån”. Oftast flyttar folk inom samma område, läste jag. Jag kan inte tänka mig att bo nån annanstans än i Stockholm, speciellt inte nu när man blir gammal. Inte inne i stan, där har jag aldrig bott, men i förorten, där vi åt ena hållet har bättre promenadvägar än på landet, åt andra hållet skulle vi kunna åka rullstol ner till gallerian, där ”allt” finns – och kanske vidare in till stan med T-banan. Imorse hos tandläkare, promenerade sen längs vattnet i solen. Inte dumt. 🙂

    • För mig är det inte själva platsen, utan det är där jag har mina barn, barnbarn och vänner. Tror det är så för de flesta även om vi är ett väldigt flyttbart folk som har lätt att ta oss dit vi vill. 🙂

      • Ja, det är förstås en blandning. Nu har jag mitt barnbarn närmare stugan i Bohuslän, men kan ändå inte tänka mig att BO där. (Försöker istället locka hit dem. 😉 )

      • Det är bara att konstatera att man rotar sig som ett gammalt träd. Omöjligt att flytta! 🙂

  5. Jag kan förstå din förälskelse av Stockholm för jag kvar min än. Trots att jag inte flyttade hit den där gången medan möjligheten fanns. Men nu har vi sonen där och desto större anledning att åka dit ofta. Men visst är det en fin stad!

  6. Idag är det ett annat Stockholm än vad det var igår…
    Men med tiden återgår det mesta till vardag igen och Stockholm är fortfarande lika vackert trots terrorattacken.

    Jag bor några mil utanför Stockholm och åker inte in speciellt ofta. Men på sommaren kan jag tycka att det är mysigt att strosa runt på Söder och i Gamla Stan

    • Ett mer avstängt och slutet Stockholm, visst, men stockholmarna och svenskarna visar sig vara ett lugnt och kärleksfullt folk. Tar det sansat mitt i bedrövelsen, hjälper varandra. Jag är imponerad över landets organisation. Larmet kom in 14.57 och strax efter 15.00 hörde jag om det på radion. Snacka om effektivitet. Polis och övriga som arbetar som ”räddningspersonal” eller i ordningssyfte agerade snabbt. Inget som klickade vad man förstått hittills. En helt annan beredskap på olika attacker än 1986 vid Palme-mordet. Polis och räddningspersonal fungerade i går vad jag kan förstå!

  7. Per-Anders sa:

    Stockholm är trevligt – i lagom små doser. Jag blir lite stressad när jag stannar där för länge. För närvarande är huvudstaden platsen för fruktansvärda nyheter. Jag tänker på alla de som drabbats.

    • Desto mer jag lär mig hitta i sta´n, desto bättre blir sta´n, tycker jag. Då behöver jag inte lägga lika mycket energi på att ta mig fram dit jag ska… 🙂

      Jag ska vara ledig påskhelgen, får se om jag tar mig dit jag vill på smidigt sätt. Jag vet att pendeltåget Södertälje – Märsta som jag reser mest med har ett avbrott mellan Älvsjö – Stockholm buss, då vi får ta oss fram med buss en viss sträcka. Beror inte på attentatet, utan arbete med spåren om jag förstått det rätt. Jag hade tänkt tillbringa mycket tid både i centrum som på Djurgården om vädret är hyfsat. Men det finns förstås annat att göra också… 🙂

Kommentera

Etikettmoln

