Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Sömnbrist

Så vackert det blir med litet grönska på träd och mark. Här hamnade jag under en av alla promenader jag gör i närområdet kring bostaden.

Bloggen går på sparlåga, jag går på sparlåga. Har sovit alldeles för litet under den pågående veckan, ska arbeta kommande natt sedan får jag vila ut, om jag vill. I fredags blev mina sovtimmar på em/kväll inställda på grund av att jag inte kunde slita mig från rapporterna om attentatet i centrum via radion. Det blev endast fyra timmars sömn tidigt på dagen innan nattarbetet. Igår gick jag nog in i andra andningen för jag sov inte mycket mer då heller. Högst 5 timmar. Idag har jag sovit litet mer och hinner med en tupplur till.

Många säger att de behöver mindre sömn som äldre. Jag tycker inte det stämmer på mig. Beror det kanske på att vi som ”äldre” ofta inte arbetar oss trötta, eller att vi tar oss litet middagsslumrar då och då utan att tänka på det och sedan tycker att nattvakan är besvärlig? Ja, jag vet inte, endast  tankar…. Jag brukar alltid gå ut på promenad när jag är vaken mitt på dagen, behöver litet ljus och frisk luft. Idag blir det ingen sådan promenad… Jag är uppe i snart 8.000 steg ändå och fler blir det innan midnatt, den friska luften får jag in i mig med ett öppet fönster på vid gavel… 🙂

Många av er som läser och kommenterar min blogg tillhör gruppen äldre, inte alla, men en del. Hur upplever du det här med att ”behöva mindre sömn”? Kanske är jag inte tillräckligt gammal 🙂 En tanke; när ska man räkna in sig i gruppen ”äldre”? När andra gör det? Vissa dagar känner jag mig definitivt som äldre, andra dagar är det bara andra som är äldre… 🙂

Ska snart ta en paus från arbetet och vistas på hemmaplan en tid innan jag ska göra sista perioden på den här arbetsplatsen. Kanske sista arbetsperioden över huvud taget. Mina tankar går så, men samtidigt så finns andra tankar där inne i skallen att jag gärna skulle vilja göra en period till här i Stockholm. Sommaren är förstås ännu mer läcker att vistas på platser man gillar.

Svammel blev det idag, men det blir gärna så när inte hjärnan är utvilad och i toppform 🙂

Kommentarer till: "Sömnbrist" (21)

  1. Nu vet jag ju inte riktigt vad du menar med äldre. Själv har jag passerat de femtio och har då inte märkt något av att jag skulle behöva mindre sömn, snarare tvärt om. Men kanske det inte är riktigt ”äldre” i den bemärkelsen, vad vet jag? 🙂

    • ”Äldre” är ett flytande begrepp, precis som du antyder. När jag var i 20-årsåldern tyckte jag att 30-åringar var gamla… 🙂 I inlägget menar jag nog 65+, jag själv är 67. Kanske behöver vi fler timmars sömn, med stigande ålder!?

  2. Som ung hade jag alltid sömnproblem. Jag har aldrig kunnat somna förrän sent på natten och skoljobbet började ju på morgonen. Jag har också hört att man sover mindre när man blir äldre, men jag tycker det är tvärtom. Jag sover många fler timmar nu. Fortfarande är jag uppe sent på natten, men nu har jag möjlighet att ligga tills jag är utsövd. Underbart!

    • Jo, det är väldigt härligt att vara pensionär och kunna sova när kroppen signalerar att den vill gå till vila! Kanske är det inte med sanningen överensstämmande att man behöver färre antal timmars sömn med stigande ålder!

  3. Mindre sömnbehov när man blir äldre? Nä, ungefär samma. Åtta timmar räcker, sju kan också gå. Skulle det bli nio timmars sömn, så gör det inget alls. Men mer än så… nä, då blir man ju jättetrött hela dagen. Ha det så gott!

  4. Då, när jag jobbade, fick jag aldrig sova klart för att väckarklockan runge… Nu får jag det, så jag sover nog mera nu än då. Och det känns bra. Vaknar när det är dags att vakna, liksom.
    Förresten tror jag att jag tillhör gruppen äldre. Men det har jag inte riktigt fattat.
    … Tänker du inte alls jobba mera? Bli heltidspensionär….?

    • Vi får se, men jag tror det blir heltidspensionär. Någon gång måste jag lägga av, kan tänka mig sommaren också i Stockholm… 🙂

  5. Jag har alltid behövt ordentligt med sömn, nu som pensionär kan jag ha vilka tider jag vill. 🙂 Mkt roligare att vara vaken till tolv än att tvingas i säng halv tio f a orka upp med väckarklocka. (Minst) lika många timmar blir det i alla fall. Gllar att sova.

    • Jag är också en nattuggla… 🙂

      • Kl 8 visade sig perfekt för mig att gå upp, men det kunde jag ju inte veta förrän jag gick i pension. 😉

      • Någon gång mellan 07.00 – 09.00 brukar min inre klocka tycka det är dags att stiga upp när jag är helledig.

      • Tänk om arbetsplatser kunde anpassas…

      • I många yrken skulle det säkert fungera, men i andra blir det svårare. I och för sig inte omöjligt om det schemalades efter de anställdas dygnsrytm. Kanske,jag vet inte… Spännande tanke i alla fall.

      • Synd att det knappast skulle funka i plugget – tänk alla (morron)trötta tonåringar…

      • Det är det stora problemet, arbetsplatser där medarbetare eller lärare/elev, dygnetruntbemannade arbetsplatser osv. Frågan är om det vore lärarens eller eleverna dygnsrytm som skulle prioriteras? Tja, jag tror vi får lägga ned den drömmen och låta de yngre, i arbetsför ålder, anpassa sig till arbetstider på liknande sätt som vi fått göra… 🙂

  6. Per-Anders sa:

    Jag sover minst lika mycket nu som förr. Jag blir också väldigt trött när jag får sova för lite.

  7. Jag sover mer nu än när jag var i 30-års åldern. (blir 65 i höst). Och jag gissar att jag gör det för att ”jag kan”.
    Jag lägger mig oftast vid 22-tiden och vaknar vid 6-7. Många dagar tillåter jag mig också att vila/sova någon timme mitt på dagen.

  8. Man behöver nog så mycket sömn att man känner sig utvilad. Men visst kan jag inte (43 år) sova halva dygnet som jag gjorde när jag var ung. Ibland går allt på sparlåga, även bloggen. Det är nog så det ska vara. Kramar till dig.

Kommentera

Etikettmoln

