Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Renare än rent?

Kan någonting bli renare än rent? Hur blir det då och framförallt hur vet man  att det blivit renare? Ja, ni hör att jag håller på att knäcka världsfrågor så här i påsktider… 🙂

Att jag ställer ovanstående fråga har en förklaring. Ibland hör jag folk säga att de använder diskmaskin i stället för att diska för hand med argumentet att disken blir renare då! Jag diskar också i diskmaskin men det gör jag därför att det är smidigt och  eventuellt miljövänligt. Det senare vet jag inte om det stämmer, men de som påstår att disken blir renare i maskin än vid handdisk brukar också påstå att det är miljövänligt. Jag har inte kollat upp den uppgiften.

Att porslin blir renare i diskmaskin än vid handdisk håller jag inte med om. Ibland får jag gnugga en del på maskindiskat eftersom det inte blev helt rent. Om jag diskar för hand ger jag mig inte förrän det är rent.

Hur tänker du i den här frågan? Visst är detta en livsviktig fråga så här i påsktider?

Njut av påskledigheten, det ska jag göra… 🙂

Kommentarer till: "Renare än rent?" (13)

  1. Mina plastbehållare som mixerskål och liknande blir renare i diskmaskinen, det blir som någon hinna som försvinner och matlådor med tex tomatsås i blir av med rödfärgen. Besticken blir oxå finare, det har väl inget med renare att göra – inget av sakerna jag räknade upp – men just finare. Jag utgår från att det handlar om att rengöringstabletterna för diskmaskinen är oerhört starka. Man räknar med diskmaskinen som mer miljövänligt eftersom nya diskmaskiner drar betydligt mindre vatten än handdisk. Men det gäller att fylla maskinen ordentligt och att inte skölja av disken innan utan bara skrapa rent.

    • Plastburkar är något som jag aldrig diskar i maskin! 🙂 Har några av det jag tycker är ”bättre kvalitet”, den ena hamnade i diskmaskinen av misstag, kan bli så när man är fler än en. Från att ha varit slät på insidan blev den ruggad efter disken, vet inte varför, men från och med den stunden åker inga plastburkar in i diskmaskinen… 🙂 Däremot har jag nog samma erfarenhet av tomatsås eller något annat som färgat av sig… minns inte så noga, finns långt därinne i hjärnvindlingarna.

      Mer miljövänligt… vet du om det gäller även om man inte sköljer under rinnande vatten? Alltså en kran som rinner under hela diskproceduren?

  2. När vår diskmaskin gick sönder valde vi att inte köpa någon ny. Grabbarna är ju utflugna och det känns lite onödigt med en maskin för oss två.
    Eftersom jag har lite artros i fingrarna så är det riktigt skönt att diska för hand.
    Vilket som är mest miljövänligt vet jag inte, och bryr mig nog inte heller. När vi hade diskmaskin blev det ändå en hel del som behövde handdiskas.
    Miljö handlar ju inte bara om hur mycket vatten som går åt. Maskiner drar ju el och jag gissar att maskindiskmedlet är betydligt starkare än handdiskmedlen.

    (PS. jag går sällan tillbaks till kommentarer i en blogg jag redan besökt DS)

    • På den tiden jag diskade för hand tyckte jag det var litet mediativt, jag upplevde inte det som en tråkig hushållssyssla. Idag diskar jag en del för hand, men det blir mest grytor, stora uppläggningsfat eller porslin som jag misstänker inte mår bra av maskindismedlet. Jo, jag tänker som du när det gäller handdiskmedel kontra maskindiskmedel. Sedan kan man börja fundera på varför en något handdiskmedel löser betydligt mer fett än en del andra diskmedel. Är det mer fettlösande mer miljöfarligt per ml? Blir de likvärdiga ur den synvinkeln i så fall i och med att man måste ta en större dos av de som inte är så fettlösande?

      Bra tankar, man måste givetvis se på helheten.

  3. Jo, jag tycker att det blir renare i diskmaskin. Om man inte har för mycket matrester med på den disken som finns där, för då blir det inte rent. Jag tycker att det är svårt att få bort fett, är man handdiskar. Byter man vatten ofta, så funkar det säkert. Men det är smidigare att skölja av disken under kallvatten, så att matrester försvinner och sedan sätta in den i maskinen och veta att fettet är borta. Även lukter i olika kärl, försvinner i maskinen. Tycker jag. Diskar dock sällan kokkärl i maskinen… de tar så mycket plats. God påskfortsättning!

    • Om man får bort fettet eller ej, beror inte det på mängden diskmedel? Intressant att ta del av era tankar runt detta viktiga ämne. Att jag kallar det för ”viktiga” är dels litet ironiskt, men då jag vill leva så miljömässigt jag kan så är det en viktig fråga, om än en liten fråga med tanke på mitt ensamhushpåll. Nu ska jag göra som Maria skrev, googla på nätet och se vad jag finner för intressant i denna fråga…

  4. På min exmans jobb för länge sen fanns två läger: Det blir renare i maskin resp det blir renare vid handdisk – det andra sättet var FEL! Jaja, tänkte jag, männniskor väljer sina strider… 😉

    På landet har jag tills nyligen handdiskat. I den här stugan kändes disken fortfarande lite ”oljig” – jag fick gnida glasen torra. Vi skyllde på vattnet men nu, i diskmaskin blir det aldrig så. Varför? Vet ej.

    • 🙂

      Jag är inte ute efter striden, mer efter kunskapen… 🙂 Jag tror jag använder mycket som jag kan byta ut mot klimatsnällare produkter. Även om det skulle vara så att diskmaskinen vore en jättestor miljöbov skulle jag ha svårt att vara utan den. Men, även om jag använder min diskmaskin så handdiskar jag en del! Maskinen utesluter inte handdisken för mig.

  5. Jag har varit utan diskmaskin i många år nu… och det går bra när man, som jag, bor ensam. Men när lägenheten invaderas av barn och barnbarn så hade det varit skönt med diskmaskin. Även om jag alltid får erbjudande om hjälp med disken.
    Tyvärr har jag nog blivit sämre på att verkligen diska rent. ( Jag brukar få klagomål… och tyvärr så är det befogat).
    Så jag hoppas att jag kommer att få en diskmaskin i köket så småningom. En liten en, under diskbänken.. det får räcka.
    Det här med miljöpåverkan vet jag inte så mycket om, men jag antar att maskindiskmedel inte alls är miljövänligt.
    Mina händer gillar dock inte handdisk, de torkar ut, får blåsor och sprickor. Ja, jag vet… jag kan använda handskar. Slarvar med det tyvärr.

    • Om du läser Marias ena kommentar till det här inlägget så kanske du också tänder på att göra ditt eget maskindiskmedel! Kan vara värt ett test i alla fall.

      Det viktigaste är att man ”tänker till” ibland och gör aktiva val. Det är jag nog ganska dålig på, tänker gör jag, men sedan ta steget till förändring är svårare! 🙂

Kommentera

Etikettmoln

