Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Efter att ha läst det mesta jag kommit över på nätet som låter som seriösa tester så blir jag egentligen inte så mycket klokare. Inte om jag vill se till helheten. Råd och Rön har ganska mycket när det gäller energi- och vattenförbrukningen där vinner maskindiskningen i att vara mest prisvärt, alltså lägst förbrukning. Men, människohanden är överlägsen att göra ren  prylar som är svåra att få rena.

I jämförelse mellan maskin- och handdiskning utgick man ALLTID från de nyare maskinerna, alltså yngre än tio år. Det tycker jag blir problematiskt, hur tänker de, ska vi kasta ut äldre maskiner, sopberget växer och den miljöaspekten räknas inte in alls. Dessutom hänvisade de ibland till Elektrohelios undersökningar! Det har jag svårt att lita på, ElektroHelios är part i målet!

Så till diskmedlen, där fanns inte så mycket att hämta. Yes är miljöfarligt  och rekommenderas inte trots att små mängder räcker för att göra rent disken i jämförelse med andra diskmedel. De diskmedel som rekommenderas finns oftast inte i butikerna (kan undra varför) men kan skickas efter fraktfritt.

De båda länkade artiklarna är de som jag fann mest matnyttigt i frågan. Är det någon läsare som har testat de handdiskmedel som rekommenderas? När det gällde maskindiskmedel så skrevs det på ett ställe att man ska anpassa mängden diskmedel till mängden disk (maskinens storlek?). Jag köper alltid ”tabletter”, tycker det är bra för då vet jag hur mycket som går åt 🙂 Som ni förstår är inte frågan helt enkel, ska nog fördjupa mig litet mer. Jag har ofta svårt att komma igång att söka kunskap, går och funderar fram och tillbaka… men så får jag litet respons i bloggen och vips kör jag igång och blir inspirerad! 🙂

Tur att ni finns, tacka era föräldrar från mig! 🙂

Kommentarer till: "Tillägg till diskinlägget" (11)

  1. Jag använder för det mesta Yes när jag diskar.
    Ang Borreliavaccinet så behöver man fylla på varje år. Första året tar man 2 sprutor med ca 3 veckor mellanrum.

    • Det har jag också gjort hittills och kommer att göra tills det tar slut. Sedan kommer jag nog att testa något av de ”klimatsmarta”. Får se om jag känner mig nöjd med resultatet.

      Jag är så mycket i skogen, känner det börjar bli dags att ta borreliavaccin.

  2. Jag tyckte oxå att testerna bara visade på vattenförbrukning och tänkte på just maskindiskmedel som känns mycket starkare än handdiskmedel. Och jag antar att man i testerna utgår från att människor aldrig sköljer disken innan den stoppas i maskin (bland mina bekanta är det nästan bara jag som aldrig sköljer) och att diskmaskinen körs knökfull.
    Men å andra sidan så tänker jag att just handdisk/maskindisk är en försvinnande liten sak i själva miljögrejen. Bra om folk gör det som är bäst men ändå en så liten skillnad.

    De flesta hälsokost butiker har ett utbud av mer miljövänliga diskmedel/tvättmedel/schampon. Testa att gå in och frossa på Gryningen på Folkungagatan 68. Där finns det mesta 🙂
    Ska även testa att göra diskmedel för maskin själv och se hur det fungerar

    • Försvinnande liten del i det stora hela, absolut. Men om man kan förbättra litet här och där så är det i alla fall ett litet steg mot något bättre. Man måste börja med sig själv. Om ALLA tänke och handlade så, ja, då blev det en betydligt större del i det stora hela. Sedan vill jag veta (kunna) mer i de här frågorna. Det haglar så mycket åsikter hit och dit, det enda sättet är att lära mig själv mer för att veta vad som känns rätt för mig.

      Tack för länken till Matfusket, det måste jag testa. Inga konstiga ingredienser. Vi har nog mycket att löra. Bakpulver och bikarbonat ska vara bra till mycket också har jag läst, men inte testat än. Bl.a för ugnsrengöring… minns inte riktigt, men tror det är bikarbonat som rekommenderas till det.

      • Jag köper bikarbonat kilovis och använder till mycket. Som idag när jag har storstädning av kök och badrum

  3. Och så tänkte jag på ett till sak när jag läste om testet. När jag handdiskade – fram tills mitt kök fixades i årsskiftet så lät jag aldrig saker stå och torka in utan allt diskades direkt efter maten och ugnsformar fick stå i blöt över natten så testerna är inte jämförbara tycker jag såvida inte alla människor bara lämnar disk på bänken efter varje middag och tar i tur med den nästa dag.

    • Vi verkar vara överens om att testerna inte är ”rättvisande”, jämför endast vissa delar.

      Jag är inte anti mot diskmaskin, jag använder en sådan också, men jag har reagerat på att människor är så tvärsäkra på vad som är mest ”klimatmart”. Jag kan fortfarande inte ta till mig att rent kan bli renare, möjligen klarare… 🙂

      Får du gratängformar rena i diskmaskin? Det har jag aldrig fått, därför hamnar de i diskhon direkt, numer. Aldrig är kanske för mycket att säga, men oftast… 🙂

      • Alla ugnsformar blir renare, med mindre ansträngning, i diskmaskin än vid handdisk och jag slipper blötläggning. För att inte tala om filtret till fläkten och ugnsgallret ☺️

      • Faktum är att mina formar har inte blivit rena i diskmaskin! Varför har vi så olika erfarenheter? Kanske för att vi använder olika ingredienser? Inte vet jag.

      • Kanske för att jag inte använder mejeriprodukter? 😉

      • Ja, mycket möjligt. Något måste det vara i alla fall.

Kommentera

Etikettmoln

